Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Onderzoek MarketResponse: Leraren willen meer aandacht voor sociaal-emotionele vaardigheden binnen het onderwijs

28-02-2020

Goede sociaal-emotionele vaardigheden zijn belangrijk voor kind en onderwijs. De ontwikkeling van deze vaardigheden is dan ook in het beleid van de meeste scholen opgenomen. In de praktijk komen leerkrachten er echter onvoldoende aan toe.

Dat blijkt uit het onderzoek De plek van sociaal emotionele vaardigheden in het onderwijs dat door MarketResponse is uitgevoerd onder bijna duizend leerkrachten en andere betrokkenen in het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs.

Meer tijd en middelen

De Nederlandse leerkrachten onderschrijven het belang hiervan, zo blijkt uit het onderzoek van MarketResponse. Van hen geeft 77% aan meer aandacht te willen voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden bij de schooljeugd. Ze vragen meer tijd en middelen om hiermee aan de slag te gaan. Ook geven ze aan dat extra aandacht hiervoor in de opleiding van leerkrachten gewenst is. De reden voor die wensen is zonneklaar: maar liefst 93% van de respondenten zegt dat goed ontwikkelde sociaal-emotionele vaardigheden leiden tot een beter welbevinden van leerlingen en 84% zegt dat het leidt tot betere leerprestaties.

Nog veel winst te boeken

Daar is nu nog een wereld te winnen, zo leert het onderzoek. Veel leerkrachten signaleren dat een flink deel van hun leerlingen onvoldoende vaardigheden op dit vlak hebben. Vooral het voortgezet onderwijs is hier relatief kritisch over. Veel docenten geven aan met klassen te werken waarin de helft of meer van de leerlingen niet over voldoende sociaal-emotionele vaardigheden beschikt. Het basisonderwijs is positiever, maar ook daar is nog veel winst te boeken.

De waan van de dag

Het goede nieuws is dat 80% van de respondenten aangeeft dat deze vaardigheden wel degelijk te ontwikkelen zijn. Het schoolbeleid besteedt hier op papier veel aandacht aan, zegt 67%. In de waan van de dag lukt het echter lang niet altijd om dit ook in de praktijk te brengen. De groep die hiervoor voldoende tijd ervaart in de praktijk is even groot als de groep die onvoldoende tijd ziet (beide 38%). Vooral het voortgezet onderwijs ervaart onvoldoende tijd voor het ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden (42%). De meeste leerkrachten willen een of twee uur extra per week aan dit onderwerp besteden, in het voortgezet en speciaal onderwijs wil een kwart hiervoor wekelijks zelfs drie uur of meer extra inruimen.

De helft is toegerust voor deze taak

Leerkrachten blijken het moeilijk te vinden om sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen bij leerlingen. Slechts de helft van de respondenten vindt dat de leerkrachten op hun school voldoende zijn toegerust voor die taak. Twee derde van de respondenten zegt dat hiervoor meer aandacht had moeten zijn in de eigen opleiding. Jongere leerkrachten zijn hierover positiever dan oudere, maar nog steeds vindt 47% de aandacht onvoldoende.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.