Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Terug naar home

Tekst mining: 5 manieren hoe andere bedrijven dat inzetten

22-12-2023
tekst mining

Wil je graag tekst mining gebruiken of ben je benieuwd hoe andere bedrijven dat doen? Wij leggen het je uit. Het helpt je inzicht te krijgen in de patronen in jouw klantdata en andere bedrijfsgegevens. Dus ben je benieuwd wat die data echt zeggen en hoe je dat in de praktijk gebruikt? Tekstmining is de beste manier om dit boven water te krijgen.

Wat is tekst mining?

Tekst mining onderzoekt en vindt inzichten vanuit grote hoeveelheden ongestructureerde tekstgegevens. De techniek combineert NLP-methoden, statistiek en machine learning. Je krijgt inzicht in patronen, trends en relaties in tekst. Door die te identificeren en analyseren ontstaat er bruikbare kennis en informatie om jouw bedrijfsvoering te verbeteren. Ontdek conversation analytics.

5 manieren waarop bedrijven tekst mining gebruiken

Benieuwd hoe andere bedrijven tekst mining inzetten? Ze gebruiken de inzichten om hun communicatie, producten en diensten of interne communicatie naar medewerkers te verbeteren. Dit zijn de verschillende toepassingen van tekstmining:

  1. Sentiment analyseren
    Analyseer het sentiment van klantfeedback, beoordelingen en sociale media. Het sentiment toont aan in welke mate er positief (of negatief) over je bedrijf, merk of product of dienst gesproken wordt. Identificeer sterke en zwakke punten in het aanbod, om de marketingstrategie daar vervolgens op af te stemmen.
  2. Markttrends analyseren
    Analyseer markttrends, bijvoorbeeld door nieuwsfeeds, blogs en fora in de gaten te houden. Die wijzen soms op nieuwe trends en ontwikkelingen, die belangrijk zijn voor je bedrijf. Reageer daardoor bijvoorbeeld sneller op veranderingen in de markt of nieuwe kansen die er ontstaan. Voorkom dat concurrenten er eerder mee aan de slag gaan.
  3. Concurrenten analyseren
    Analyseer met tekst mining bovendien heel concreet concurrenten. Gebruik bijvoorbeeld persberichten, jaarverslagen en social media om inzicht te krijgen in de strategieën en prestaties van andere bedrijven. Dat helpt om een beter beeld te vormen van je concurrentiepositie en mogelijke strategieën om concurrentievoordeel te behalen.
  4. Klantenservice verbeteren
    Verbeter de klantenservice met tekstmining. Analyseer klantvragen, e-mails en bijvoorbeeld chatgesprekken. Identificeer de veel voorkomende problemen en vragen, om daarop in te spelen. Optimaliseer de processen van de klantenservice, om sneller en beter antwoord te geven op vragen van klanten.
  5. Fraudedetectie
    Detecteer fraude, bijvoorbeeld door communicatie en documenten rondom de naleving van regelgeving te waarborgen. Voorkom fraude en non-compliance. Voorkom juridische en financiële risico’s, door hier met tekst mining actief mee aan de slag te gaan.

Daarnaast kun je tekstmining bijvoorbeeld gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Feedback van klanten en marktonderzoeken vormen dan de bronnen voor de benodigde data. Of gebruik het voor personeelsmanagement. Analyseer de interne communicatie en feedback van medewerkers om hun tevredenheid en de bedrijfscultuur beter te begrijpen.

Ideaal bij klantfeedback

Verzamel je veel reviews van klanten, maar weet je niet goed wat daarmee te doen? Tekst mining is dan een goede oplossing. Verzamel de vele reviews en beoordelingen. Implementeer vervolgens tools voor tekstmining. De tools gebruiken NLP- en andere methoden, om patronen, trends en het sentiment te herkennen.

Doe aan de hand daarvan productaanpassingen, bijvoorbeeld als er klachten blijken te bestaan over bepaalde producten. Of verbeter de service, als blijkt dat de klantenservice niet altijd goed beschikbaar is of slecht kan helpen bij specifieke uitdagingen. Personaliseer ten slotte de aanbiedingen, door klantvoorkeuren en gedrag te herkennen.

Op de lange termijn draagt dat bij aan betere klanttevredenheid. Bovendien helpen de inzichten bij de strategische besluitvorming, zowel voor de productontwikkeling als bij de klantenservice.

Tekstmining met Underlined

Wil je aan de slag met tekstmining? Bij Underlined helpen we je graag. We bepalen samen welke tekstbronnen de ideale data bevatten, en hoe we concreet aan de slag gaan om inzichten te verzamelen. Dan maak jij straks betere beslissingen, gebaseerd op data in plaats van een onderbuikgevoel. Neem contact met ons op.