De grootste onafhankelijke publieksprijs voor klantvriendelijkheid
Waarom het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland?
MarketResponse monitort sinds 2007 hoe bedrijven presteren op klantvriendelijkheid, met als hoogtepunt de jaarlijkse bekendmaking van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland.
Deze grootste onafhankelijke consumentenprijs van Nederland wordt in 2020 voor de dertiende keer uitgereikt. Eerdere edities werden gewonnen door De Efteling, ANWB, Coolblue (2x), DA Drogisten, IKEA, Jumbo (2x), Landal GreenParks, Miss Etam, PLUS en Simyo. Aan de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland gaat een continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten vooraf. Voor deze editie zijn 50.779 waarnemingen opgehaald, voor 369 bedrijven verdeeld over 9 verschillende branches.
Geen jury, geen nominaties, geen stemmingen, maar onafhankelijk onderzoek
Voor deze prijs kunnen organisaties zich niet aanmelden of klanten laten stemmen; ieder (groot, landelijk) bedrijf in Nederland doet automatisch mee. De winnaar wordt bepaald op basis van onafhankelijk continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten via SAMSAM, het consumentenpanel van MarketResponse.
Positieve klantervaringen
In de beoordeling van bedrijven focussen we op positieve klantervaringen. Wij willen graag weten waarover klanten écht enthousiast zijn. Zo zijn beloftes nakomen, bereikbaarheid, fouten oplossen en vriendelijk personeel voor consumenten belangrijke waarden in de beoordeling van klantvriendelijkheid.
Verkiezing 2020
Elk voorjaar maakt MarketResponse bekend welke bedrijven door de consument gezien worden als klantvriendelijke bedrijven. In 2019 deden we dat op The Customer Forum, hét event over klantvriendelijkheid in Nederland. Dit jaar kan dat helaas niet doorgaan. Maar wel wordt de prijs uitgereikt.