Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Terug naar home

Klantbetrokkenheid: 7 strategieën om klanten verliefd te laten worden op jouw merk

15-02-2024

Een klantbetrokkenheidsstrategie zou de hoogste prioriteit moeten hebben voor elk ambitieus merk op de markt. De kwaliteit van je service kan uitstekend zijn, de technologie die je gebruikt kan van het nieuwste snufje zijn, je marketingtechniek foutloos. Het is allemaal voor niets als je klanten geen hechte relatie met je bedrijf opbouwen. Dus, wat is jouw strategie voor klantbetrokkenheid? We gaan je 7 manieren laten zien om klanten van je bedrijf te laten houden.

1. Lever waardevolle inhoud boven verwachting

De dagen dat klanten bedrijven alleen beoordeelden op de geleverde dienst of product zijn voorbij. We hebben een punt in het zakenleven bereikt waar een merk moet opvallen door wie ze zijn en de waarde die ze hun publiek brengen. Mensen zullen waarschijnlijk niet aangetrokken worden tenzij je ze een waardevolle dienst biedt en ze zich in het proces speciaal laat voelen.

Wat betekent dat voor onze merken? Het betekent dat we onze doelgroep moeten aanspreken met inhoud vol waarde die aan hun behoeften voldoet, terwijl we ze tegelijkertijd waardevol laten voelen. Dit leidt uiteindelijk tot echte klantbetrokkenheid en maakt dat klanten van je merk gaan houden.

Het creëren van deze speciale band van wederzijds respect zal je onderscheiden van je concurrentie en zorgen voor hogere betrokkenheid, retentie en conversieratio’s. Verbeter het dagelijks leven van je klanten – verbeter hun ervaring om hun vertrouwen en steun te behouden! Anders hebben ze geen reden om jou te kiezen in de uitgestrekte oceaan van concurrentie. Daarom moet je ervoor zorgen dat je merk communiceert over zaken die relevant en waardevol zijn voor je doelgroep.

2. Herken trouwe klanten

Alle topmerken hebben een groep trouwe fans die hen volgen – dit is de basis van brand communities. Door een platform te bieden waarop je fans kunnen communiceren, zichzelf kunnen uitdrukken en ervaringen kunnen delen, kun je je eigen supportgroep vormen. De voordelen hiervan zijn talrijk – naast een toename van de betrokkenheidsgraad en een verbeterde reputatie voor je merk, krijg je een constante instroom van consumenteninzichten, wat vandaag de dag een kostbare luxe is.

Door het gedrag van individuen in je gemeenschap te analyseren, kun je degenen met vuur herkennen – dit zijn je superfans, mondige individuen of trouwe klanten die van je merk houden. Toon je waardering en respect voor deze individuen (gamification is slechts een van de vele manieren om dit te bereiken) en ze zullen je marketingagenten worden! Ze zullen het woord van je merk verspreiden op relevante plaatsen, wat op zijn beurt meer mensen naar je merk trekt, waardoor je een breder scala aan klantbetrokkenheid krijgt.

3. Ontwikkel je online gemeenschap

Mensen zijn sociale wezens – we houden ervan om ergens bij te horen, om ons deel van een gemeenschap te voelen. Merkgemeenschappen geven je klanten de kans om zich te verenigen over een gemeenschappelijke interesse – in dit geval jouw merk. Bovendien bieden brand communities je een unieke kans om een blik te werpen op de customer journey van je volgers; dit betekent dat je ziet hoe ze overgaan van een passieve waarnemer naar een actief lid van de gemeenschap – en je ziet precies wat ze leuk vinden, wat ze willen en waar hun interesses liggen. Als je die cruciale info weet te spotten en in je bedrijfsstrategieën weet te verwerken, heb je je winnende formule.

Naast consumenteninzichten moeten online gemeenschappen, zoals we hierboven al zeiden, platforms hebben voor communicatie. Laten we hier wat meer op ingaan. Allereerst bevordert communicatie tussen je volgers extra betrokkenheid, wat aandacht trekt naar je merk. Deze aandacht zal de klantbetrokkenheid vergroten en je in staat stellen een gestaag groeitempo te bereiken. Een forum hier, een chatruimte daar, af en toe een prijsvraag – het is genoeg voor een begin. Naarmate je groeit, kun je meer ideeën implementeren; en wanneer je een kritiek punt bereikt, groeit de gemeenschap zichzelf en wordt zelfvoorzienend. Een echte zelfbeherende marketinghub!

4. Zorg voor de sociale kant van je klanten

Hard selling is een last, daar zijn we het allemaal over eens. Maar, is er een levensvatbaar alternatief? We willen dat onze klanten van ons houden. Aan de andere kant moeten we verkopen om winstgevend te blijven. Hoe verenigen we deze twee tot een functionerend en aantrekkelijk merk?

Het antwoord is eenvoudig – je reduceert je hard-selling marketing tot ongeveer een vijfde van je totale posts. Dit idee is gebaseerd op uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar een concept genaamd de Pareto-regel. Heb je gemerkt hoe grote merken nooit echt focussen op het propageren van verkopen in hun marketing? Ze lijken altijd te gaan over belangrijke waarden zoals samenwerking, plezier, familie, individualiteit, vooruitgang, liefde.

Het werkt omdat we van merken houden die geven om onze kernwaarden en overtuigingen meer dan om een specifiek product of dienst. De toegepaste Pareto-regel stelt dat 20% van de content 80% van de resultaten oplevert. Dus, als je die 80% van je resterende inspanningen ontwikkelt tot iets dat resoneert met je doelgroep, blijf je zowel geliefd als winstgevend. Uiteindelijk groeit de klantbetrokkenheid!

5. Definieer de stem van je merk

Dit punt is nauw verbonden met het vorige punt – het definiëren van de stem waarmee je je content levert, is een topprioriteit voor elke beginnende marketinginspanning. Een succesvol bedrijf draagt altijd een boodschap over aan zijn klanten, en die boodschap komt in een unieke stem met een specifieke context en doel voor ogen. Herinner je je al die inzichten die je hebt verzameld? Nu is het tijd om ze toe te passen op je strategie voor klantbetrokkenheid. Neem die inzichten in overweging en verdeel je consumenten in lagen volgens hun leeftijd, geslacht, psychologische eigenschappen, culturele achtergrond, inkomen, enz.

Ken een beeld van de ideale klant toe aan elke sectie en ontwerp een geschikte boodschap die je aan hen zult leveren. Houd rekening met hun hobby’s, hun interesses, hun aspiraties, sociale media feeds, hun feedback, enz. Elk detail telt als het gaat om een delicaat onderwerp als dit. Het raken van een gevoelig onderwerp kan de spijker op zijn kop slaan en een koude lead omzetten in een klant, of een passieve waarnemer in een actieve promotor van je merk!

6. Blijf innoveren

Innovatie is altijd het beste pad, vooral in het bedrijfsleven. Zelfs als het slechts een eenvoudige verrassing is met schijnbaar weinig voordeel, is innovatie het verschil tussen een plek in de schijnwerpers en het nieuws van gisteren. Geef een proefproduct of -dienst aan mensen op vakantie, organiseer evenementen, creëer wedstrijden, doe iets onverwachts en boeiends! Het vereist minimale inspanning maar houdt je drijvend en bovenop je concurrentie.

Heruitvind je identiteit zodra je denkt dat je er misschien moe van wordt; herengageer klanten die misschien achterop zijn geraakt; creëer gerichte campagnes gericht op potentiële nieuwe markten. Innovatief blijven heeft geen enkele definitie. Het doel is om relevant te blijven. Hoe je dit doet, is helemaal aan jou!

7. Wijd je merk aan een hoger doel

Een andere manier om te schitteren in de ogen van je gemeenschap is om je merk te wijden aan een hoger doel. Je klanten zijn zich bewust van de impact die je kunt maken, en het omarmen van die trend kan aanzienlijk je positie in hun ogen verhogen. En, je doet iets nobels wat op zichzelf al lonend is. Deze vereiste wordt steeds relevanter en kan vaak het punt van scheiding zijn wanneer een potentiële klant moet kiezen tussen jou en je concurrentie.

Met dit in gedachten, kan het zeer voordelig zijn om deel te nemen aan humanitair werk, liefdadigheidsfondsen, of promotie van een groene omgeving. Je kunt zelfs ontdekken dat je gemeenschap verlevendigd wordt wanneer deze gericht is op een hoger doel en dit is een win-win-win situatie voor jou, je klanten en de zaak waarvoor jullie beiden vechten. Houd deze 7 dingen in gedachten, wanneer je besluit over je strategie voor klantbetrokkenheid!

Bekijk onze feature brochure

Download hier

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.