Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Stichting Wandelnet: Spot-on communiceren met de doelgroep dankzij BSR-leefstijlsegmentatie

15-01-2019

Stichting Wandelnet kan niet zonder steun van haar donateurs. Ze zoekt manieren om de specifieke wandelaar beter te bereiken en daarnaast overheden en vakorganisaties gerichter te adviseren. BSR biedt uitkomst. Een verhaal in vier stappen, zes typen wandelaars en één grote eindbenefit: optimaal communiceren met je doelgroep.

Wandelen is leuk en gezond en draagt bij aan de economische ontwikkeling en een duurzame, vitale samenleving is de visie van Wandelnet. Met ruim negenhonderd vrijwilligers maken zij zich hard voor de ruim tien miljoen (!) wandelaars in Nederland.

BSR-leefstijlsegmentatie

Om wandelaars te bereiken en het aanbod van Wandelnet nog beter te laten aansluiten op de verschillende typen wandelaars, is het belangrijk dat je communicatie past bij hun leefstijl. De BSR-leefstijlen lenen zich hier uitermate goed voor. Wandelnet verzamelt en deelt al veel kennis over de doelgroep wandelaars en is bekend met de Leefstijlvinder Vakantie & Vrije tijd, maar om hun diensten en communicatie beter aan te sluiten zijn ze op zoek naar een wandelspecifieke BSR segmentatie.

Stap 1: data gekoppeld

Voor ons is het pad duidelijk: we hebben duizenden wandelaars, o.a. donateurs en relaties van Wandelnet en bezoekers van hun website gevraagd naar hun voorkeuren. Die data hebben we geanalyseerd en gekoppeld met bestaande data. Wat bleek? De Nederlandse wandelaar is te verdelen in zes segmenten.

Stap 2: de wandelaar te pakken

De ene wandelaar is de andere niet. En de data stellen ons in staat ze beschrijven. We definiëren zes typen BSR-wandel-leefstijlen.

  • de avontuurlijke wandelaars
  • de culturele wandelaars
  • de gezelligheidswandelaars
  • de georganiseerde wandelaars
  • de rustige wandelaars
  • de prestatiewandelaars.

Stap 3: postcode

Deze segmenten hebben we vervolgens door vertaald naar heel Nederland.  Zo weet Wandelnet tot op postcodeniveau waar welk type wandelaar zich bevindt. Een ideale uitgangspositie om heel gericht te communiceren.

Stap 4: workshops

Ieder segment is uitgewerkt in een factsheet met een beschrijving en de facts & figures. En tijdens workshops onder leiding van MarketResponse, maken de medewerkers van Wandelnet kennis met de verschillende typen wandelaars. Men is nu in staat om de communicatie heel precies af te stemmen op de doelgroep.

Go!

De website wandelnet.nl wordt herzienl; een mooie kans om de wandelleefstijlen meteen te integreren en zo nog beter bij interesses en behoeften van potentiële wandelaars aan te sluiten.. Tijdens de landelijke vrijwilligersdag op 6 oktober 2018 zijn de BSR-leefstijlen met alle vrijwilligers gedeeld.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.