The Next Step #3: Talent moet schuren
Als je organisatie hard groeit, gaan we meestal op zoek naar mensen die precies bij de organisatie passen. Fout, zegt Goos Eilander, talent moet juist schuren. Een pleidooi voor cel-denken en disruptive talent dat de boel scherp houdt.
Schuren, leg uit.
We zoeken nieuw talent. Wat doen we? Een lijstje maken: mensen moeten passen bij onze cultuur, kernwaarden, het team, enzovoorts. ‘Teamplayer’, weet je wel.
Prima strategie als je net gestart bent en begint te groeien. Maar als vervolgstap – na de eerst groeifase echt dóór accelereren naar nog grotere hoogten- fout dus.
Eh, Teamplayer fout?
Ja, want wie mensen zoekt zoals zichzelf, vernieuwt niet. Dan haal je talenten binnen die de status quo bestendigen. Terwijl iemand die ánders is de boel wakker schudt, jou en je organisatie scherp houdt. Vers talent moet schuren, iets toevoegen aan je huidige skills.
Geeft veel onrust, lijkt me.
Integendeel, koppel ze in een celstructuur aan je huidige mensen. En dan moet je eens zien wat er gebeurt.
Wacht even, waarom celstructuur?
Omdat in kleine groepen niemand zich kan verschuilen. Dus móet bestaand personeel wel meedoen. En wat blijkt dan? In verreweg de meeste gevallen vindt men het fantastisch en ontplooit zelf ook weer nieuwe talenten. De club wordt fel en scherp.
Je zet hiermee veel op z’n kop.
Omdat de moderne managementtheorieën over de kracht van het individu in kleine cellen in Nederland nooit zijn aangeslagen. Wij zien –ondanks onze zogenaamd ‘losse’ volksaard- het bedrijf nog altijd als geheel. En binnen dat geheel moet iedereen in de pas lopen. Harmoniezoekers zijn we, anarchie maakt ons bang.
Ook bij een nieuwe generatie?
Onderzoeken wijzen uit: ook jonge ondernemers houden liever controle over de zaak. Terwijl juist díe toch allemaal de visie van Steve Jobs, over het loslaten, vrijheid geven aan creatief talent, zouden moeten kennen.
Nog even over disruptive talent, maak het eens concreet.
Ben je groot geworden in sportkleding? Huur talent uit de confectie. Is je verre reizen platform succesvol, zie of ‘t nog rijker kan met iemand die cultuurgeschiedenis heeft gestudeerd. Bij MarketResponse werken jonge design thinkers. Die bij álles wat wij aan strategieën, marketingoplossingen en merkadviezen bedenken de vraag stellen: ‘Leuk gasten, maar zullen we dit nu even samen met de consument nog beter maken?’ Jezelf en je organisatie beter maken door andere gezichtspunten, daar gaat het om.
Slotvraag: waar vind ik talent dat schuurt?
LinkedIn, Facebook en Instagram. En zoek daarvoor een partij die ze voor je opspoort, dat kun je niet zelf.
Kan ik niet zelf?
Nee, omdat het mensen zijn die buiten je netwerk vallen.
Samen met BNR presenteren wij een serie programma’s over de volgende stap in groei. Ieder programma behandelt een thema. Dit artikel hoort bij het dilemma: ‘Hoe vind en behoud ik het juiste talent?’. Luister hier de podcast.
BNR The Next Step, iedere dinsdagavond om 19.30 uur.