Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Terug naar home

Auto of trein, iedereen mag er zijn

25-08-2021

Geschreven door Wiebe de Ridder

Samen met mijn collega Dennis Groen mag ik mij bij MarketResponse als principal consultant bezig houden met de wondere wereld van data het BSR-model en marktonderzoek. Zo op het eerste gezicht lijken Dennis en ik als twee druppels water op elkaar. Twee Hollandse veertigers met kale kop, een baardje en een glimlach. Maar niet alleen uiterlijk lijken we op elkaar. Om te beginnen werken we dus ook bij hetzelfde bedrijf, in hetzelfde team, met dezelfde manager en dezelfde koffieautomaat (als we op kantoor zijn) en hebben we dezelfde functie. We komen allebei uit de regio Rotterdam en wonen daar met onze vrouw en kinderen in een stedelijke omgeving. We zijn supporters van onze club. En oké, hij is voor Ajax en ik voor Feyenoord, maar dat mag de pret niet drukken. We zitten ook allebei graag op de racefiets om een beetje in conditie te blijven.

Wanneer het gaat over de manier waarop we naar kantoor komen, leken we toen ons kantoor nog in Leusden zat best op elkaar, maar dat is slechts schijn. Vanaf mijn overstap naar MarketResponse heb ik ingezet op reizen met de trein. Wanneer het maar enigszins mogelijk is, neem ik voor mijn werk de trein. Nu ons kantoor bovenop het station van Utrecht te vinden is, is dat ook hoe ik naar kantoor kom. Toen Dennis voor de eerste keer naar kantoor zou komen en ik vroeg of hij ook met de trein zou reizen, keek hij mij aan of ik gek geworden was. Vervolgens gromde hij: “Echt niet! Ik heb al minimaal tien jaar geen trein meer van binnen gezien en dat wil ik graag zo houden.” “Ik kom gewoon met de auto en zoek wel een plek om te parkeren.” Waarom neemt de een de auto, terwijl de ander gelukkig is in de trein? Het antwoord: zelfde socio-demo, maar verschillende leefstijlen. En leefstijlen, dát is waar je met het BSR-model grip op krijgt. Dit voorjaar hebben we onderzoek gedaan naar de verschillen tussen hoe leefstijlen zich gedragen met betrekking tot mobiliteit en woon-werkverkeer. En welke kansen er zijn voor werkgevers en beleidsmakers om mensen te verleiden tot duurzamer of slimmer gedrag (om files te vermijden).

Auto of trein? Wat mag het voor u (of jou) zijn?

Naast inhoudelijke voorkeuren speelt bij mobiliteit en eigenlijk bij alle implementatie van beleid of het stimuleren van gedragsverandering ook communicatie een essentiële rol. Juist bij het aanspreken van bepaalde groepen in de samenleving of onder je medewerkers is het essentieel om de juiste tone of voice, de juiste sfeer, de juiste beelden en de juiste woorden te gebruiken. Inzichten in de voorkeuren van de verschillende BSR-leefstijlen, maar ook de verschillen tussen de doelgroepen maken de kans op een succesvolle gedragsverandering groter. Het gaat hierbij niet alleen op het matchen van de vorm en de middelen bij de voorkeuren van de doelgroep, maar juist ook om het kiezen van een aanpak of een interventie die recht doet aan de leefwereld van je doelgroep.

De rode leefwereld is bijvoorbeeld allergisch voor het opvolgen van orders. Wanneer je een verandering oplegt en bij deze groep door de strot duwt, ontwikkelen ze enorme weerstand en verandert er niets. Wanneer je hen echter betrekt bij de zoektocht naar alternatieven, is de kans groot dat ze daar een bijdrage aan leveren en ander gedrag gaan vertonen.

Wil je aan de slag met gedragsverandering op het gebied van mobiliteit (of een ander onderwerp)? Dan helpen we je graag op de leefstijlen van je doelgroep beter te begrijpen en de juiste aanpak te bepalen. En hou onze website en socials in de gaten voor meer informatie over ons onderzoek naar BSR, mobiliteit en gedragsverandering.

Neem bij vragen over het BSR-model of een kennismaking contact op met Wiebe de Ridder.