Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Datagedreven marketing: weet wat het publiek nodig heeft

23-02-2020
Datagedreven marketing

Een nieuwe marketingstrategie uitrollen of de bestaande strategie aanpassen, dat wil je baseren op meetbare zaken. Datagedreven marketing is het resultaat van gedetailleerde kennisvergaring over het publiek. Wat je daarvoor nodig hebt, is een gespecialiseerde marketing data-analist. Een speler die weet waar je het moet zoeken. Een marketeer die zich bezighoudt met datagedreven marketing kan veel leren over het gedrag en de voorkeuren van zijn of haar doelgroep, en kan deze inzichten gebruiken om effectievere en efficiëntere marketingbeslissingen te nemen.

De data-driven marketeer kent de doelgroep

Door data gedreven marketing te gebruiken om verschillende groepen klanten te segmenteren op basis van hun kenmerken en gedrag, kan een datagedreven marketeer beter begrijpen welke klanten het waarschijnlijkst geïnteresseerd zijn in bepaalde producten of diensten. Vervolgens kan de datagedreven marketeer de inhoud en boodschappen van marketingcampagnes beter afstemmen op de specifieke behoeften en interesses van elke klant.

Data-analist marketing

Wat is datagedreven marketing? Een echte marketing data-analist ziet niet alleen waar de data voor staat, maar ook hoe die ingezet moet worden om tot een waardevolle campagne te komen. Die inzichten worden gewonnen uit rijke databases, tests en activiteiten om tot een effectief resultaat te komen.

Enkele decennia geleden was data gedreven marketing zoals we die nu kennen nog een utopie. Marketingcommunicatie werd erg breed ingezet, waarna je maar hoopte dat de boodschap bij de juiste doelgroep aankwam. Tegenwoordig is men in staat om op een veel gedetailleerder niveau te onderzoeken wat een publiek, en zelfs specifieke persoon, wil en nodig heeft. Datagedreven marketing speelt in op die behoeften en helpt bij het creëren van een gepersonaliseerde aanpak. Het resultaat is een perfect passende marketingjas voor de doelgroep. Dat is het verschil dat datagedreven marketing maakt.

Bewezen technieken als basis voor campagnes

Door data gedreven marketing te gebruiken om trends en patronen in het gedrag van klanten te analyseren, begrijpt een marketing data-analist beter waar de markt naartoe gaat en kunnen toekomstige marketingbeslissingen beter worden onderbouwd. Door een beter inzicht te krijgen in de behoeften en voorkeuren van klanten, kan een bedrijf een betere gebruikerservaring creëren, wat leidt tot hogere klanttevredenheid en loyaliteit. Zo bouw je aan de betrokkenheid van klanten en een betrouwbaar klantenbestand.

Data helpt een datagedreven marketeer om beter inzicht te krijgen in zijn of haar doelgroep en betere beslissingen te nemen over hoe de marketinginspanningen het meeste opleveren. Zo kom je tot een succesvolle datagedreven strategie. Door datagedreven marketing te gebruiken om de prestaties van marketingcampagnes te meten en te analyseren, begrijpt een marketeer wat wel en niet werkt en worden campagnes steeds beter.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.