Cookies verdwijnen, locatie consumenten wordt belangrijker dan ooit
Google verwijdert binnenkort definitief cookies van zijn browser Chrome. Eerder namen Apple (Safari) en Firefox al dezelfde maatregel. Gebruikers online volgen om ze gericht advertenties voor te schotelen kan dan niet langer. Dit zorgt voor niet minder dan een aardverschuiving in de reclamewereld. Adverteerders zoeken ‘nieuwe’ wegen om consumenten aanbiedingen op maat te doen. Daarbij wordt locatie belangrijker dan ooit omdat het minder privacygevoelig is.
Dat stelt bijvoorbeeld Alex Stil, tot voor kort directeur EMEA bij mediabureau GroupM (FD, 23-03-24): ‘Locatie wordt belangrijker. Het idee dat we kennen uit direct marketing met postcodes en weten welke huishoudens je daar vindt.’
Socio-demo én leefstijlen van consumenten
Met BSR biedt MarketResponse adverteerders de ideale oplossing. Het is al meer dan 30 jaar dé standaard in doelgroepsegmentatie. De grootste consumentendatabase van Nederland biedt niet alleen socio-demografische gegevens per huishouden, maar geeft ook inzicht in de leefstijlen en drijfveren van mensen. Juist met die leefstijlsegmentatie kan je als adverteerder het verschil maken, omdat je weet welke tone-of-voice en boodschap precies aansluiten bij jouw doelgroep.
Contextual advertising en content
Stil en branchevereniging VIA Nederland voorzien ook de terugkeer van een andere ‘ouderwetse’ techniek: contextual advertising. Denk bijvoorbeeld aan een aanbieding van wandelschoenen op een site over hiking. Het gaat dan niet alleen over actiematige advertenties, maar ook om informatieve content om de autoriteit van de adverteerder te verhogen. Ook daar maak je met BSR-profilering echt het verschil en sluit je met je content precies aan bij de belevingswereld van de mensen die je wil bereiken.
Wil je met BSR aan de slag of eens uitproberen? Werken met BSR is gemakkelijk en snel toepasbaar op je campagnes. Je kunt nu zelfs chatten met je buyer persona!