Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Terug naar home

Waarom je een communityplatform moet gebruiken voor klantenfeedback

12-02-2024

Waarom klantenfeedback belangrijk is

Luisteren naar je klantenkring is de meest efficiënte manier om processen te vinden om je product en diensten te verbeteren. Misschien is de interface van je app niet zo gebruiksvriendelijk als je oorspronkelijk dacht. Functies kunnen hun doel missen, waardoor gebruikers zich vervelen en elders gaan kijken. Als je niet luistert naar wat ze willen, zul je nooit volledig aan hun behoeften voldoen.

Gegevensverzameling

De kans is groot dat je al werk hebt verricht om je ideale klanten te identificeren, dus alle informatie die je van klanten verzamelt, is nu bruikbaar voor jou om je platform te verbeteren zodat je meer van je ideale klanten kunt behouden en aantrekken. Je zou mediane leeftijdsgroepen kunnen gebruiken om advertenties doordachter te richten, gemeenschappelijke interesses in overweging te nemen, en een betere gebruikerservaring te creëren met de informatie die je verzamelt. Overweeg om doordachte vragen of discussieonderwerpen te stellen op basis van de behoeften van je klanten.

Google

Misschien ontdek je zelfs de behoefte aan een nieuwe dienst door relevante gebruikersgegevens te beoordelen. Je bevindt je in goed gezelschap door relevante gebruikersgegevens te verzamelen. Google is misschien wel de grootste verzamelaar van gegevens en gebruikt veel van wat het heeft verzameld om nuttige inhoud aan gebruikers te tonen. Heb je ooit naar een digitale kaart gekeken en een weergave van verkeersdichtheid gezien? Daar kun je gebruikersgegevens voor bedanken.

Communityplatforms

Communityplatforms zijn pagina’s of sites ontworpen om een omgeving te creëren voor het delen van problemen en oplossingen. De best presterende communityplatforms bieden gebruikers de kans om heen en weer te gaan over moeilijke problemen, en onderweg meerdere oplossingen te vinden. Dus waarom zijn die gebaseerd op klantenfeedback belangrijk? Ze bieden broodnodige antwoorden aan je gemeenschap terwijl ze jou waardevolle klanteninzichten geven.

Feedback gebruiken via een communityplatform

Feedback over producten en diensten is net zo waardevol voor het helpen vormgeven en focussen van de activiteiten van je bedrijf. Profacts, een boetiekonderzoeksbureau gevestigd in België, gebruikte hun communityplatform om 4.000 bijdragen van 100 leden in hun doeldemografie te verzamelen. Dat hielp hun klant, een prominente lokale radiozender, om hun programmering en branding dienovereenkomstig aan te passen.

“Rogue” gebruikers

Houd een scherp oog op elk gebruikersgedrag of aanpassingen op je communityplatform. Gebruikers die bijvoorbeeld enkele van hun producten “upgraden” en naar het platform delen, hebben misschien een behoefte gevonden die jij nog niet hebt vervuld. Wees niet bang voor klanten die een nieuw of beter gebruik voor je producten vinden. Gebruik deze gegevens in plaats daarvan om je bedrijf en de gebruikerservaring te verbeteren. Je klanten zullen het geweldig vinden om te weten dat ze echte invloed hebben in het communityplatform.

Feedback voor het maximaliseren van winsten

Het verbeteren van winsten is een van de belangrijkste doelen voor elk bedrijf. Zoals je waarschijnlijk al een miljoen keer hebt gehoord, voordat je iemand kunt overtuigen van een ervaring, dienst of product, moet je hun wensen en behoeften volledig begrijpen. Toch missen zoveel bedrijven kansen op groei en inkomsten omdat ze aannemen te weten wat gebruikers willen in plaats van te luisteren naar wat hun klanten hen vertellen. Zoals de geschiedenis heeft aangetoond, is het gevaarlijk om aan te nemen dat we onze klanten kennen.

Netwerkmogelijkheid

Als gebruikers zich tot jouw communityplatform wenden met vragen of om met andere klanten in contact te komen, zullen ze alles onthullen wat je moet weten voor het ontwikkelen van nieuwe producten. Een huidig product heeft misschien dringend een upgrade nodig, of een dienst kan meer zijn dan klanten echt nodig hebben. Feedback stelt je in staat om dingen op maat te maken voor de exacte behoeften van je klanten, en wie houdt er niet van maatwerk? Je zult niet altijd een stille waarnemer zijn op je platform. Zorg ervoor dat je regelmatig betrokken bent en je dienst gebruikt als een netwerkmogelijkheid.

Connecties

Connecties zijn een essentieel onderdeel van elk bedrijf, en de juiste connecties kunnen leiden tot nieuwe zaken, kortingen en meer. Communitymanagers spelen vaak de grootste rol in de betrokkenheid bij het communityplatform. Jij en je communitymanagers moeten op dezelfde lijn zitten wat betreft de gebruikerservaring en hoe de betrokkenheid het beste kan worden verhoogd. Overweeg om regelmatige vergaderingen in te stellen om te bespreken hoe de zaken vorderen.

Dit beïnvloedt feedback

Je hebt een visie voor je communityplatform gecreëerd toen je het ontwikkelde. Is die visie hetzelfde gebleven? Als het is veranderd, maak je waarschijnlijk niet optimaal gebruik van je feedback. Misschien verzamel je zelfs informatie die niet langer relevant is. Misschien is het geslacht van je gebruikers niet zo belangrijk als je ooit dacht dat het was, of is de waarde van gebruikersinteresses veel hoger dan hun leeftijden. Herzie je visie en zorg ervoor dat deze overeenkomt met de gegevens die je verzamelt. Terwijl je je visie dubbelcheckt, hoe zit het met je doelmarkt?

Hoeveel je ook plant, adverteert en op de markt brengt, de demografie van de gebruikers van je platform kan je verrassen. In plaats van je smal te focussen op je ideale gebruiker, begin met aandacht te besteden aan de feedback van degenen die je hebt.

Een communityplatform kiezen

Om te beginnen moet je platform meer zijn dan alleen een forum, het moet een plaats zijn voor een gemeenschap. Er zijn veel systemen voor het bouwen van communityplatforms. Sommige zijn open source, sommige bieden volledige service, en sommige (zoals CMNTY) kunnen volledig DIY worden gebruikt. Bekijk de features brochure om te ontdekken wat CMNTY jou kan bieden.

Bekijk onze feature brochure

Download hier

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.