Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Een bak met data kan wél scoren

28-05-2015

Een historisch moment werd deze week afgedaan met een berichtje in de kantlijnen van het sportnieuws: FC Midtjylland is kampioen geworden van de Deense voetbalcompetitie. Toegegeven, de Deense competitie is niet de meest hoogstaande aan deze kant van de evenaar. Maar de manier waaróp de club de titel veroverde, is op zijn minst opmerkelijk te noemen.

Het kampioenschap van Midtjylland is het best te vergelijken met FC Utrecht dat kampioen van Nederland wordt. Met 7 punten voorsprong op Ajax (FC Kopenhagen) en 14 op Feyenoord (Brøndby). Gezien het grote verschil in geld, aanhang en reputatie zou dat een bijzondere prestatie zijn. FC Midtjylland heeft haar concurrentie dan ook op een ander vlak afgetroefd: met data.

Naar binnen trekkende medewerkers

Tijdens mijn colleges Sportmarketing wezen docenten er al op: voetbalclubs worden geregeerd door emotie. Het gaat om organisaties met honderden werknemers, een gigantische schare fans en met miljoenen omzet. Toch worden bestuurlijke functies regelmatig ingevuld door voormalig spelers. Zij zijn gewend op korte termijn te presteren. Immers; voor een voetballer telt alleen de volgende wedstrijd. Deze mentaliteit sijpelt dikwijls door naar de bestuurskamer. Daardoor staat een trainer met een driejarig contract soms na twee maanden al weer op straat.

De Denen van Midtjylland doen dit anders. Zij werken volgens het befaamde Moneyball-principe. Samengevat: je zoekt de beste voetballers op basis van data. Hoe veel slidings maakt een speler per wedstrijd? Hoe vaak kopt een verdediger de bal naar voren? Op welke momenten in de wedstrijd trekt de linksbuiten naar binnen? Ook analyseer je vrije trappen en hoekschoppen. Als de database maar groot genoeg is, ontdek je vanzelf een patroon. En niet zonder succes: FC Midtjylland scoort gemiddeld de meeste goals uit vrije trappen in heel Europa.

Trojaans Paard

Wat een frisse wind is FC Midtjylland dan. Beslissingen op basis van harde data in plaats van onderbuikgevoelens. Met een langetermijnvisie stappen zetten naar de top. En die soms zelfs veel sneller bereiken dan gepland.

Misschien zijn de voetbalromantici – ik schaar mezelf overigens ook in die categorie – het niet met mij eens. Moet voetbal een spelletje blijven. Maar als (eigenlijk net te laat geboren) Ajax-fan doet het pijn dat mijn club tegenwoordig een bijrol speelt op de Europese velden. De ooit zo trotse Griekse halfgod is verslagen door het Trojaanse Paard vol oliedollars. Van elke underdog die de gevestigde orde op de knieën krijgt, maakt mijn hart daarom een sprongetje. Prachtig wanneer kennis, kunde en strategie winnen van het grote geld.

Vaag

Bij veel organisaties staat big data hoog op de marketingkalender. Maar het blijft lastig hier een vinger achter te krijgen. Om het concreet te maken. Hoe gebruik je Big Data bij dagelijkse beslissingen? Laat het voorbeeld van de Deense kampioen je dan inspireren. Als zij met Big Data de beste rechtermiddenvelder kunnen vinden – spotgoedkoop -, dan moet jij data toch zeker in kunnen zetten om nieuwe kansen te vinden! Veel van je concurrenten gebruiken Big Data nog niet goed. Daar ligt een enorme kans. Volgend jaar mag FC Midtjylland zich in de Champions League meten met de echt grote jongens. Waarschijnlijk de eerste keer dat je ze live aan het werk kan zien. Let op de vrije trappen.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.