Segmenteren voor impact en succes: weet jij wie je aanspreekt?
Je weet wie je wil bereiken met jouw boodschap of campagne. Maar hoe voorkom je dat je met hagel schiet? Als je twijfelt over de beste aanpak vind je het antwoord in data. MarketResponse is jouw specialist in die data, en in de segmentatie die je daarmee realiseert. Wij beschikken over de data, kunnen die verrijken en leveren wanneer je die nodig hebt. Dankzij onze segmentatie bereik je vervolgens precies de doelgroep die belangrijk voor je is.
Wat is segmenteren?
Segmenteren staat voor het opsplitsen van gegevens, markten of klant- en doelgroepen in specifiekere delen. Segmenteer jouw doelgroep om in te spelen op sociaal-demografische, psychografische, geografische en/of gedragsgerelateerde kenmerken. Daarmee verhoog je de efficiëntie van jouw campagne en boodschap, omdat het precies aansluit op de behoeften van jouw doelgroep.
Segmentatie maakt inzet efficiënter, bijvoorbeeld als het gaat om commerciële communicatie of een boodschap die je wilt overbrengen. Je zou anders namelijk een brede doelgroep aanspreken. Dat is minder effectief is en brengt meer kosten met zich mee. Gebruik beschikbare middelen om te bereiken wie er werkelijk interessant is.
Onze vier vormen van segmentatie
Wij gebruiken vier vormen van segmentatie, die we hieronder uitleggen.
Sociaal-demografische segmentatie
Sociaal-demografisch wil je weten welke situationele factoren belangrijk zijn voor jouw klanten. MarketResponse combineert socio-demografische en geo-demografische gegevens met sociale, culturele, historische en situationele factoren. Voeg daar de levensfase van consumenten aan toe, en je hebt een compleet beeld van hun sociaal-demografische kenmerken.
Je benadert de consument tot ‘in huis’, zodat jouw datagedreven aanpak gerichter, persoonlijker en bovendien kosteneffectiever is dan ooit.
Psychografische segmentatie
Psychografisch speel je in op innerlijke drijfveren als waarden, motieven en behoeften. Daarmee achterhaal je wat consumenten beweegt, welke boodschap aanspreekt en welke tone-of-voice raakt en overtuigt. Bovendien kies je het kanaal waarmee je de doelgroep bereikt.
MarketResponse ontwikkelde het BSR-model, dat staat voor Brand Strategy Research. Dit model bestaat uit een sociologische as voor ego- en groepsgerichtheid, en een psychologische as voor introverte en extraverte kenmerken. Hierdoor ontstaan vier verschillende segmenten, ook wel aangeduid als kleuren. Met behulp van dit model wordt de leefstijl van consumenten in kaart gebracht door de combinaties van de vier kleuren en archetypen te analyseren.
Geografische segmentatie
Geografisch wil je tot op postcodeniveau, straatniveau of tot op het niveau van huishoudens weten bij wie je de beste kans maakt op succes. MarketResponse bouwde sinds 2006 een enorme database op, met de leefstijlprofielen van 8,1 miljoen Nederlanders.
Voorspel met die data tot op huishoudniveau wat de leefstijl is van consumenten. Koppel de BSR-database van MarketResponse aan jouw klantenbestand en onderzoek wie het zijn. Vertaal dat naar bruikbare instrumenten om de conversie te verhogen, bijvoorbeeld dankzij gerichte communicatie met specifieke aanbiedingen per klant.
Gedragsgerelateerde segmentatie
Gedragsgerelateerde kenmerken ontdek je met maatwerk. Analyseer potentiële nieuwe klanten op basis van hun leefstijl en attitude, zoals voorkeuren, tevredenheid en loyaliteit. Vind nieuwe klantgroepen en segmenten om je op te richten of om de focus op te leggen. De combinatie van socio-demografische, psychografische en geografische segmentatie vul je hiermee aan met de interactie tussen jou en potentiële klanten. Zo kijk je gerichter naar het gedrag binnen het marktsegment, als variabele voor de segmentatie. Dankzij dit maatwerk sluit jouw aanbod nog beter aan op de klantreis.
MarketResponse biedt maatwerk-inzichten voor gedragsgerelateerde segmentatie. Ontdek op die manier bij wie je de beste kans maakt om uit te breiden of goed van start te gaan.
MarketResponse: gespecialiseerd in segmentatie
MarketResponse helpt jou om je doelgroep te begrijpen en bereiken Waarom doen zij wat ze doen en waarom denken en geloven ze het één, terwijl ze andere argumenten niet lijken aan te nemen?
Achterhaal drijfveren en gebruik geografische data om in kaart te brengen waar jouw ideale klanten zich bevinden. En lijkt het erop dat jouw huidige strategie niet werkt? Ontdek dan hoe je de doelgroep motiveert. MarketResponse is er voor merken en voor (maatschappelijke) organisaties met een doel. Als jij de doelgroep wilt begrijpen vind je bij ons de tools om daar succesvol mee aan de slag te gaan.
Succesvol door te segmenteren
Dat geldt bijvoorbeeld voor Allshoes, een groothandel in veiligheidsschoenen. Dat was een traditioneel bedrijf met een sterke marktpositie en een aantal succesvolle webshops. Om verder te groeien was er meer nodig. Klantdata bleek de sleutel tot meer succes.
Managing director Michiel van Kempen zegt daarover: “Om echt te kunnen innoveren moet je de beste experts van buiten een tijdje in je bedrijf halen, het van hen leren, een tijdje samen doen om het vervolgens zelf uit te kunnen voeren.” Hij vervolgt: “In korte tijd zijn we van een traditionele groothandel getransformeerd in een datagedreven marketing-/salesorganisatie. […] Het mooie is dat we nu een directe link met de eindconsument hebben. Wij zitten aan het begin van de keten en er zitten best wat schakels tussen tot je bij de drager van onze schoenen uitkomt. Dat is op zich geen probleem, maar je wilt je eindgebruiker wel kennen en begrijpen. Ons doel was zo snel mogelijk een B-to-C-model in de markt te zetten om een connectie te krijgen met de dragers van onze schoenen. Dat is gelukt.”
Of voor leasemaatschappij Terberg, die met een ROB-model processen optimaliseerde en onnodige kosten bespaart. CEO Rogier van Ewijk vertelt daarover: “Wij kunnen nu vrij nauwkeurig voorspellen, mede op basis van het type klant, wanneer een auto ingepland moet worden voor deze werkzaamheden en dus wanneer de kosten komen.” Dankzij datagedreven slimme mobiliteitsoplossingen kan het bedrijf veel efficiënter werken, om meer voor elkaar te krijgen met minder middelen.
Ook De Nierstichting werkt een stuk efficiënter dankzij segmentatie. Guus Bollen is specialist database-analyse op de marketingafdeling voor fondsenwerving bij de stichting. Hij vertelt: “Met moderne analyse en campagnetools kun je zoveel meer uit je klantdata halen. Je kunt er slim mee segmenteren, zodat je mensen op maat bedient. Hoe gerichter je mensen kunt benaderen, hoe beter je resultaat. Organisaties die het meest investeren in data en de bijbehorende technieken zijn het meest concurrerend. We kunnen daarmee nu veel intensiever, efficiënter en effectiever campagne voeren.”
Benieuwd hoe jij segmenteert voor meer impact en succes?
Ben je een marketeer die het laatste kwartaal wil afsluiten met impactvolle campagnes of krachtig wil beginnen in het nieuwe jaar? Effectief je doelgroep bereiken is hierbij essentieel. Profiteer van onze eindejaarsactie met de BSR Data Scan & Workshop. Krijg inzicht in de leefstijlen en socio-demografische kenmerken van je doelgroep voor een scherpere segmentatie en maximaliseer je kansen. Benut deze gelegenheid om je communicatiestrategieën te verfijnen en jouw campagnes naar een hoger niveau te tillen.
Elevate je marketing- en communicatie-efforts met onze BSR Base, toegang gevend tot up-to-date consumentendata, cruciaal voor het creëren van gedetailleerde klantprofielen en persona’s. Neem de leiding met MarketResponse: betrek je doelgroep effectiever en voldoe aan de AVG-normen. Vraag nu je BSR Data Scan aan en ervaar de kracht van doelgerichte segmentatie – verbeter je database en geef kleur aan je klantcontacten.