Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Terug naar home

Waarom elk merk een consumenteninzichtenplatform nodig heeft

22-02-2024

In dit artikel nemen we een nauwkeurige kijk op de beste online marktonderzoektools die merken kunnen gebruiken om consumenteninzichten te verzamelen. We bekijken wat experts uit de industrie erover te zeggen hebben. En uiteindelijk bespreken we het gebruik van een consumenteninzichtenplatform dat de meest waardevolle tools combineert tot één oplossing.

Het Pareto-principe

De Italiaanse econoom Vilfredo Pareto schreef ooit:

80% van de zaken komt van 20% van de klanten.

Het is een uitspraak die decennia oud is en vaak aangehaald wordt door topmarketeers, inclusief Seth Godin. Maar het heeft geen nut voor je als je niet weet wat die 20% van je klanten daadwerkelijk willen.

Aan de positieve kant, we leven in het digitale tijdperk. Een merkinzichtenplatform heeft meer consumentengegevens beschikbaar dan ooit tevoren dankzij bijvoorbeeld Big Data. Het benutten van deze bodemloze bron van informatie en het omzetten naar consumenteninzichten zou het groeien van je bedrijf makkelijker moeten maken dan ooit tevoren, toch?

Workflow consumenteninzichten

Helaas zeggen meer marketeers en bedrijven dat ze het consequent moeilijk vinden om hun consumenten te identificeren en op een eenvoudige manier te verkrijgen en te interpreteren.

Het is waarschijnlijk een voor de hand liggende workflow, maar meestal wil je consumenteninzichten benaderen in de volgende volgorde:

  1. Toegang krijgen tot je consumenteninzichten;
  2. Je consumenteninzichten interpreteren en begrijpen;
  3. Actiegerichte taken creëren die echt een verschil zullen maken in je bedrijf.

Laten we eens kijken naar enkele digitale tools die je kunt gebruiken voor stap 1 en 2.

1. Consumenteninzichten via forumdiscussies

Forumdiscussies bestaan nu al decennia. Hoewel je ze misschien als ouderwets zou afschrijven, zou je het mis hebben om dat te doen.

“Het belangrijkste voordeel van online forums is dat je direct kunt communiceren met je klanten door hun vragen te beantwoorden,”

Een uitspraak van John Rampton, een ondernemer en online marketinggoeroe, in zijn artikel voor Forbes.

Forumdiscussies stellen je in staat om direct vragen te stellen aan je klanten en hun antwoorden te gebruiken om fantastische consumenteninzichten op te bouwen. Je kunt beginnen met een van de vele kant-en-klare inzichtplatforms die beschikbaar zijn.

2. Consumenteninzichten via enquêtes

Klanten zijn geconditioneerd om te reageren op slechte service. Bijna alle trainingen en onderzoeken op het gebied van klantenservice richten zich op ‘serviceherstel’. Dit definieert in wezen wat te doen wanneer een klant een klacht indient. Als gevolg hiervan zullen veel enquêtes alleen je inbox vullen met negatieve feedback.

Aan de andere kant, wanneer goed uitgevoerd, kunnen enquêtes daadwerkelijk consumententrouw beïnvloeden, zoals Paul Dholakia en Vicki Morwitz ontdekten in een veldervaring met meer dan 2.000 klanten. In hun artikel voor de Harvard Business Review rapporteren ze over hun bevindingen.

In wezen verdeelden ze de 2.000 deelnemers in twee groepen–één groep werd ondervraagd over hun tevredenheid met een bepaald bedrijf en de andere groep niet. Na een jaar keken ze naar consumentengedrag. Degenen die ondervraagd werden, waren drie keer meer geneigd om andere producten van het merk te hebben opgenomen. Ze waren minder dan de helft zo geneigd om naar een ander merk te zijn overgestapt. Bovendien waren ze veel meer geneigd om winst voor het bedrijf te genereren dan degenen die niet ondervraagd werden.

3. Consumenteninzichten via peilingen

Naast enquêtes, die vaak diepgaander zijn en vertrouwen op consumenten die retrospectief reageren, bieden peilingen je een marktinzichtenplatform voor realtime feedback. Ze zijn kort, bondig en snappy, en consumenten kunnen je direct met een klik op de knop van inzichten voorzien.

Met realtime reacties komen realtime acties:

“Inzichten verkregen uit realtime ervaringstracking (RET) kunnen onmiddellijk worden gehandeld–een groot voordeel bij nieuwe productlanceringen of marketingcampagnes die worden uitgevoerd in snel veranderende omgevingen.”

Zegt Emma Macdonald, onderzoeksdirecteur van het Cranfield Customer Management Forum in haar artikel voor de Harvard Business Review.

4. Consumenteninzichten via ideeënwedstrijden

Je hoeft alleen maar naar platformen zoals Kickstarter te kijken (waar ideeën concurreren om financiering) om te zien hoeveel dit soort wedstrijden betrokkenheid stimuleren. Het benutten van de ideeën van je consumenten door middel van een wedstrijd kan een geweldige manier zijn om inzichten te krijgen in wat je beter zou kunnen doen.

Maar, het organiseren als een wedstrijd en je consumenten belonen genereert niet alleen buzz, het verhoogt ook merkloyaliteit. Dus, het zijn niet alleen de resultaten die je kunnen helpen met je consumenteninzichten. Het proces van de wedstrijd is ook behoorlijk waardevol.

In onze ervaring, nadat bedrijven één wedstrijd hebben ontworpen en uitgevoerd, verzamelen ze vaak de belangrijke gegevens en ideeën die ze hebben geleerd om te gebruiken in volgende wedstrijden. Naarmate dit proces zich ontvouwt, kan het grootste voordeel zijn voor de gastheren van de wedstrijd, aangezien ze leren dat ze met de tijd geweldige ideeën kunnen cultiveren.

Een uitspraak van Anil Rathi, oprichter van Innovation Challenge.

5. Consumenteninzichten via persoonlijke dagboeken

Het gebruik van dagboeken over consumentenervaringen is een geweldige (en kosteneffectieve manier) om persoonlijke en onbevooroordeelde gegevens te verzamelen die kunnen helpen bij het informeren van je besluitvorming. Het gebruik van online, begeleide dagboekformaten voor consumenten stelt je in staat om taken te stellen en verzoeken te doen aan specifieke individuen en tijdframes voor hen in te stellen om deze te voltooien.

Dit is perfect om erachter te komen wat je consumenten echt denken over dat aankomende product of promotiecampagne van tevoren. Je kunt de fout vermijden om veel te investeren in een lancering die uiteindelijk misschien niet veel interesse wekt.

Het onderzoek ondersteunt dit ook:

Als je op zoek bent naar een contextueel begrip van gebruikersgedrag en -ervaringen over tijd, kan het erg moeilijk zijn om passende scenario’s te creëren om dit soort inzichten te verzamelen. Dagboekstudies zijn nuttig voor het begrijpen van langetermijngedrag.

Hoe breng je alles samen? Met een consumenteninzichtenplatform

Dus, je zit waarschijnlijk daar te denken dat dit allemaal geweldig lijkt maar klinkt als veel werk. Hoe begin ik überhaupt? Gelukkig, dat is waar CMNTY’s Insights Platform kan helpen.

Met CMNTY Platform kun je een consumenteninzichtenplatform bouwen voor projectgebaseerde of langetermijnstudies – in minder dan een dag. Het bevat alle consumenteninzichtentools waar we het net over hebben gehad.

Aan de slag

Met CMNTY kun je kwalitatieve resultaten sneller verzamelen en presenteren dan met traditionele marktonderzoeksmethoden. Je kunt je onderzoeksstudies uitvoeren met een platform dat eenvoudig maar krachtig genoeg is om met je behoeften mee te groeien. Onze lanceerpagina bezoeken en een proefversie starten is een geweldige manier om je eigen consumenteninzichtenplatform uit te proberen. Onthoud dat we een uitgebreid hulpcentrum hebben met antwoorden op de meeste van je vragen. En als het antwoord er niet is, kun je altijd contact met ons opnemen.

Zomeractie: probeer CMNTY één week gratis