Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Terug naar home

Consumentenmarketing: ontrafel het geheim van wat jouw klant echt wil

16-01-2023
consumentenmarketing

Blijf concurrenten een stap voor door in te zetten op consumentenmarketing. Ontdek wat jouw klanten werkelijk belangrijk vinden, om moeiteloos op die behoeften in te spelen. Zo ontwikkel je producten en diensten waarvoor jouw doelgroep graag in de rij staat.

Er is een belangrijke trend die is ontstaan door consumentenmarketing. Niet langer hoef je af te tasten wat klanten wel of niet waarderen. Je kunt bijna in het brein kijken, dankzij geavanceerde analyses van behoeften op basis van vertoond gedrag. Door met data in kaart te brengen wat jouw doelgroep belangrijk vindt, stem je het aanbod daar veel beter op af.

Bij Underlined onderzoeken we consumententrends en maken we klantdata veel beter inzichtelijk. Wij laten je zien hoe je slim gebruik maakt van de trends in consumentenmarketing. Kijk mee in het brein van jouw doelgroep, om de werkelijke behoeften te achterhalen. Die behoeften vormen jouw kapstok om de gewenste producten en diensten te presenteren.

Wat is consumentenmarketing?

Consumentenmarketing gaat uit van de werkelijke behoeften en wensen van jouw consument. Daar stem je jouw marketinginzet zo precies mogelijk op af. Door goed te begrijpen wat jouw doelgroep wil, vervul je altijd een concrete behoefte. Wie mee kan kijken in het brein schiet veel makkelijker in de roos.

Consumenten waarderen een waardevolle en gepersonaliseerde ervaring. Vooral in competitieve branches maken de details het verschil. Hoe bepaal je de juiste keuzes voor productontwikkeling, branding, promotie en klantenservice, als je niet precies weet wat er echt speelt in het hoofd van de klant?

Trends in consumentenmarketing: speel hierop in

Geavanceerde onderzoekstechnieken hebben de weg vrijgemaakt voor consumentenmarketing. Je kunt haast meekijken in het brein, door in te zoomen op vertoond gedrag, uitgesproken voorkeuren en specifieke wensen die klanten (impliciet) communiceren.

In algemene zin zien we bij Underlined bijvoorbeeld de volgende trends:

  • Verschuiving naar digitale en sociale media-platformen
    Wie consumenten wil bereiken zal online aanwezig moeten zijn. Dat is waar ze zich bevinden, door de toegenomen populariteit van digitale en sociale media-platformen. Dat geldt zowel voor privé- als zakelijke momenten, die bovendien steeds vaker door elkaar heen lopen. Innovatieve marketingstrategieën zoals influencer marketing, contentmarketing en datagedreven marketing maken bij steeds meer organisaties het verschil. In een digitale wereld gelden dezelfde marketingwetten, maar ziet de uitvoering er anders uit dan we traditioneel gewend zijn.
  • Aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid
    Vooral de uitgesproken aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid bij consumenten is een belangrijke trend, om rekening mee te houden. Onderzoek naar consumentenmarketing laat zien dat consumenten zich beter bewust zijn van milieukwesties en veel waarde hechten aan merken die hun overtuigingen, motivaties en waarden weerspiegelen.
    .
    Het heeft consumentenmarketing veranderd, omdat bedrijven zoeken naar duurzame praktijken die aansluiten bij de uitgesproken voorkeuren door consumenten. In brede zin vraagt het om transparantie van bedrijfsmodellen en communicatie. Dit gaat soms samen met de aanwezigheid op sociale media-platformen, waar consumenten én organisaties hun stem makkelijk kunnen laten horen.

Omarm de kracht van AI

De enorme schat aan beschikbare data heeft in communicatie met kunstmatige intelligentie in rap tempo de wereld van consumentenmarketing veranderd. Big data maakt patronen inzichtelijk, bijvoorbeeld in gedrag en in behoeften of voorkeuren. Kunstmatige intelligentie (AI) biedt mogelijkheden om het consumentengedrag beter te begrijpen, en vervolgens te voorspellen.

Dat heeft invloed op innovatieve marketingcampagnes. Het biedt mogelijkheden om de marketinginzet verder te personaliseren, zelfs tot op persoonlijk niveau. Dat verbetert de effectiviteit van campagnes, en de efficiëntie bij een meer gerichte inzet.

De volgende stappen lijken de opkomst van Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) te worden. Die technologieën bieden meer mogelijkheden voor interactieve en meeslepende klantervaringen.

Tegelijkertijd valt of staat de inzet van die innovatieve technieken met het werkelijk begrijpen wat klanten belangrijk vinden. Door een trend die is ontstaan door consumentenmarketing te ontrafelen wat de werkelijke behoeften van doelgroepen zijn lukt het om daar slimmer op in te spelen. Wie daar innovatieve technologie aan koppelt creëert de mogelijkheid om een persoonlijke interactie met de klant aan te gaan.

Ontrafel het geheim met Underlined

Benieuwd wat jouw klanten werkelijk belangrijk vinden? Ontrafel het geheim door samen in beschikbare klantdata te duiken. Wij laten je zien welke behoeften en voorkeuren de kapstok vormen om jouw productontwikkeling, branding, promotie en klantenservice aan op te hangen.

Speel samen met ons in op de belangrijkste trends in consumentenmarketing, specifiek voor jouw branche. Wij brengen met klantdata in kaart hoe jij voortaan de juiste keuzes maakt. Nieuwsgierig geworden?