Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Terug naar home

Doelgroep segmentatie model: wat is het nut van segmentatiemodellen?

22-12-2023
doelgroep segmentatie model

Geen bedrijf kan iedereen, altijd en overal van dienst zijn. Gebruik daarom een doelgroep segmentatie model. Splits alle potentiële klanten op in kleine, beheersbare segmenten. Gebruik daarvoor kenmerken zoals demografische gegevens, gedrag en uitgesproken behoeften. We leggen je in dit artikel uit hoe zo’n model werkt en hoe je segmentatiemodellen voor jouw bedrijf gebruikt.

Wat is een doelgroep segmentatie model?

Een doelgroep segmentatie model is een methode om al jouw potentiële klanten op te splitsen in kleinere, beheersbare (sub)groepen of segmenten. Je stelt de segmenten samen op basis van demografie, behoeften, prioriteiten, interesses en/of gedrag.

Het doel van segmentatiemodellen is om je marketinginzet effectiever en efficiënter te maken. Als jij weet tot wie je je richt, maakt dat het makkelijker om de aanpak daarop af te stemmen. Dat helpt bij het specificeren van de boodschap en aanbiedingen, zodat die beter aansluit op het segment dat je wil bereiken.

Zonder doelgroep segmentatie model blijft je bedrijf of merk waarschijnlijk een grijze muis, die er voor niemand uitspringt. Gebruik segmentatiemodellen om te segmenteren en keuzes te maken. Zo onderscheid jij je van de concurrentie.

Bekijk de mogelijkheden van BSR socio-demo.

Voordelen van segmentatiemodellen

Segmentatiemodellen zijn goed geschikt voor product- en dienstenontwikkeling en voor gerichte marketing(campagnes). Daarnaast biedt het voordelen bij marktanalyses of marktuitbreiding, net als bij het bepalen van je prijsstrategie. Wij zetten de belangrijkste voordelen van een doelgroep segmentatie model voor je op een rij:

  • Verbeter de targeting
    Deel klanten in specifieke groepen in, om je marketinginzet nauwkeuriger af te stemmen op de behoeften en wensen. Bied bijvoorbeeld speciale producten of diensten aan voor jongeren of juist voor senioren. Een telecombedrijf kan abonnementen met meer data voor social media aanbieden voor jongeren, ten opzichte van meer belminuten voor ouderen.
  • Verhoog de klanttevredenheid
    Personaliseer producten of diensten op basis van de segmentatie. Stuur bijvoorbeeld gepersonaliseerde kortingsbonnen naar klanten op basis van hun aankoopgeschiedenis. Zo voelen klanten zich gewaardeerd, is het waarschijnlijker dat ze terugkeren en zijn ze tevredener met je aanbod.
  • Zet marketingmiddelen efficiënter in
    Voorkom verspilling, door geen marketingmiddelen in te zetten op minder relevante segmenten. Merk je dat oudere doelgroepen vooral reageren op traditionele media en jongeren op social media-marketing? Gebruik dit om de marketinginzet te optimaliseren, voor een hogere ROI (return-on-investment).
  • Verbeter de productontwikkeling
    Stem de productontwikkeling af op specifieke klantbehoeften. Richt je als sportkledingmerk bijvoorbeeld op serieuze atleten met high-performance sportkleding. Of ontwikkel comfortabele en betaalbare opties voor casual sporters.
  • Creëer concurrentievoordeel
    Richt je op specifieke niches, waarin je de concurrentie steeds een stap voorblijft. Bied bijvoorbeeld op maat gemaakte reiservaringen aan voor een groep reizigers die van luxe houdt. Onderscheid je daarmee in een markt die de nadruk legt op budget- en standaardreizen.

 

Aan de slag met BSR

Wil je hiermee aan de slag? Met BSR kunnen we je stap voor stap helpen:

  1. Data verzamelen
    We verzamelen de data over jouw huidige potentiële klanten. Het gaat bijvoorbeeld om demografische gegevens, gedragsdata en psychografische informatie.
  2. Analyseren en identificeren
    We analyseren die gegevens, op zoek naar patronen en gemeenschappelijke kenmerken. Dat helpt bij het bepalen van de segmenten.
  3. Segmenten bepalen
    We stellen vast welke segmenten zich in jouw doelgroep bevinden. De unieke segmenten verschillen in behoeften en specifieke voorkeuren.
  4. Strategie ontwikkelen
    We ontwikkelen de marketingstrategie voor jouw product, dienst of oplossing. De strategie is steeds afgestemd op de specifieke behoeften en voorkeuren van een segment. Met de BSR-toolkit is het ook nog eens mogelijk om je communicatie helemaal af te stemmen op de verschillende doelgroepen.
  5. Implementeren en monitoren
    We implementeren de strategie en monitoren de prestaties. Feedback gebruiken we om de strategie aan te passen waar dat nodig is.

Nieuwsgierig naar wat BSR voor jouw business kan betekenen? Neem contact met ons op. Dan vertellen we je graag meer.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.