Waar vind je nieuwe klanten? Ontdek het met het BSR-model
Laat data je leiden bij het kiezen van de perfecte plek voor je volgende vestiging of voorspel op welke communicatie nieuwe klanten het beste reageren. Optimaliseer je online en directe marketing, of geef je winkel een nieuwe look die naadloos aansluit bij wat je doelgroep waardeert met het krachtige BSR-model.
Zo vind je nieuwe klanten voor jouw winkel
Ontdek nieuwe klanten door inzicht te krijgen in hun levensstijl, wat betekent dat je rekening houdt met psychografische kenmerken zoals waarden, behoeften en motivaties. Alleen als je begrijpt wat consumenten beweegt en welke propositie en boodschap daarbij passen, kun je dit effectief optimaliseren. Het is essentieel om je (potentiële) klanten te begrijpen, zodat je je online marketing, offline marketing, algemene positionering en zelfs de inrichting van je winkel hierop kunt afstemmen.
Met het BSR-model van MarketResponse breng je de leefstijl van (potentiële) klanten in kaart, zodat je je kunt concentreren op één of meerdere specifieke doelgroepen die het grootste potentieel bieden.
Closing the gap: psychografische data-analyse
MarketResponse ontwikkelt al sinds 2000 het BSR model. BSR staat voor Brand Strategy Research. Het model wordt jaarlijks doorontwikkeld en geldt in Nederland als dé standaard voor psychografische en sociologische leefstijlsegmentatie. Als jij wilt weten wat jouw klanten beweegt is dit hét model dat dit in kaart brengt.
Het model gebruikt twee assen:
- Sociologisch: focus op het ego versus focus op de groep
- Psychologisch: introvert versus extravert
Op basis van vier kleuren/archetype-combinaties worden mensen – consumenten of burgers – ingedeeld in verschillende leefstijlen. De sociologische as in het BSR-leefstijlmodel loopt tussen ego en groep. De psychologische as loopt van extravert naar introvert. op basis van vier typen met ieder een eigen kleur brengt helder in kaart met wie jij te maken hebt, binnen een of meerdere specifieke segmenten die je wil bereiken. Het creëert vier leefstijlwerelden:
- Geel: harmonie
Harmonie en saamhorigheid zijn belangrijk, en conflict moet vermeden worden.
Vanuit harmonie ervaart het segment het vertrouwen om te kiezen. - Rood: vrijheid
Ervaren vrijheid en autonomie is belangrijk voor dit segment.
Leg geen regels of voorschriften op, maar bied (de perceptie van) keuzevrijheid. - Groen: veiligheid
Veiligheid gaat voor alles voor dit segment, door weinig risico te nemen.
Vanuit een veilig gevoel ervaart het segment het vertrouwen om keuzes te maken. - Blauw: controle
Ervaren controle is hier essentieel, vaak op basis van cijfers en analyses.
Het segment is analytisch georiënteerd, om eigen keuzes te verantwoorden.
De inzichten uit het BSR-model laten zich koppelen aan bijvoorbeeld de landelijk dekkende geo-psychografische database van SmartGis. Op die manier valt tot op postcode 6-niveau vast te stellen welke leefstijl dominant is in dat gebied. Gecombineerd voor een straat, buurt, wijk of gemeente geeft dat inzicht in de kansen van een propositie en positionering, bijvoorbeeld om een nieuwe winkel te openen.
Ontdek waar (potentiële) klanten zich bevinden en bepaal de beste locatie of beste boodschap, dankzij het BSR-model. MarketResponse brengt in kaart waar je als retailer succes kunt verwachten, of welke aanpak waarschijnlijk het best werkt.
Online en offline: innoveer met jouw identiteit
De inzichten vanuit het BSR-model zijn toepasbaar op alle vormen van communicatie, dus ook de onderliggende identiteit van jouw winkel of retailformule. Gebruik inzicht in de leefstijlwerelden van klanten voor bijvoorbeeld:
- Online marketing
Laat de website in de juiste stijl ontwerpen en stel advertenties op die de juiste triggers aanspreken. Speel bijvoorbeeld in op emoties en behoeften, om urgentie te creëren bij een specifiek segment dat je wilt bereiken met jouw marketing. - Folders en direct marketing
Verspreid folders in het gebied waar zich de meeste potentiële klanten bevinden. Bedenk een boodschap voor direct marketing die inspeelt op de behoeften, wensen en voorkeuren van het segment dat je wilt bereiken. - Uitstraling van de winkel
Richt de winkel opnieuw in en stem de uitstraling af op de positionering die in dat gebied het best werkt. Laat letterlijk zien dat je jouw klanten begrijpt, door ze een winkelervaring te bieden die zij waarderen.
Wanneer de identiteit van jouw winkel of retailconcept goed overeenkomt met de behoeftes van jouw (beoogde) klanten, zul je merken dat klanten je gemakkelijker kunnen vinden, je meer klanten aantrekt en dat deze klanten zich sterker verbonden voelen met jouw winkel. Bovendien zullen ze je communicatie meer waarderen omdat het aansluit bij wat zij belangrijk vinden.
Ook voor bestaande klanten
Met het BSR-model breng je de leefstijl van klanten in kaart. Dat geldt voor nieuwe klanten en ook voor bestaande klanten, om die beter te begrijpen. Vergroot jouw kring met trouwe klanten, omdat je hen beter aan je merk weet te binden. Kruip dieper in de huid van jouw klant en pas daar je positionering op aan.
Het klantvriendelijkste bedrijf met het BSR-model
Het model hielp bijvoorbeeld DekaMarkt om het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland te worden. Ralf Simons van DekaMarkt vertelt: “In 2020 zijn we gestart met de ontwikkeling van een verdere verbetering van de formule DekaMarkt. Met herkenbare kernwaarden: ‘dagelijks inspirerend’, ‘verfrissend verantwoord’ en ‘uitzonderlijk attent’. We grijpen hiermee onder meer terug op onze herkomst, waarbij het vieren van vakmanschap centraal staat. Dit om zo een herkenbare en unieke positie in te nemen binnen het retail landschap.”
Vind ook zelf nieuwe klanten, door met het BSR-model in kaart te brengen wat zij belangrijk vinden in hun leefstijl en daarop in te spelen. MarketResponse is jouw specialist in segmentatie op basis van psychografische en sociologische kenmerken. Breng het gedrag en de behoeften van klanten in kaart, om jouw retailconcept of winkel daarop af te stemmen.
Benieuwd hoe het werkt?
Ontdek ons BSR-model en download de whitepaper of doe zelf de Leefstijl-test.