Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Terug naar home

Samen sterker: hoe Lufthansa de interne communicatie transformeerde

31-01-2024

Markus Eichel, operationeel manager bij Lufthansa’s School of Business, gebruikte ons communityplatform om de samenwerking tussen teams te verbeteren en inzicht te krijgen in de behoeften en wensen.

De uitdaging

Lufthansa was op zoek naar een manier om cursisten betrokken te houden tussen de workshops door die werden gegeven op de Lufthansa School of Business. Markus is een echte fan van online communityplatforms. Vooral als ze in het bedrijfsleven worden gebruikt. Daarom wilde hij onderzoeken hoe een communityplatform de samenwerking tussen teams tijdens en tussen workshops kon verbeteren.

“Het belangrijkste doel voor het platform was om 500 tot 800 werknemers te laten samenwerken en discussiëren over onderwerpen die aan bod kwamen tijdens onze live workshops”, legt Markus uit.

De oplossing

“We wisten dat het platform gebruikt zou worden door ‘digital natives’ die constant op hun telefoon zaten, maar ook door werknemers die niet per se dagelijks mobiele apparaten gebruikten.” vervolgt Markus. Toen Markus zich ging verdiepen in de verschillende softwareleveranciers ontdekte hij dat het niet eenvoudig was om een platform te vinden dat klaar was voor mobiele apparaten en responsief was. Hij wilde er zeker van zijn dat de teamleden overal toegang zouden hebben tot het platform. Dat zou de kans vergroten dat de tool de samenwerking binnen het team daadwerkelijk zou verbeteren.

De resultaten

Markus heeft eerder met andere platforms gewerkt. Hij vindt ze te groot en uiteindelijk te weinig flexibel. Met het CMNTY Platform konden Markus en zijn team elk aspect van de community-ervaring aanpassen. “De flexibiliteit maakte het heel gemakkelijk om snel te reageren op basis van de behoeften van onze community. Dit aspect van het platform voegde echt waarde toe voor ons.”

Inzichten: Meer dan het verbeteren van teamsamenwerking

Omdat alle conversaties op één centraal platform plaatsvinden, kon Markus de analysetools van CMNTY gebruiken om inzicht te krijgen in motivaties. In combinatie met enquêtes, opiniepeilingen en gebruikerssegmentatie bleek het platform een krachtig middel om de doelen van Lufthansa te bereiken. Zelfs buiten de doelstelling om de samenwerking binnen het team te verbeteren.

Eenvoudig topmanagement erbij betrekken

Voor trainees is het waardevol om feedback te krijgen uit elk niveau van de organisatie. Natuurlijk kan het topmanagement het gevoel hebben dat ze onbereikbaar en moeilijk te betrekken zijn. Het platform heeft die barrière weggenomen. “Leden hebben het gevoel dat hun bijdragen de moeite waard zijn. Ze vinden het geweldig dat ze hun ideeën en meningen aan het topmanagement kunnen voorleggen”, legt Markus uit.

Teamleden betrokken houden

Markus heeft ook advies voor bedrijven die een soortgelijke community willen opzetten om de samenwerking tussen teams te verbeteren. “Mijn advies aan anderen die overwegen om een online community op te zetten, is om het platform boeiend te houden. Gebruik rijke media zoals afbeeldingen en video’s om je communityleden betrokken en enthousiast te houden. En controleer elke dag hoe het gaat. Als leden niet het gevoel hebben dat je reageert op hun input, zullen ze niet terugkeren naar het platform.”

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.