Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Terug naar home

Klantbeleving optimaliseren: 7 manieren om klanten te verwonderen

22-12-2023
klantbeleving

Je wilt de klantbeleving optimaliseren: waar begin je dan? De ervaring die jouw klant heeft met jouw bedrijf begint met een eerste contact of ontdekking en gaat ook na de aankoop nog door. Die hele reis van eerste contact tot na de aankopen noemen we de klantreis. Als je die optimaliseert, verhoog je de klanttevredenheid en de kans op mond-tot-mondreclame. Dit kan door klantgericht communiceren en klantcontact optimaliseren.

Wat is klantbeleving?

Klantbeleving draait in de kern om de beleving die een klant heeft. Bied klanten een goede ervaring en probeer ze te verwonderen met een bijzondere beleving.

Personaliseer bijvoorbeeld de klantervaring, met een beleving die op de behoeften en voorkeuren van klanten is afgestemd. Wees consistent in alle uitingen en via alle kanalen, dus zowel online, mobiel als in de winkel. Klantgericht communiceren is hierbij essentieel.

Tip: wil je de klantbeleving optimaliseren en klantwaarde verhogen? De beleving is nooit ‘af’. Blijf altijd feedback verzamelen om de ervaring verder te verbeteren. Ontdek conversation analytics.

7 manieren om de klantbeleving te optimaliseren

De klantbeleving die je als bedrijf biedt, moet aansluiten bij wat klanten van je verwachten. Verwonder ze waar mogelijk en optimaliseer processen die anders tot hobbels en onnodige vertragingen of frustraties zouden kunnen leiden.

  • Personaliseer de klantbeleving
    Gebruik klantgegevens om de beleving te personaliseren. Benut bijvoorbeeld browse- en aankoopgeschiedenis om klanten gepersonaliseerde aanbevelingen te sturen. Dit helpt om klantenservice te verbeteren.
  • Creëer een emotionele connectie
    Bouw aan een emotionele band door gemeenschappelijke waarden te delen en oprechte interesse in klanten te tonen. Merk je bijvoorbeeld dat klanten maatschappelijk verantwoord of duurzaam ondernemen belangrijk vinden? Deel dan de inspanningen die je doet.
  • Versnel de klantenservice
    Neem drempels weg om het zo makkelijk mogelijk te maken om contact op te nemen. Verhoog de snelheid waarmee klanten antwoord krijgen op hun vragen, bijvoorbeeld via een livechat waar medewerkers beschikbaar zijn. Zorg dat je klantenservice altijd beschikbaar is als de klant daarom vraagt. Dat is niet altijd op werkdagen van negen tot vijf. Klantenservice verbeteren en klanttevredenheid verhogen helpt hierbij.
  • Communiceer consistent vanuit alle kanalen
    Optimaliseer de klantbeleving door via alle kanalen met dezelfde consistente boodschap te communiceren. Stroomlijn zowel online als mobiel en fysieke locaties, zoals winkels of servicepunten. Klantcontact optimaliseren is hierbij belangrijk.
  • Voeg verrassende elementen toe
    Verras klanten met positieve elementen om de klantbeleving te optimaliseren. Verras klanten als online afhaalrestaurant bijvoorbeeld met een gratis dessert als ze iets te vieren hebben. Zelfs een klein gebaar kan een geweldig verschil maken voor de totale klantbeleving.
  • Luister actief en reageer
    Luister actief naar de feedback van klanten. Reageer, ga ermee aan de slag en laat blijken wat je ermee hebt gedaan. Bied concrete oplossingen of voer wijzigingen door, en bedank daarvoor de klanten die feedback gaven.
  • Probeer steeds verder te verbeteren
    Gebruik de feedback van klanten om de klantbeleving doorlopend te optimaliseren. Neem processen, diensten en producten onder de loep om te zoeken naar verbeteringen. Breng updates uit of communiceer verbeteringen, en het streven om steeds te blijven verbeteren.

Aan de slag met Underlined

Wil je hiermee aan de slag en klantwaarde verhogen? Bij Underlined helpen we je graag. Wij optimaliseren de klantbeleving met digital customer experience analytics, door samen met jou uit te zoeken wat klanten echt waarderen en hoe je ze kunt verrassen. Klantenservice verbeteren en klanttevredenheid verhogen staan hierbij centraal.

Daarvoor verzamelen we klantinzichten, analyseren we de klantreis, identificeren we verbeterpunten en ontwikkelen we de strategie. Vervolgens implementeren we onze aanbevelingen, zodat je klanten daadwerkelijk kunt verrassen. Zo zorg je ervoor dat de klantbeleving voor jouw bedrijf, merk of product het voor klanten bijzonder maakt. Neem contact op of bekijk de mogelijkheden van Conversational Analytics.