2025: hét jaar om werk te maken van je reputatie
Door Fred Roodbeen
De eerste dagen van 2025 zitten erop. En het staat vast dat het een bewogen jaar gaat worden. Waar moeten organisaties zich juist dit jaar op gaan richten? Ik verdiep mij sinds een jaar of drie in het fenomeen reputatiemanagement en doe steeds meer reputatieonderzoek voor organisaties. Ik verwacht dat het belang van een goede reputatie alleen maar groter gaat worden in de huidige context. Organisaties kunnen hier écht verschil op maken.
Het geopolitieke en ook het landelijke speelveld is sterk aan het veranderen. Polarisatie is aan de orde van de dag en de kloven tussen kansrijk en kansarm, invloedrijk en kwetsbaar worden groter. Dagelijks zijn er berichten over te lezen in het nieuws.
Ik ben optimistisch voor organisaties. Juist in deze tijd zijn er mogelijkheden om op een positieve manier een maatschappelijk verschil te maken. Mensen verwachten namelijk steeds meer van organisaties als het gaat om maatschappelijk handelen en dit biedt kansen om positieve maatschappelijke invloed uit te oefenen. Je vergroot hiermee de aantrekkingskracht van je organisatie. Het heeft zowel bedrijfsmatige (profit en licence to operate) als maatschappelijke (planet en people) voordelen om werk te maken van je reputatie.
Twee dingen die hierbij helpen zijn:
- Weten waar je voor staat, je maatschappelijke doel voor ogen hebben. Ook wel je ‘purpose’ of je ‘why’ genoemd. Laat weten waar je voor staat en wat je doet met behulp van communicatie. Handel hier ook na. ‘Underpromise and overdeliver’ is hierbij beter dan ‘overpromise and underdeliver’. Anders loop je juist het risico op reputatieschade.
- In verbinding staan met je stakeholders. Dit zijn niet alleen je klanten maar bijvoorbeeld ook je medewerkers, investeerders, journalisten en maatschappelijke organisaties. Verbinding maak je door inzicht te hebben in wie je belangrijkste stakeholders zijn, zicht te hebben op de belangen van deze stakeholders, de gemeenschappelijke belangen opzoeken en door de dialoog aan te gaan met je stakeholders.
Wil je weten wat werk maken van je reputatie voor jouw organisatie en de maatschappij gaat betekenen? Of wil aan de slag met reputatieonderzoek? Ik vertel je er graag meer over.
Direct kennismaken?
Fred Roodbeen
Principal Consultant
fred.roodbeen@marketresponse.nl
+31 6 22 16 37 75