Met wie en hoe communiceer
je eigenlijk met je doelgroep(-en)?

BSR Leefstijl- segmentatie

Wat beweegt de consument of burger? Welke propositie (product of gedachtengoed) en welke boodschap spreekt aan? Welke tone of voice raakt en overtuigt? Via welke kanalen bereik je de doelgroep?

De ultieme vraag is hoe je je huidige en toekomstige doelgroep(en) kwalitatief en kwantitatief gedetailleerd in kaart kunt brengen. Zodat je markt- en klantgerichter, maar ook maatschappelijker te werk kunt gaan. Door onder meer je lange- en kortetermijnbeleid en je communicatiestrategie optimaal te laten aansluiten op de verschillende belevingswerelden. Einddoel kan een hogere conversie of het realiseren van een maatschappelijke gedragsverandering zijn.

BSR-model is de standaard in leefstijlsegmentatie

Het door ons in 2000 ontwikkelde BSR-(Brand Strategy Research) model geldt in Nederland als dé standaard op het gebied van psychografische en sociologische leefstijlsegmentatie. Ons unieke model wordt dan ook veelvuldig gebruikt als studiemateriaal in het voortgezet onderwijs. Met onze landelijk dekkende geo-psychografische database (SmartGis) kennen we de leefstijl van alle huishoudens in Nederland. Op basis van vier kleuren/archetype-combinaties worden mensen – consumenten of burgers – ingedeeld in verschillende leefstijlen. De sociologische as in het BSR-leefstijlmodel loopt tussen ego en groep. De psychologische as loopt van extravert naar introvert. In hoofdlijnen onderscheiden we vier ‘leefstijlwerelden’: geel (harmonie), groen (veiligheid), blauw (controle) en rood (vrijheid).

Overheid, semi-overheid en commerciële organisaties

De informatie in ons BSR-model wordt elk half jaar volledig geactualiseerd en wordt onder meer ingezet door ministeries, provincies, waterschappen en gemeenten. En door commerciële opdrachtgevers waaronder projectontwikkelaars, vastgoedbeleggers, woningcorporaties en energiemaatschappijen.

BSR-introductietraining

Heb je behoefte aan meer achtergrondinformatie over het BSR-leefstijlenmodel en hoe je dit concreet in de praktijk toepast? Regelmatig organiseren we een BSR-introductietraining waarin we een kijkje nemen in de verschillende belevingswerelden en dit ondersteunen met praktijkvoorbeelden. Heb je interesse, meld je dan hier aan.

Wat beweegt de consument?

Download onze e-book en word meegenomen in de BSR-leefstijlenwereld van harmonie, veiligheid, controle en vrijheid.

Donwload hier

Wat beweegt de consument?

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
*

De momenten van de waarheid

Je moet er zijn op de momenten van de waarheid in die klantreis of customer journey. Dat vraagt om volop klantbewustzijn binnen je organisatie. Want werken aan de klantrelatie is werken aan het klantbewustzijn. Met ons onderzoek op het gebied van customer experience (CX) geven we je inzicht in de klantbeleving en de klantgerichtheid van je organisatie. Daarmee heb je een schat aan informatie in handen voor onder meer communicatie, innovatie en de inrichting van klantprocessen. En uiteindelijk voor blije en tevreden klanten, meer omzet en groei van je organisatie.

Wat ervaart je klant? Waar kan dat beter?

Wie de klant centraal wil zetten in de organisatie, moet de totale beleving van de klant inzichtelijk maken. Met (een combinatie van) CX-producten en gerichte adviezen, ondersteuning en workshops helpen we je de bewuste en onbewuste ervaringen van bestaande klanten in kaart te brengen en te verbeteren.

Direct Kennismaken?

Wiebe de Ridder
Principal consultant

wiebe.deridder@marketresponse.nl

+31 6 24 67 26 80