Download whitepaper Merkactivisme
Als merk een standpunt innemen: wat zijn de consequenties?
Succes is meer dan merkimago, euro’s en marktaandeel. De purpose van jouw bedrijf streeft naar een betere wereld. Dat vraagt een actieve betrokkenheid bij het doel waar je voor staat. De vraag is of je een maatschappelijk standpunt durft in te nemen om verandering aan te jagen door de status quo ter discussie te stellen. Uiteindelijk telt de sociale impact. Geen woorden maar daden.
Een standpunt innemen in het maatschappelijk debat is echter niet zonder risico’s. Merkactivisme heeft commerciële gevolgen, positief of negatief. Vraag maar aan merken als Starbucks, Nike en Gillette. Klanten kunnen afhaken, maar op termijn versterkt merkactivisme de band met klanten die zich gehoord voelen en aansluiten bij het standpunt.
Het mes op de keel
Vroeg of laat kun je als merk worden gedwongen om kleur te bekennen en een standpunt in te nemen. Of je wilt of niet. Zie bijvoorbeeld de discussie rond zwarte piet. Niet kiezen is ook kiezen, met alle gevolgen van dien.
Ken de drijfveren en zorgen van je doelgroep
Hoe ga je verstandig om met purpose-communicatie en merkactivisme? Ken je doelgroep, hun drijfveren, hun zorgen. En weet hoe de buitenwereld naar jouw merk kijkt. Wees authentiek. Dit inzicht is essentieel. Onze whitepaper vertelt er meer over.
Download whitepaper Merkactivisme
"*" geeft vereiste velden aan