Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Terug naar home

Wat is psychografisch segmenteren? Een voorbeeld dat tot de verbeelding spreekt

06-01-2022
psychografisch segmenteren

Vandaag de dag draait alles om inzicht. Met psychografisch segmenteren probeer jij je klanten tot in detail te begrijpen. Je werkt aan een ultieme vorm van doelgerichte marketing. Zo ontwikkel je op maat gemaakte marketingstrategieën. Jij bereikt jouw doelgroep met de juiste boodschap, die bijdraagt aan meer betrokkenheid en loyaliteit.

We leggen je in dit artikel uit wat psychografisch segmenteren is en hoe je dat toepast, aan de hand van een psychografische segmentatie voorbeeld. Ontdek hoe andere bedrijven hun klanten daadwerkelijk begrijpen, om daar met hun marketingstrategie slim op in te spelen. Of bekijk de mogelijkheden van BSR lifestyles.

Wat is psychografisch segmenteren?

Psychografisch segmenteren verbetert je marketinginzet, door te segmenteren op zaken zoals de levensstijl, sociale klasse, activiteiten, interesses en opinies van jouw klanten.

In plaats van traditionele demografische of geografische gegevens te gebruiken, richt psychografische segmentatie zich op de diepere kenmerken van je doelgroep. Hierdoor kun je je boodschap beter afstemmen op wat je doelgroep echt drijft en belangrijk vindt.

Psychografische segmentatie voorbeeld: hoe werkt dat in de praktijk?

Benieuwd hoe dat in de praktijk werkt en hoe andere bedrijven daarmee werken? We leggen het je uit aan de hand van dit psychografische segmentatie voorbeeld:

  1. Identificatie van de doelgroep
    Begin met het identificeren van specifieke psychografische kenmerken van jouw klanten. Kijk verder dan demografische gegevens. Analyseer daarnaast ook levensstijlen, interesses en waarden.
  2. Gegevens verzamelen
    Houd enquêtes, doe sociale media-analyses en betrek online tracking om waardevolle gegevens over het gedrag en de voorkeuren van je klanten te verzamelen. Combineer meerdere bronnen om tot een zo rijk mogelijk palet te komen.
  3. Segmentatie
    Creëer met de verzamelde gegevens verschillende psychografische segmenten. Groepeer klanten op basis van overeenkomstige kenmerken en gedragingen. De afzonderlijke segmenten geven inzicht in een compleet beeld van dat type klant.
  4. Doelgerichte marketingstrategie
    Pas je marketingstrategie aan voor elk segment. Creëer gepersonaliseerde inhoud en aanbiedingen, die aansluiten bij de behoeften en interesses van elke groep. Zo verbeter je de respons en verhoog je de loyaliteit van de verschillende segmenten.

De belangrijkste aspecten van psychografisch segmenteren zijn:

  • Investeer in gegevensverzameling: verzamel gedetailleerde gegevens over je klanten om effectieve segmentatie mogelijk te maken.
  • Personaliseer je benadering: pas je marketingstrategie aan voor elk psychografisch segment om de betrokkenheid te vergroten.
  • Luister naar je klanten: begrijp de behoeften en waarden van je doelgroep en pas je aanbiedingen daarop aan.

De voordelen: wat levert het op?

Verhoog met psychografische segmentatie de ROI (Return on Investment) van jouw marketinginzet. Je gaat efficiënter om met marketingmiddelen, omdat je die kunt inzetten voor specifieke segmenten. Van ieder segment begrijp je het bedrag, dus wordt het makkelijker om daar met marketingmiddelen op in te spelen.

Verbeter daarnaast de loyaliteit onder klanten, omdat ze zich meer betrokken en beter begrepen voelen. Je gaat het gesprek aan met klanten, waarbij je bewijst dat je luistert en de klant begrijpt. Die erkenning en waardering leidt tot een sterkere verbondenheid met jouw bedrijf, merk of product.

In veel gevallen zullen de voordelen zich zelfs als een olievlek verspreiden. Tevreden klanten evolueren tot ambassadeurs, waardoor ze via mond-tot-mondreclame nieuwe klanten aanbrengen. Dankzij psychografische segmentatie verbetert het imago dat je hebt bij klanten, waardoor ze meer geneigd zijn om hun enthousiasme te verspreiden en als het ware extra marketing voor je te doen.

Voorkom veelgemaakte fouten

Wil je aan de slag met psychografische segmentatie, zoals in het voorbeeld? Voorkom dan de meest gemaakte fouten:

  • Onvoldoende data verzamelen
    Zorg voor voldoende data uit diverse bronnen, zoals enquêtes, aankoopgeschiedenis en online gedrag, om representatieve segmenten te creëren.
  • Negeren van veranderende klantvoorkeuren
    Blijf op de hoogte van veranderingen in klantgedrag en pas je segmentatie en marketingaanpak daarop aan wanneer dat nodig is.
  • Oversegmentatie
    Houd het aantal segmenten beheersbaar en concentreer je op de meest relevante psychografische kenmerken voor je bedrijf. Begin klein, en breid uit als dat kan.

Aan de slag met BSR

Ontdek hoe je jouw doelgroep beter kunt begrijpen en gerichter kunt benaderen.

Wil je meer weten over psychografische segmentatie? Neem contact met ons op en ontdek hoe onze diensten jou kunnen helpen om de kracht van psychografie in jouw marketingstrategie te benutten.