Samen sterker: hoe Lufthansa de interne communicatie transformeerde
Markus Eichel, operationeel manager bij Lufthansa’s School of Business, gebruikte ons communityplatform om de samenwerking tussen teams te verbeteren en inzicht te krijgen in de behoeften en wensen.
De uitdaging
Lufthansa was op zoek naar een manier om cursisten betrokken te houden tussen de workshops door die werden gegeven op de Lufthansa School of Business. Markus is een echte fan van online communityplatforms. Vooral als ze in het bedrijfsleven worden gebruikt. Daarom wilde hij onderzoeken hoe een communityplatform de samenwerking tussen teams tijdens en tussen workshops kon verbeteren.
“Het belangrijkste doel voor het platform was om 500 tot 800 werknemers te laten samenwerken en discussiëren over onderwerpen die aan bod kwamen tijdens onze live workshops”, legt Markus uit.
De oplossing
“We wisten dat het platform gebruikt zou worden door ‘digital natives’ die constant op hun telefoon zaten, maar ook door werknemers die niet per se dagelijks mobiele apparaten gebruikten.” vervolgt Markus. Toen Markus zich ging verdiepen in de verschillende softwareleveranciers ontdekte hij dat het niet eenvoudig was om een platform te vinden dat klaar was voor mobiele apparaten en responsief was. Hij wilde er zeker van zijn dat de teamleden overal toegang zouden hebben tot het platform. Dat zou de kans vergroten dat de tool de samenwerking binnen het team daadwerkelijk zou verbeteren.
De resultaten
Markus heeft eerder met andere platforms gewerkt. Hij vindt ze te groot en uiteindelijk te weinig flexibel. Met het CMNTY Platform konden Markus en zijn team elk aspect van de community-ervaring aanpassen. “De flexibiliteit maakte het heel gemakkelijk om snel te reageren op basis van de behoeften van onze community. Dit aspect van het platform voegde echt waarde toe voor ons.”
Inzichten: Meer dan het verbeteren van teamsamenwerking
Omdat alle conversaties op één centraal platform plaatsvinden, kon Markus de analysetools van CMNTY gebruiken om inzicht te krijgen in motivaties. In combinatie met enquêtes, opiniepeilingen en gebruikerssegmentatie bleek het platform een krachtig middel om de doelen van Lufthansa te bereiken. Zelfs buiten de doelstelling om de samenwerking binnen het team te verbeteren.
Eenvoudig topmanagement erbij betrekken
Voor trainees is het waardevol om feedback te krijgen uit elk niveau van de organisatie. Natuurlijk kan het topmanagement het gevoel hebben dat ze onbereikbaar en moeilijk te betrekken zijn. Het platform heeft die barrière weggenomen. “Leden hebben het gevoel dat hun bijdragen de moeite waard zijn. Ze vinden het geweldig dat ze hun ideeën en meningen aan het topmanagement kunnen voorleggen”, legt Markus uit.
Teamleden betrokken houden
Markus heeft ook advies voor bedrijven die een soortgelijke community willen opzetten om de samenwerking tussen teams te verbeteren. “Mijn advies aan anderen die overwegen om een online community op te zetten, is om het platform boeiend te houden. Gebruik rijke media zoals afbeeldingen en video’s om je communityleden betrokken en enthousiast te houden. En controleer elke dag hoe het gaat. Als leden niet het gevoel hebben dat je reageert op hun input, zullen ze niet terugkeren naar het platform.”