Skip to content
Logo MarketResponse
MarketResponse
Data – Insights – Consultancy
  • voor wie
  • over ons
    • over ons
    • onze mensen
    • UmbrellaBrand Group
  • werken bij
  • contact
  • Expertises
    • Customer Experience (CX)
    • Employee Experience (EX)
    • Branding, positionering en communicatie
    • Strategie, design & innovatie
    • BSR Leefstijlsegmentatie
    • Data science
    • Downloads
  • Xceptionals
  • Actueel
    • Nieuws
    • Artikelen
    • Cases
  • Voor wie
  • Over ons
    • De mensen
    • UmbrellaBrand Group
  • Werken bij
  • Contact
  • Wonder

Hoe belangrijk vindt de consument duurzaamheid?

De context waarin merken opereren, verandert snel. Het wegvallen van de coronamaatregelen geeft weer lucht om te genieten van het leven. Tegelijkertijd is er de oorlog in Oekraïne en hebben we te maken met stijgende energieprijzen, inflatie en een dalend consumentenvertrouwen. Hoe kijken consumenten vanuit die context naar de rol van duurzaamheid bij merken?

Sinds 2008 meten we met de Monitor Merk & Maatschappij de houding van consumenten ten opzichte van duurzaamheid en de maatschappelijke rol van merken. In oktober verschijnt het jaarrapport 2022 weer. We geven je graag nu alvast een kleine sneak preview van enkele opvallende uitkomsten over het afgelopen half jaar.

Opvallende resultaten

  • Al enkele jaren zien we een stijgende aandacht van de consument voor duurzaamheid bij de aanschaf of keuze van een merk. Maar de groep die de maatschappelijke impact van een merk belangrijk vindt als criterium bij de aanschaf of keuze voor een merk is gedaald van 55% in 2021 naar 51% nu.
  • De bereidheid om iets extra te betalen voor duurzame producten of diensten daalde in dezelfde periode van 42% naar 35%.
  • Toch vindt ruim driekwart aan de consumenten (77%) het nog steeds belangrijk dat bedrijven een maatschappelijke rol hebben door het leveren van een positieve bijdrage aan het milieu en het welzijn van mensen en dieren.

Wat doen consumenten nu vaker om duurzamer te leven?

  1. Verwarming een graad lager (30%)
  2. Producten met minder plastic verpakking kopen (29%)
  3. Voedselverspilling voorkomen (25%)

Het belang van duurzaamheid in jouw sector en voor jouw merk meten?

Op basis van ons jarenlange onderzoek weten we dat het belang van duurzaamheid en van de maatschappelijke thema’s en activiteiten sterk verschillen per sector. Wil je weten hoe de consument in jouw sector en voor jouw merk denkt over duurzaamheid en de maatschappelijke rol van merken?

Deep dives per sector

Na de zomer starten we weer met deep dives per sector. In deze multiclient onderzoeken kun je je merk ook benchmarken met directe concurrenten en bepalen we het effect van je duurzame imago op bijvoorbeeld het vertrouwen, onderscheidend vermogen en algemeen merkimago. Er is ruimte in de vragenlijst om specifieke vragen mee te laten lopen over bijvoorbeeld bekendheid en aansprekendheid van eigen activiteiten. Als het wenselijk is maken we een uitsplitsing naar klanten en niet-klanten of verschillende consumentenprofielen.

Flitspeiling

Ben je juist benieuwd naar de mening van consumenten over een actueel onderwerp in jouw sector? Dan kunnen we in een flitspeiling tijdelijk een aantal voor jou relevante vragen laten meelopen in het continue algemene onderzoek.

Presentaties en workshops

Ook geven we presentaties en workshops over de uitkomsten van de Monitor Merk & Maatschappij, waarbij we inzoomen op het belang van de maatschappelijke rol in branding of het effectief en geloofwaardig bereiken van de consument met je duurzame boodschap.

Tussentijdse rapportage voorjaar 2022

Ben je geïnteresseerd in de tussentijdse rapportage van dit moment, dan is deze beschikbaar voor een bedrag van € 500. Bij afname van één van de genoemde diensten wordt dit bedrag in mindering gebracht op de kosten hiervan.

Het jaarrapport van de Monitor Merk & Maatschappij 2021 kun je hier gratis downloaden.

Wil je meer weten over het onderzoek of de mogelijkheden om specifieke inzichten voor jouw sector en merk te verzamelen, neem dan contact op met Bart Brüggenwirth (06 – 1492 6153).

Meer weten?

Neem contact op met Bart Brüggenwirth

bart.bruggenwirth@marketresponse.nl
Marketresponse logo diap
BEKIJK OOK
  • BSR leefstijlsegmentatie
  • Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
  • Werken bij
  • Downloads
LEGAL
  • ISO certificering & Fair Data
  • Privacy Statement
  • Privacy Klantvriendelijkste Organisatie Noord NL
  • Cookiepolicy
  • Disclaimer & copyright
  • Algemene voorwaarden
CONTACT
Creative Valley
Stationsplein 32 | 3511 ED Utrecht
033 330 33 33
welkom@marketresponse.nl

VOLG ONS
Copyright © 2022 MarketResponse