Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Terug naar home

Bruggen bouwen met online communities: innovatief participatieonderzoek door I&O Research

30-11-2022

Het starten van een diepgaand gesprek tussen politici en (jonge) burgers klinkt misschien moeilijk, maar voor Gwendolyn van Straaten en Amar Mathurin van I&O Research is alles mogelijk. Het was vanaf het begin duidelijk dat ze marktonderzoekstools wilden gebruiken om een bloeiende online community te bouwen waar alle deelnemers een paar weken aan konden deelnemen. Lees hieronder hoe ze erin slaagden om twee succesvolle communities te creëren met het CMNTY Platform.

Het team

I&O Research is een Nederlands marktonderzoeksbureau, voornamelijk actief in overheid en publieke zaken. Ze zijn gespecialiseerd in een breed scala aan domeinen en onderwerpen, waaronder hun eigen veldwerkers. Met hun betrouwbare, onafhankelijke onderzoek helpen ze hun klanten betere en onderbouwde beslissingen te nemen. I & O wilde hun online toolbox al een tijdje uitbreiden met methoden voor kwalitatief onderzoek, maar toen COVID kwam, werd de behoefte aan een flexibele en hybride oplossing onmiskenbaar.

Gwendolyn en Amar hebben allebei gewerkt aan verschillende onderzoeksprojecten met CMNTY. Amar en de rest van het kwalitatieve team nodigden CMNTY een paar jaar geleden uit voor een introductie en presentatie. Hoewel het even duurde voordat de eerste samenwerking van start ging, was er meteen een klik op persoonlijk en professioneel vlak.

“We kozen uiteindelijk voor CMNTY omdat het flexibel is om diepe, kwalitatieve data te verzamelen met een grote groep. Je kunt ook diepgaand onderzoek doen met gesprekken, wat meestal niet het geval is met enquêtes”, zegt Amar.

Twee projecten, twee gemeenschappen

I&O bouwde met succes twee online communities over het onderwerp participatie tussen burgers, gekozen ambtenaren en de gemeente in het algemeen. Capelle aan den IJssel was de eerste stad die online kwalitatief onderzoek uitvoerde. Dit was nieuw voor Capelle aan den IJssel. Door hun open houding en vertrouwen in I&O Research waren ze ervan overtuigd dat deze methode hen de inzichten zou geven die ze nodig hadden.

“Er zijn veel voordelen van het werken met CMNTY, zoals de mogelijkheid om je onderzoek te organiseren met meer deelnemers die in staat zijn om vragen te beantwoorden in hun eigen tijdsbestek. Maar ook het feit dat je je vragen gemakkelijk kunt verplaatsen rond de gegevens en antwoorden die je verzamelt in de gemeenschap.”

Toen COVID toesloeg, werd het onmogelijk om fysiek onderzoek te organiseren en uiteindelijk besloot Capelle aan den IJssel de sprong te wagen. I&O voerde een project uit met 50 deelnemers om te praten over burgerparticipatie. De belangrijkste onderzoeksvraag was: ‘Hoe ervaren burgers participatie in Capelle aan den IJssel en hoe kunnen we het verbeteren om aan hun behoeften en wensen te voldoen?’

Het ministerie van Binnenlandse Zaken, het tweede project, wilde een project organiseren over participatie tussen tieners en gekozen ambtenaren. Het belangrijkste doel was om uit te vinden hoe deze groepen met elkaar communiceren. Een deel van het onderzoek bestond uit het verzamelen van informatie, maar ook om te kijken hoe ze met elkaar omgingen en of er barrières waren. “Hoe gemakkelijk praten ze met elkaar? Vinden ze elkaar überhaupt wel? Dus leek het ons een goed idee om ze voor langere tijd bij elkaar te zetten om te praten en verschillende onderwerpen en ervaringen te bespreken. En het CMNTY Platform is de perfecte manier om dat te doen”, zegt Gwendolyn.

Online platforms maken een groot deel uit van het dagelijks leven van jongeren, dus ze vonden snel hun weg in de gemeenschap en waren ook behoorlijk actief. Wetgevers hadden iets meer motivatie nodig, maar toen ze zich eenmaal in de community begonnen te mengen, werden er veel waardevolle, rijke en mooie gegevens verkregen. Gwendolyn merkte ook dat de combinatie van interactie met individuele opdrachten erg goed werkte. Respondenten konden creatief zijn, video’s opsturen, een moodboard maken…

“Dit is natuurlijk iets wat je niet hebt in een interview of focusgroep. Dus dat was zeker een voordeel van een online community”, aldus Gwendolyn.

Toegevoegde waarde aan de online onderzoekstoolbox

I&O wilden hun online toolbox om verschillende redenen uitbreiden. Om hun eigen bereik en mogelijkheden uit te breiden bijvoorbeeld, maar een van de belangrijkste redenen was om mensen in hun eigen tempo te laten deelnemen aan onderzoeksprojecten. Mensen kunnen deelnemen op het moment dat zij dat willen en hebben het voordeel om over bepaalde vragen na te denken. Hierdoor kan I&O hen complexere problemen, vragen en zelfs specifieke taken geven. Deelnemers aan een van de projecten werd gevraagd een brief te schrijven aan hun gemeenteraad.

“Ze hadden de tijd om erover na te denken en dat is wanneer je onschatbare, rijke gegevens en feedback krijgt.”

Door gebruik te maken van online tools geef je ook een breder scala aan mensen de kans om deel te nemen en zich in te zetten. Het trekt mensen aan die anders niet zouden deelnemen aan een offline focusgroep. Zo krijg je meer variatie in je respondenten. Deelnemers kunnen op elk moment van de dag naar het platform gaan, door de community scrollen en in hun eigen tempo reageren op wat er gezegd is.

Het feit dat een online community grotendeels anoniem is, of in ieder geval het feit dat je de keuze hebt om dat te zijn, trekt ook een grotere groep aan. “Sommige mensen geven er de voorkeur aan dat je je niet publiekelijk hoeft uit te spreken of dat je een één op één gesprek hebt met een moderator. Sommige mensen kiezen ervoor om anoniem te blijven en toch hun mening te geven, wat perfect mogelijk is”, zegt Amar.

Een mix van functies

I&O maakte de eerste dagen een testhoek in de chatomgeving als een soort introductie. Iedereen kon met elkaar communiceren en zichzelf op een low-key manier voorstellen. Ze konden ook foto’s of video’s posten om het ijs te breken. Tijdens de community gebruikte I&O vooral de forumfunctie, het dagboek en enkele enquêtes om enkele (individuele) projecten te beheren. Gwendolyn en Amar gebruikten de Challenge-functie ook als ideeënbus zonder de competitie-oplossingen te gebruiken. “We richtten ons niet op wie het beste idee had, maar meer op het feit dat je elkaars ideeën kon ondersteunen. Deelnemers konden een idee sturen en mensen konden dat dan liken of er commentaar op geven. Dat werkte heel goed!”

Van nieuwsgierig naar enthousiast

Voor Capelle aan den IJssel was dit een nieuwe manier van data verzamelen, maar ze waren bereid om nieuwe dingen uit te proberen. CMNTY liep ongeveer drie weken en I&O plande tussendoor sessies om hun klant te laten zien hoe alles verliep en om te brainstormen over nieuwe vragen die uit de community kwamen. Ze volgden alles wat er in de community gebeurde vanaf de zijlijn. Na elke sessie waren ze enthousiast over wat er uit de community was verzameld. Ze waren ook verrast over hoeveel gegevens je er eigenlijk uit kon halen, zegt Amar.

“In de eerste week van de community realiseerden we ons dat de meeste van onze belangrijkste vragen al beantwoord waren. Dit resulteerde in extra tijd om andere vragen van onze klanten te onderzoeken. Ze waren ook erg enthousiast over de energie en positiviteit in de groep en vonden het geweldig hoe iedereen met elkaar omging.”

Deze sessies waren erg nuttig voor zowel I&O als hun cliënten omdat ze het gesprek in een bepaalde richting konden sturen op basis van wat er was verzameld. Ze konden bepaalde onderwerpen meer benadrukken en diepgaande of vervolgvragen stellen als dat nodig was. “Omdat we alles bespraken, werd het echt een gezamenlijk project”, aldus Gwendolyn.

Waarom CMNTY in plaats van concurrenten?

Er waren een paar redenen voor I&O Research om CMNTY te kiezen in plaats van concurrenten. Het feit dat het bedrijf in Nederland is gevestigd en naar het Nederlands kan overschakelen wanneer dat nodig is, is een pluspunt. Dit was een geruststelling voor hun respondenten. Ten tweede was het platform erg gebruiksvriendelijk en zag het er erg soepel uit, aldus Amar en Gwendolyn.

“De derde reden is eigenlijk iets wat we hebben gemerkt toen we al met CMNTY werkten, maar iedereen reageert altijd zo snel. Ze hielpen ons met de setup en de praktische kant van het platform. Het team werkt ook mee en denkt mee. Zodra zich een probleem voordeed, gingen de mensen van CMNTY aan de slag om het op te lossen en bij het volgende onderzoeksproject zag je al verbeteringen.”

“Het begon al met de eerste gesprekken. Het enthousiasme en de passie voor het werk en de tooling is aanwezig, dus dat is ook een van de redenen dat we voor CMNTY hebben gekozen”, zegt Amar.

Klaar om net als Gwendolyn en Amar te bouwen aan inzichtelijke communities? Vraag hier een demo aan of neem contact met ons op.

Zomeractie: probeer CMNTY één week gratis