Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Terug naar home

Wie kun je verwachten op je participatieavond?

18-04-2023

Zijn het de usual suspects die zichzelf graag horen en anderen het woord ontnemen? Of heb je vooral te maken met ‘gezellige’ mensen, die het fijn vinden dat ze geraadpleegd worden? Bewonersparticipatie is noodzakelijk bij ruimtelijke plannen. Dan is het wel prettig als je van tevoren weet met wat soort groepen bewoners je te maken hebt.

In de nieuwe Omgevingswet is participatie een belangrijk onderwerp. Tot nu toe was de gemeente verantwoordelijk om die bewonersparticipatie te organiseren. In de nieuwe Omgevingswet ligt die verantwoordelijkheid bij de initiatiefnemer van het project: woningcorporatie, ontwikkelaar, gemeente of een combinatie van die drie.

Van fysieke naar online bijeenkomst

Grofweg kun je stellen dat een derde van de burgers passief is als het gaat om meedenken en meestemmen over hun leefomgeving. Ook een derde is juist actief onderdeel van de participatiemaatschappij. De rest, ook een derde ongeveer, zit daar tussenin. Er is de laatste jaren wel iets veranderd in de participatievorm en -deelname. De fysieke bijeenkomsten in wijkcentra, buurthuizen en raadszalen zijn meer en meer verhuisd naar online omgevingen. Die ontwikkeling was al enigszins gaande, maar kreeg door corona een flinke boost uiteraard. Post-corona zijn veel participatiebijeenkomsten online gebleven. Daarbij blijkt dat er ook andere mensen meedoen als de bijeenkomst virtueel is en niet in een fysiek zaaltje. Drukke dertigers en vrouwen met een migratieachtergrond melden zich dan bijvoorbeeld vaker aan.

BSR verrijkt met participatiewensen

Speciaal voor participatie- en communicatiedoeleinden heeft MarketResponse haar zes BSR-bewonersprofielen verrijkt met onder meer participatiewensen- en verwachtingen. Dit is gebaseerd op onderzoek onder 1500 Nederlanders. Dat maakt het mogelijk om bewoners met verschillende profielen op een eigen manier te benaderen.

De burger wordt steeds mondiger en eigenwijzer (of: assertiever). Toch blijkt uit marktonderzoek van MarketResponse dat de burgers de gemeente de betrouwbaarste berichtgever vinden (52 procent). Betrouwbaarder dan andere overheden, als Rijksoverheid en provincie. Verder blijkt dat een brief nog altijd de meest gewaardeerde communicatievorm is om mensen op de hoogte te stellen van ontwikkelingen in hun omgeving. Blijf dus vooral brieven versturen.

Download de whitepaper

In de whitepaper over BSR-communicatie, participatie en gedragsverandering bij (ruimtelijke) veranderingen krijg je de onderzoeksresultaten, laatste inzichten en praktische handvatten om communicatie en participatie bij ruimtelijke ontwikkelingen in te zetten om bewoners positief en constructief te betrekken.

Download de whitepaper hier.

 

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.