
Het onderzoek
Waarom doen mensen de dingen die ze doen? Bij MarketResponse geloven we in de kracht van leefstijlen bij het verklaren en beïnvloeden van gedrag. Wij hebben daar een wetenschappelijk model voor: het BSR-model. BSR is het wetenschappelijke model van MarketResponse en staat voor Brand Strategy Research. Dit model ontrafelt de drijfveren van mensen en wat je moet doen om mensen in beweging te krijgen. Met welke boodschap, welke tone of voice en via welk kanaal. In de basis kent Nederland vier leefstijlen die ieder op hun eigen manier van in het leven staan: creatief, harmonieus, controlerend en veilig.
Waarom BSR-leefstijlen Energietransitie?
Bij MarketResponse willen we commerciële bedrijven helpen maatschappelijker te worden en publieke en maatschappelijke organisaties laten profiteren van onze kennis op het gebied van klantvriendelijkheid en de drijfveren van mensen. Op het terrein van de energietransitie zagen we mogelijkheden: zou het niet fantastisch zijn beter te begrijpen wat bewoners en burgers drijft in de warmte-transitie? Speciaal voor vraagstukken rondom de energietransitie hebben we een specifiek BSR-leefstijlmodel gemaakt met zes bewoners-segmenten: BSR-leefstijlen Energietransitie.
Het onderzoek
Om tot de zes doelgroepen in de segmentatie Energietransitie te komen, is er uitgebreid kwalitatief en kwantitatief onderzoek uitgevoerd in de zomer van 2019: we gebruikten vier focusgroepen, een survey onder meer dan 1500 personen (representatief voor Nederland) en een data-koppeling met onze Smart-GIS database.
Al snel bleek dat in het domein energietransitie naast drijfveren, waar BSR zich op richt, ook socio-demografische variabelen een rol spelen. Met name het kopen of huren van een woning is verklarend. Dit is daarom een tweede belangrijke pijler onder de gevonden segmenten. Het onderzoek en de uitkomsten zijn voornamelijk toepasbaar op de ‘warmtetransitie’, oftewel; gasloos wonen.
Van wie en voor wie
Het onderzoek is door MarketResponse in eigen beheer uitgevoerd. MarketResponse is eigenaar van de data, de uitkomsten en de ontwikkelde tooling. Gebruik van de data en tooling geschiedt in overeenstemming met onze voorwaarden en ons privacy statement.

Meer weten?
Neem contact op met Dennis Groen
Het BSR-model voor leefstijlsegmentatie
Waarom doen mensen de dingen die ze doen? Bij MarketResponse geloven we in de kracht van leefstijlen bij het verklaren en beïnvloeden van gedrag. Wij hebben daar een wetenschappelijk model voor: het BSR-model. BSR is het wetenschappelijke model van MarketResponse en staat voor Brand Strategy Research. Dit model ontrafelt de drijfveren van mensen en wat je moet doen om mensen in beweging te krijgen. Met welke boodschap, welke tone of voice en via welk kanaal. In de basis kent Nederland vier leefstijlen die ieder op hun eigen manier van in het leven staan: creatief, harmonieus, controlerend en veilig.
Waarom BSR-leefstijlen Energietransitie?
Bij MarketResponse willen we commerciële bedrijven helpen maatschappelijker te worden en publieke en maatschappelijke organisaties laten profiteren van onze kennis op het gebied van klantvriendelijkheid en de drijfveren van mensen. Op het terrein van de energietransitie zagen we mogelijkheden: zou het niet fantastisch zijn beter te begrijpen wat bewoners en burgers drijft in de warmte-transitie? Speciaal voor vraagstukken rondom de energietransitie hebben we een specifiek BSR-leefstijlmodel gemaakt met zes bewoners-segmenten: BSR-leefstijlen Energietransitie.
Het onderzoek
Om tot de zes doelgroepen in de segmentatie Energietransitie te komen, is er uitgebreid kwalitatief en kwantitatief onderzoek uitgevoerd in de zomer van 2019: we gebruikten vier focusgroepen, een survey onder meer dan 1500 personen (representatief voor Nederland) en een data-koppeling met onze Smart-GIS database.
Al snel bleek dat in het domein energietransitie naast drijfveren, waar BSR zich op richt, ook socio-demografische variabelen een rol spelen. Met name het kopen of huren van een woning is verklarend. Dit is daarom een tweede belangrijke pijler onder de gevonden segmenten. Het onderzoek en de uitkomsten zijn voornamelijk toepasbaar op de ‘warmtetransitie’, oftewel; gasloos wonen.
Van wie en voor wie
Het onderzoek is door MarketResponse in eigen beheer uitgevoerd. MarketResponse is eigenaar van de data, de uitkomsten en de ontwikkelde tooling. Gebruik van de data en tooling geschiedt in overeenstemming met onze voorwaarden en ons privacy statement.
