Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

The Next Step #3: Talent moet schuren

19-09-2017

Als je organisatie hard groeit, gaan we meestal op zoek naar mensen die precies bij de organisatie passen. Fout, zegt Goos Eilander, talent moet juist schuren. Een pleidooi voor cel-denken en disruptive talent dat de boel scherp houdt.

Schuren, leg uit.

We zoeken nieuw talent. Wat doen we? Een lijstje maken: mensen moeten passen bij onze cultuur, kernwaarden, het team, enzovoorts. ‘Teamplayer’, weet je wel.
Prima strategie als je net gestart bent en begint te groeien. Maar als vervolgstap – na de eerst groeifase echt dóór accelereren naar nog grotere hoogten- fout dus.

Eh, Teamplayer fout?

Ja, want wie mensen zoekt zoals zichzelf, vernieuwt niet. Dan haal je talenten binnen die de status quo bestendigen. Terwijl iemand die ánders is de boel wakker schudt, jou en je organisatie scherp houdt. Vers talent moet schuren, iets toevoegen aan je huidige skills.

Geeft veel onrust, lijkt me.

Integendeel, koppel ze in een celstructuur aan je huidige mensen. En dan moet je eens zien wat er gebeurt.

Wacht even, waarom celstructuur?

Omdat in kleine groepen niemand zich kan verschuilen. Dus móet bestaand personeel wel meedoen. En wat blijkt dan? In verreweg de meeste gevallen vindt men het fantastisch en ontplooit zelf ook weer nieuwe talenten. De club wordt fel en scherp.

Je zet hiermee veel op z’n kop.

Omdat de moderne managementtheorieën over de kracht van het individu in kleine cellen in Nederland nooit zijn aangeslagen. Wij zien –ondanks onze zogenaamd ‘losse’ volksaard- het bedrijf nog altijd als geheel. En binnen dat geheel moet iedereen in de pas lopen. Harmoniezoekers zijn we, anarchie maakt ons bang.

Ook bij een nieuwe generatie?

Onderzoeken wijzen uit: ook jonge ondernemers houden liever controle over de zaak. Terwijl juist díe toch allemaal de visie van Steve Jobs, over het loslaten, vrijheid geven aan creatief talent, zouden moeten kennen.

Nog even over disruptive talent, maak het eens concreet.

Ben je groot geworden in sportkleding? Huur talent uit de confectie. Is je verre reizen platform succesvol, zie of ‘t nog rijker kan met iemand die cultuurgeschiedenis heeft gestudeerd. Bij MarketResponse werken jonge design thinkers. Die bij álles wat wij aan strategieën, marketingoplossingen en merkadviezen bedenken de vraag stellen: ‘Leuk gasten, maar zullen we dit nu even samen met de consument nog beter maken?’ Jezelf en je organisatie beter maken door andere gezichtspunten, daar gaat het om.

Slotvraag: waar vind ik talent dat schuurt?

LinkedIn, Facebook en Instagram. En zoek daarvoor een partij die ze voor je opspoort, dat kun je niet zelf.

Kan ik niet zelf?

Nee, omdat het mensen zijn die buiten je netwerk vallen.

Samen met BNR presenteren wij een serie programma’s over de volgende stap in groei. Ieder programma behandelt een thema. Dit artikel hoort bij het dilemma: ‘Hoe vind en behoud ik het juiste talent?’. Luister hier de podcast.
BNR The Next Step, iedere dinsdagavond om 19.30 uur.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.