Doelgroep segmentatie model: wat is het nut van segmentatiemodellen?
Geen bedrijf kan iedereen, altijd en overal van dienst zijn. Gebruik daarom een doelgroep segmentatie model. Splits alle potentiële klanten op in kleine, beheersbare segmenten. Gebruik daarvoor kenmerken zoals demografische gegevens, gedrag en uitgesproken behoeften. We leggen je in dit artikel uit hoe zo’n model werkt en hoe je segmentatiemodellen voor jouw bedrijf gebruikt.
Wat is een doelgroep segmentatie model?
Een doelgroep segmentatie model is een methode om al jouw potentiële klanten op te splitsen in kleinere, beheersbare (sub)groepen of segmenten. Je stelt de segmenten samen op basis van demografie, behoeften, prioriteiten, interesses en/of gedrag.
Het doel van segmentatiemodellen is om je marketinginzet effectiever en efficiënter te maken. Als jij weet tot wie je je richt, maakt dat het makkelijker om de aanpak daarop af te stemmen. Dat helpt bij het specificeren van de boodschap en aanbiedingen, zodat die beter aansluit op het segment dat je wil bereiken.
Zonder doelgroep segmentatie model blijft je bedrijf of merk waarschijnlijk een grijze muis, die er voor niemand uitspringt. Gebruik segmentatiemodellen om te segmenteren en keuzes te maken. Zo onderscheid jij je van de concurrentie.
Bekijk de mogelijkheden van BSR socio-demo.
Voordelen van segmentatiemodellen
Segmentatiemodellen zijn goed geschikt voor product- en dienstenontwikkeling en voor gerichte marketing(campagnes). Daarnaast biedt het voordelen bij marktanalyses of marktuitbreiding, net als bij het bepalen van je prijsstrategie. Wij zetten de belangrijkste voordelen van een doelgroep segmentatie model voor je op een rij:
- Verbeter de targeting
Deel klanten in specifieke groepen in, om je marketinginzet nauwkeuriger af te stemmen op de behoeften en wensen. Bied bijvoorbeeld speciale producten of diensten aan voor jongeren of juist voor senioren. Een telecombedrijf kan abonnementen met meer data voor social media aanbieden voor jongeren, ten opzichte van meer belminuten voor ouderen. - Verhoog de klanttevredenheid
Personaliseer producten of diensten op basis van de segmentatie. Stuur bijvoorbeeld gepersonaliseerde kortingsbonnen naar klanten op basis van hun aankoopgeschiedenis. Zo voelen klanten zich gewaardeerd, is het waarschijnlijker dat ze terugkeren en zijn ze tevredener met je aanbod. - Zet marketingmiddelen efficiënter in
Voorkom verspilling, door geen marketingmiddelen in te zetten op minder relevante segmenten. Merk je dat oudere doelgroepen vooral reageren op traditionele media en jongeren op social media-marketing? Gebruik dit om de marketinginzet te optimaliseren, voor een hogere ROI (return-on-investment). - Verbeter de productontwikkeling
Stem de productontwikkeling af op specifieke klantbehoeften. Richt je als sportkledingmerk bijvoorbeeld op serieuze atleten met high-performance sportkleding. Of ontwikkel comfortabele en betaalbare opties voor casual sporters. - Creëer concurrentievoordeel
Richt je op specifieke niches, waarin je de concurrentie steeds een stap voorblijft. Bied bijvoorbeeld op maat gemaakte reiservaringen aan voor een groep reizigers die van luxe houdt. Onderscheid je daarmee in een markt die de nadruk legt op budget- en standaardreizen.
Aan de slag met BSR
Wil je hiermee aan de slag? Met BSR kunnen we je stap voor stap helpen:
- Data verzamelen
We verzamelen de data over jouw huidige potentiële klanten. Het gaat bijvoorbeeld om demografische gegevens, gedragsdata en psychografische informatie. - Analyseren en identificeren
We analyseren die gegevens, op zoek naar patronen en gemeenschappelijke kenmerken. Dat helpt bij het bepalen van de segmenten. - Segmenten bepalen
We stellen vast welke segmenten zich in jouw doelgroep bevinden. De unieke segmenten verschillen in behoeften en specifieke voorkeuren. - Strategie ontwikkelen
We ontwikkelen de marketingstrategie voor jouw product, dienst of oplossing. De strategie is steeds afgestemd op de specifieke behoeften en voorkeuren van een segment. Met de BSR-toolkit is het ook nog eens mogelijk om je communicatie helemaal af te stemmen op de verschillende doelgroepen. - Implementeren en monitoren
We implementeren de strategie en monitoren de prestaties. Feedback gebruiken we om de strategie aan te passen waar dat nodig is.
Nieuwsgierig naar wat BSR voor jouw business kan betekenen? Neem contact met ons op. Dan vertellen we je graag meer.