#2: Een sessie met BSR-rode sociale huurders over wonen in Amsterdam-Oost
De ‘rode’ consument uit het BSR-leefstijlenmodel is creatief, maar ook nogal eigenzinnig. Hoe bouw je een huurwoning die aansluit bij zijn wensen? Ymere vond de antwoorden in een groepssessie met MarketResponse.
In Amsterdam-Oost worden 300 woningen ontwikkeld. Relatief kleine, comfortabele woningen.
Ymere wil bij deze woningen gemeenschappelijke faciliteiten aanbieden. De doelgroep van deze woningen is de rode huurder. Oftewel, de sociale huurder met een druk en actief leven, die avontuurlijk is ingesteld. Zelfbewust, beetje eigenwijs, maar ruimdenkend. De vraag is echter aan welke faciliteiten deze huurders behoefte hebben.
Sessie
Het vormgeven van workshops en modereren van focusgroepen is een specialisme waar we bij MarketResponse veel aandacht aan besteden. Een van de vereisten voor mooie inzichten is de juiste doelgroep. Zoals ook bij de groepsdiscussies voor woningcorporatie Ymere.
We organiseerden twee groepsdiscussies met sociale huurders uit Amsterdam. Woonwensen zijn nogal afhankelijk van je levensfase. Daarom bestaat de ene groep uit 55-plussers en is de andere groep jonger dan 55. Maar naast de leeftijd kijken we naar levensstijl. We selecteerden alleen mensen die de rode BSR-leefstijl hebben: oftewel de eigenzinnige huurder.
Eigenzinnige mensen
Zo’n sessie met eigenzinnige mensen loopt anders dan een gemiddelde sessie. Denk maar in, een groep zelfbewuste mensen met een duidelijke mening bij elkaar. Maar de moderators van MarketResponse draaien daar hun hand niet voor om. Zij zorgen ervoor dat de groep al haar ideeën oppert en vragen door waar nodig, zodat Ymere een duidelijk beeld krijgt.
Win-win
Het levert Ymere concrete aanknopingspunten voor de verdere ontwikkeling van de huurwoningen. Zo blijkt de rode huurder zeker te porren voor een kleinere woning met gemeenschappelijke faciliteiten. Vooral de multifunctionele ruimte, waar je kan klussen, muziek kan maken, etc., spreekt de doelgroep aan. Maar dan moet die ruimte wél goed schoongehouden worden. En leuk, een gezamenlijke keuken, dat leidt vast tot leuke ontmoetingen. Maar dan wel graag vrijblijvend. En is de keuken ook voor privégebruik beschikbaar? Bovenal wil de rode huurder dat Ymere bij de invulling van de ruimte rekening houdt met hun wensen.
Na een aantal sessies van twee uur heeft Ymere duidelijk beeld van de eigenzinnige huurder, én van zijn specifieke woonwensen. De plannen van Ymere worden verder aangescherpt met de opgedane inzichten. En de win-win situatie is: de corporatie gaat mét de huurder ontwikkelen. Dat is immers de groep die er gaat wonen.