Skip to content
Logo MarketResponse
MarketResponse
Data – Insights – Consultancy
  • voor wie
  • over ons
    • over ons
    • onze mensen
    • UmbrellaBrand Group
  • werken bij
  • contact
  • Expertises
    • Customer Experience (CX)
    • Employee Experience (EX)
    • Branding, positionering en communicatie
    • Strategie, design & innovatie
    • BSR Leefstijlsegmentatie
    • Data science
    • Downloads
  • Xceptionals
  • Actueel
    • Nieuws
    • Artikelen
    • Cases
  • Voor wie
  • Over ons
    • De mensen
    • UmbrellaBrand Group
  • Werken bij
  • Contact
  • Wonder

BSR Trendrapport: Mobiliteit & Gedragsverandering

Hoe stimuleer je als gemeente of werkgever duurzame mobiliteit?

De auto is nog steeds de snelste, meest comfortabele en betrouwbaarste manier voor het overgrote deel van woon-werkverkeer in Nederland. Tegelijkertijd is het de meest vervuilende en minst ruimte-efficiënte vorm van mobiliteit. Toch blijft de auto voor veel forensen en inwoners de eerste keuze in mobiliteit (48%). Hoe krijg je mensen uit auto’s op fossiele brandstof en hoe faciliteer je als werkgever of overheid gedragsverandering naar duurzame mobiliteit?

Stimuleer gedragsverandering op basis van drijfveren

Het Behavior-model van Fogg onderscheidt drie elementen die doorslaggevend zijn bij gedragsverandering. De aanleiding, de motivatie en het vermogen oftewel de mogelijkheden tot verandering. Als je de drijfveren van forenzen over mobiliteit weet, kun je als werkgever of overheid rondom de drie elementen oplossingen ‘op maat’ ontwikkelen die je met gerichte communicatie onder de aandacht brengt. Dit geldt voor mobiliteit maar ook voor andere maatschappelijke thema’s

Forenzen pakken de fiets naar Schiphol

Het gebied rond Schiphol is gevoelig voor de negatieve effecten van ‘oude’ mobiliteit, met in het bijzonder de personenauto’s op de A4 in de zogenoemde hyperspits. Het BSR-model van MarketResponse legt drijfveren bloot op o.a. thema’s als mobiliteit. Voor het samenwerkingsverband Groot Schiphol Bereikbaar onderzocht MarketResponse vanuit BSR leefstijlsegmentatie de drijfveren van werknemers rond Schiphol, waarbij 67% per auto richting de luchthaven reist. Voor de twee doelgroepen die het meest gevoelig bleken voor duurzame mobiliteit werden aanbevelingen en communicatievoorstellen ‘op maat’ ontwikkelt.

Ontdek in het whitepaper hoe je net als Groot Schiphol Bereikbaar gedragsverandering naar duurzame mobiliteit stimuleert bij werknemers of bewoners. Je leest de aanpak van Groot Schiphol Bereikbaar als case met behulp van BSR leefstijlsegmentatie.

Download - trendrapport - BSR: Mobiliteit & Gedragsverandering

Marketresponse logo diap
BEKIJK OOK
  • BSR leefstijlsegmentatie
  • Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
  • Werken bij
  • Downloads
LEGAL
  • ISO certificering & Fair Data
  • Privacy Statement
  • Privacy Klantvriendelijkste Organisatie Noord NL
  • Cookiepolicy
  • Disclaimer & copyright
  • Algemene voorwaarden
CONTACT
Creative Valley
Stationsplein 32 | 3511 ED Utrecht
033 330 33 33
welkom@marketresponse.nl

VOLG ONS
Copyright © 2022 MarketResponse