Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Terug naar home

Marketingsegmentatie die meetbaar werkt: zo raak je de doelgroep en verhoog je de ROI

10-01-2025
segmenterenmarketing

Wat is marketingsegmentatie en hoe passen de meest succesvolle bedrijven het toe? Wij leggen je uit hoe je de doelgroep raakt én de ROI verhoogt. De investering in segmentatie van marketing betaalt zich dubbel en dwars uit, dankzij meer gerichte en effectievere campagnes.

Hoe kun je met marketing segmentatie de markt opdelen? Door op segmenten marketing toe te passen voorkom je dat je met het klassieke hagel schiet, op de volledige doelgroep. In plaats daarvan segmenteer je gericht, zodat je efficiënter bent zonder aan effectiviteit in te leveren. Benieuwd hoe dat meetbaar beter werkt? Wij leggen het je uit in dit artikel.

Wat is marketingsegmentatie?

Marketing segmentatie is het opsplitsen van de brede markt, in kleinere segmenten met vergelijkbare behoeften, kenmerken of gedragingen. De segmenten kies je op basis van bijvoorbeeld demografische gegevens, geografische locatie, psychografische kenmerken of gedragspatronen.

Met marketingsegmentatie stem je de strategie af op specifieke behoeften binnen een segment. Dat draagt bij aan meer effectieve communicatie en een hogere klanttevredenheid.

Ontdek hoe marketingsegmentatie jouw ROI kan verhogen.

Waarom is segmenteren belangrijk voor marketing?

Zonder marketingsegmentatie zou je de boodschap niet richten op de meest relevante doelgroep. Dat is zonde, om meerdere redenen:

  • Betere targeting van doelgroepen
    Door specifieke segmenten te identificeren stem je producten en diensten af op de unieke behoeften binnen een groep. Dat verhoogt de effectiviteit van marketingcampagnes.
  • Hogere klanttevredenheid
    Als marketingboodschappen en aanbiedingen aansluiten bij de verwachtingen en behoeften van een segment voelen klanten zich begrepen en gewaardeerd. Dat draagt bij aan grotere tevredenheid en meer loyaliteit.
  • Efficiënter: lagere uitgaven aan marketing
    Met de focus op de meest veelbelovende segmenten optimaliseer je het marketingbudget. Dat vermindert (of voorkomt) verspilling.

Bedrijven die door te segmenteren marketing efficiënter maken profiteren van al deze voordelen.

Wil je ontdekken hoe marketing segmentatie jouw strategie kan verbeteren? Lees meer over onze aanpak en maak impact met BSR-data!

4 soorten marketing segmentatie

  • Demografische segmentatie
    Verdeel de markt op basis van demografische factoren, zoals leeftijd, geslacht, inkomen, opleidingsniveau en gezinsgrootte. Een veelgebruikte methode, omdat de data goed beschikbaar is en zich eenvoudig laat verwerken.
  • Geografische segmentatie
    Deel de markt in op basis van de geografische locatie, zoals het land, de regio, stad of zelfs de wijk. Doelgroepen in verschillende gebieden hebben vaak uiteenlopende behoeften en voorkeuren.
  • Psychografische segmentatie
    Segmenteer op basis van levensstijl, waarden, persoonlijkheid en interesse van consumenten. Het biedt dieper inzicht in de motivaties en drijfveren. Dat draagt bij aan een meer gepersonaliseerde marketingaanpak.
  • Gedragssegmentatie
    Gebruik het gedrag van de doelgroep als basis om te segmenteren. Houd bijvoorbeeld rekening met het koopgedrag, de gebruiksfrequentie, de loyaliteit en de gezochte voordelen van een product of dienst.

Bedrijven die door te segmenteren marketing optimaliseren houden rekening met verschillende vormen van segmentatie. Beoordeel per situatie welke vormen het best geschikt zijn.

Veelgemaakte fouten bij segmentatie

Het kiezen van marketing segmenten hoeft niet ingewikkeld te zijn. Toch is het belangrijk om rekening te houden met een paar veelgemaakte fouten. Wie in segmenten marketing toepast wil bijvoorbeeld niet te breed selecteren. Een te breed of divers publiek leidt tot vage marketingboodschappen, die daardoor niet effectief zijn.

Kies de marketing segmenten altijd op basis van data. Zonder grondige data-analyse kunnen segmentaties onnauwkeurig zijn. Dat leidt tot gemiste kansen. Ten slotte is het belangrijk om de marketingboodschappen voldoende aan te passen, aan de specifieke kenmerken van het segment. Durf te variëren, om segmenten specifiek aan te spreken.

Vermijd kostbare fouten in jouw segmentatiestrategie. Neem contact op en ontdek hoe wij je kunnen helpen dit te voorkomen!

Hoe helpt BSR-data bij marketingsegmentatie?

BSR staat voor Brand Strategy Research. Wij bieden unieke data-oplossingen, die je kunnen helpen bij het kiezen van marketing segmenten.

Profiteer van onze diepgaande klantinzichten. Wij combineren socio-demografische gegevens met leefstijlkenmerken. Op die manier krijg je een volledig beeld van de doelgroep. Bovendien is onze BSR-data beschikbaar en geschikt voor zowel retail, de gezondheidszorg en bijvoorbeeld overheidsdiensten. Dat betekent dat we in de breedte van het woord kunnen helpen bij het ontwikkelen van een gerichte strategie.

Ten slotte leveren we praktische en meetbare resultaten. Onze BSR-data helpt om marketingboodschappen af te stemmen op de specifieke behoeften en voorkeuren van ieder segment. Dat leidt tot meer conversie en een hogere klanttevredenheid.

Optimaliseer jouw marketingstrategie met onze BSR-data. Vraag een vrijblijvende prijsopgave aan.

Klaar om aan de slag te gaan?

Meer halen uit jouw marketingstrategie? Neem contact op en ontdek hoe wij je kunnen helpen!