Management Update Week 10
Positieve reacties op overname Underlined
Nu het nieuws over de overname van Underlined breed bekend is geworden, stellen we vast dat de reacties zeer positief zijn. Dat geldt zowel voor de markt als intern. Zo ontving Jorgen tal van felicitaties uit de sector.
Enthousiasme en gezonde bezorgdheid
Jorgen signaleert dat er sowieso een consolidatieslag aan de gang is in de huidige markt. “Daar komt bij dat de grond van de buurman maar één keer te koop komt. Dat kun je niet altijd plannen en dat speelt in dit geval ook mee. Intern valt deze acquisitie ook goed, omdat de activiteiten van Underlined mooi aansluiten bij de onze en die kunnen verrijken. Met name onze onderzoekers zijn enthousiast. Uiteraard is er intern wel een gezonde bezorgdheid te bespeuren of dit allemaal niet veel ineens is. Dat is ook zo en sommige collega’s zullen de kat uit de boom kijken. Daarom stellen we een ervaren programmamanager aan die de integratie van de verschillende bedrijven snel en vooral zorgvuldig gaat realiseren.”
Trots verbonden blijven
“Volledig integreren, ook administratief en qua locatie, hoort bij onze single brand strategie”, aldus Jorgen. “Daarmee verklein je ook de emotionele blokkades die altijd wel optreden bij een overname en waar we alle begrip voor hebben. Het is dan in ieders belang om daar goed mee om te gaan en een soepele integratie te bevorderen. Cultuurtechnisch gaat dat altijd minder snel en daarom tuigen we nu ook een cultuurprogramma op. Daarmee bouwen we aan een gezonde cultuur, zodat we trots verbonden blijven aan onze nieuwe organisatie.”
Praktische voordelen
De merknamen Underlined en ROCX’R blijven gehandhaafd voor het CX-platform, maar dan met de toevoeging by MarketResponse. Dit in lijn met het productportfolio op het gebied van data-tooling en research software. “Je moet de overname ook vanuit de veranderende klantbehoefte zien”, zegt Jorgen. “Die vraagt steeds meer om data-gedreven en geautomatiseerde dienstverlening. Naast dit strategische voordeel levert de overname ook praktische voordelen op. Zo kunnen we hiermee in één keer veel openstaande vacatures invullen.”
Business Update op 16 maart
Tijdens de Business Update van 16 maart gaan we dieper in op onze strategie en de recente overnames. Uiteraard is er dan ook gelegenheid om vragen te stellen.
Over het nieuwe employer branding en value proposition traject lees je elders in deze Update meer.
We bouwen samen aan een gezonde organisatiecultuur
We zijn volop bezig met het samenvoegen van meerdere organisaties tot één club. Dat is nieuw voor ons, maar ook voor onze klanten en de arbeidsmarkt. Om met onze nieuwe organisatie trots en verbonden te blijven en daarnaast nieuw talent aan ons te binden, gaan we bouwen aan een gezonde organisatiecultuur met een sterk werkgeversmerk.
Het MarketResponse Gevoel
Daarom starten we een employer branding en value proposition traject. Dat doen we samen met jullie, de medewerkers. Niemand herkent en begrijpt onze organisatiecultuur immers beter. We voeren dit traject samen met het externe bureau Hugo Strategy uit. Een onderdeel van het traject is de opzet van projectteam Het MarketResponse Gevoel, waarin collega’s de positionering en het werkgeversverhaal verder uitwerken. Dit aan de hand van vragen als wat nu eigenlijk de gewenste cultuur is, en wat werken bij MarketResponse bijzonder maakt. Inmiddels is hiervoor een aantal collega’s uitgenodigd. Ook houdt het externe bureau vertrouwelijke een-op-een gesprekken met collega’s. Deze eerste fase van het traject levert input op voor verdere structuur- en planontwikkeling en het recruitmentproces.
Resultaat komt vanzelf als we lol met elkaar hebben
Iedereen maakt het wel eens mee. Je werkt hard aan een project en met je collega’s stop je er nog eens extra uren in. En dan levert dat toch geen rendabel project op. Zo zal uit ons medewerkersonderzoek ongetwijfeld naar voren komen dat bepaalde teams en afdelingen een hoge werkdruk ervaren.
Ruimte om leuke dingen te doen
Om dat allemaal goed in beeld te krijgen zetten we een managementdashboard op. Daarmee wordt inzichtelijk hoe projecten verlopen en of we er onder aan de streep iets aan over houden. Of waarom hard werken toch niet altijd het beoogde resultaat oplevert. Volgens Hilde, manager Finance & Control, gaat het dashboard bijdragen aan een leuk bedrijf, met tijd voor opleiding en voor een uitje. “Als we met zijn allen lol hebben komt het resultaat vanzelf. Dan levert je inzet in alle opzichten winst op. Als we wat ruimer in ons jasje komen te zitten hebben we de ruimte om die leuke dingen te doen.”
Zien en begrijpen waar we tijd aan besteden
Dan is het wel van belang om te zien en te begrijpen waar we onze tijd aan besteden. “Het dashboard geeft dat weer aan de hand van KPI’s. Dan kunnen we bijvoorbeeld zien of het beter is om dagdelen in rekening te brengen in plaats van uurtjes. Of we stellen vast dat we sommige klanten te veel korting geven. De bedrijfsmatige efficiency die dat oplevert geeft ruimte voor plezier. Dan maakt af en toe dat extra uurtje werken niet uit. Dat is van belang nu we verschillende generaties in huis hebben met verschillende verwachtingen. En omdat we nu bedrijven integreren op het gebied van processen, klanten en collega’s. Met inzichten uit het dashboard zetten we efficiency om in lagere werkdruk.”
Vrijmibo wordt DoMiBo XL
De sponsoring van de vrijmibo is niet echt een succes, vanwege het beperkt aantal collega’s dat op vrijdag aanwezig is. Daarom sponsoren we voortaan – overigens op veler verzoek – de DoMiBo XL. Die vindt elke laatste donderdag van de maand plaats in de Brasserie, met onder andere gelegenheid tot zang en dans onder aanvoering van een DJ.