Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Terug naar home

BSR Trendrapport: Mobiliteit & Gedrags- verandering

23-11-2022

Hoe stimuleer je als gemeente of werkgever duurzame mobiliteit?

De auto is nog steeds de snelste, meest comfortabele en betrouwbaarste manier voor het overgrote deel van woon-werkverkeer in Nederland. Tegelijkertijd is het de meest vervuilende en minst ruimte-efficiënte vorm van mobiliteit. Toch blijft de auto voor veel forensen en inwoners de eerste keuze in mobiliteit (48%). Hoe krijg je mensen uit auto’s op fossiele brandstof en hoe faciliteer je als werkgever of overheid gedragsverandering naar duurzame mobiliteit?

Stimuleer gedragsverandering op basis van drijfveren

Het Behavior-model van Fogg onderscheidt drie elementen die doorslaggevend zijn bij gedragsverandering. De aanleiding, de motivatie en het vermogen oftewel de mogelijkheden tot verandering. Als je de drijfveren van forenzen over mobiliteit weet, kun je als werkgever of overheid rondom de drie elementen oplossingen ‘op maat’ ontwikkelen die je met gerichte communicatie onder de aandacht brengt. Dit geldt voor mobiliteit maar ook voor andere maatschappelijke thema’s

Forenzen pakken de fiets naar Schiphol

Het gebied rond Schiphol is gevoelig voor de negatieve effecten van ‘oude’ mobiliteit, met in het bijzonder de personenauto’s op de A4 in de zogenoemde hyperspits. Het BSR-model van MarketResponse legt drijfveren bloot op o.a. thema’s als mobiliteit. Voor het samenwerkingsverband Groot Schiphol Bereikbaar onderzocht MarketResponse vanuit BSR leefstijlsegmentatie de drijfveren van werknemers rond Schiphol, waarbij 67% per auto richting de luchthaven reist. Voor de twee doelgroepen die het meest gevoelig bleken voor duurzame mobiliteit werden aanbevelingen en communicatievoorstellen ‘op maat’ ontwikkelt.

Ontdek in het whitepaper hoe je net als Groot Schiphol Bereikbaar gedragsverandering naar duurzame mobiliteit stimuleert bij werknemers of bewoners. Je leest de aanpak van Groot Schiphol Bereikbaar als case met behulp van BSR leefstijlsegmentatie.

 

Download het BSR Trendrapport: Mobiliteit & Gedragsverandering

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.