Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Terug naar home

Klantbeleving optimaliseren: 7 manieren om klanten te verwonderen

22-12-2023
klantbeleving

Je wilt de klantbeleving optimaliseren: waar begin je dan? De ervaring die jouw klant heeft met jouw bedrijf begint met een eerste contact of ontdekking en gaat ook na de aankoop nog door. Die hele reis van eerste contact tot na de aankopen noemen we de klantreis. Als je die optimaliseert heeft je klant de beste ervaring. Dat optimaliseert de klanttevredenheid én verhoogt de kans op mond-tot-mondreclame.

Wat is klantbeleving?

Klantbeleving draait in de kern om de beleving die een klant heeft. Bied klanten een goede ervaring en probeer ze te verwonderen met een bijzondere beleving.

Personaliseer bijvoorbeeld de klantervaring, met een beleving die op de behoeften en voorkeuren van klanten is afgestemd. Wees consistent in alle uitingen en via alle kanalen, dus zowel online, mobiel als in de winkel.

Tip: wil je de klantbeleving optimaliseren? De beleving is nooit ‘af’. Blijf altijd feedback verzamelen om de ervaring verder te verbeteren. Ontdek conversation analytics.

7 manieren om de klantbeleving te optimaliseren

De klantbeleving die je als bedrijf biedt, moet aansluiten bij wat klanten van je verwachten. Verwonder ze waar mogelijk en optimaliseer processen die anders tot hobbels en onnodige vertragingen of frustraties zouden kunnen leiden.

  • Personaliseer de klantbeleving
    Gebruik klantgegevens om de beleving te personaliseren. Benut bijvoorbeeld browse- en aankoopgeschiedenis om klanten gepersonaliseerde aanbevelingen te sturen. Dan bewijs je dat je rekening houdt met wat klanten waarderen binnen jouw productaanbod.
  • Creëer een emotionele connectie
    Bouw aan een emotionele band door gemeenschappelijke waarden te delen en oprechte interesse in klanten te tonen. Merk je bijvoorbeeld dat klanten maatschappelijk verantwoord of duurzaam ondernemen belangrijk vinden? Deel dan de inspanningen die je doet.
  • Versnel de klantenservice
    Neem drempels weg om het zo makkelijk mogelijk te maken om contact op te nemen. Verhoog de snelheid waarmee klanten antwoord krijgen op hun vragen, bijvoorbeeld via een livechat waar medewerkers beschikbaar zijn. Zorg dat je klantenservice altijd beschikbaar is als de klant daarom vraagt. Dat is niet altijd op werkdagen van negen tot vijf.
  • Communiceer consistent vanuit alle kanalen
    Optimaliseer de klantbeleving door via alle kanalen met dezelfde consistente boodschap te communiceren. Stroomlijn zowel online als mobiel en fysieke locaties, zoals winkels of servicepunten.
  • Voeg verrassende elementen toe
    Verras klanten met positieve elementen om de klantbeleving te optimaliseren. Verras klanten als online afhaalrestaurant bijvoorbeeld met een gratis dessert als ze iets te vieren hebben. Zelfs een klein gebaar kan een geweldig verschil maken voor de totale klantbeleving.
  • Luister actief en reageer
    Luister actief naar de feedback van klanten. Reageer, ga ermee aan de slag en laat blijken wat je ermee hebt gedaan. Bied concrete oplossingen of voer wijzigingen door, en bedankt daarvoor de klanten die feedback gaven.
  • Probeer steeds verder te verbeteren
    Gebruik de feedback van klanten om de klantbeleving doorlopend te optimaliseren. Neem processen, diensten en producten onder de loep om te zoeken naar verbeteringen. Breng updates uit of communiceer verbeteringen, en het streven om steeds te blijven verbeteren.

Aan de slag met Underlined

Wil je hiermee aan de slag? Bij Underlined helpen we je graag. Wij optimaliseren de klantbeleving met digital customer experience analytics, door samen met jou uit te zoeken wat klanten echt waarderen en hoe je ze kunt verrassen.

Daarvoor verzamelen we klantinzichten, analyseren we de klantreis, identificeren we verbeterpunten en ontwikkelen we de strategie. Vervolgens implementeren we onze aanbevelingen, zodat je klanten daadwerkelijk kunt verrassen. Zo zorg je ervoor dat de klantbeleving voor jouw bedrijf, merk of product het voor klanten bijzonder maakt. Neem contact op of bekijk de mogelijkheden van Conversational Analytics.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.