6 tips voor een inclusief medewerkersonderzoek
Een inclusieve werkplek is een werkplek waar iedere medewerker welkom is en alle kansen en ondersteuning krijgt om het beste uit zichzelf te halen. Inclusiviteit betekent ook dat alle medewerkers worden gehoord en gezien. Een standaard opzet van een medewerkersonderzoek is daarvoor niet geschikt.
Niet iedereen is digitaal vaardig genoeg om een online vragenlijst te ontvangen en in te vullen. Sommige medewerkers begrijpen de vragen niet goed, hebben moeite om hun werkbeleving kenbaar te maken of hebben persoonlijke begeleiding nodig. Denk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die werken bij of via een mensontwikkel- of werkleerbedrijf. Als je deze medewerkers echt wilt betrekken, moet je zorgen voor een werkwijze die aansluit. Dat is geen rocket science maar vraagt wel aandacht.
Hoe maak je een medewerkersonderzoek toegankelijk voor iedereen?
De beleving van alle medewerkers telt. Van ‘reguliere’ medewerkers op kantoor én van ‘beschutte’ medewerkers in de productie, medewerkers in een werk- en leertraject en gedetacheerden. Om een hoge en waardevolle feedback te krijgen is het belangrijk de onderzoeksmethode aan te passen aan de mogelijkheden van de medewerkers.
1. Hou de vragenlijst kort
Medewerkers met een arbeidsbeperking vinden het meestal lastig om standaard vragenlijsten in te vullen. Vaak vinden ze de vragenlijst te lang. De focus is dan snel weg. De kunst is hun aandacht vast te houden door een zo kort mogelijke vragenlijst te maken, maar die wel zo samen te stellen dat je nog steeds de kern raakt.
2. Gebruik beeld en kleur
De medewerkers hebben soms moeite met (begrijpend) lezen. Kleur en beeld kunnen veel verschil maken. Zo helpen smileys om ‘eens’ of ‘oneens’ aan te geven en rood en groen voor ‘ja’ en ‘nee’.
3. Bied hulp en begeleiding
Laat de medewerkers niet aan hun lot over als ze deelnemen aan een medewerkersbelevingsonderzoek. Bied persoonlijke hulp tijdens het invullen. En zet een (onafhankelijke) begeleider in die vragen kan uitleggen en onduidelijkheden kan wegnemen.
4. Alles draait om de eenvoud
Eenvoud is belangrijk. Zoals gezegd, hou de vragenlijst kort, maar stel ook eenvoudige vragen en geef een beperkt aantal antwoordmogelijkheden. Bij deze doelgroep zijn zo weinig mogelijk keuzes en eenvoudig taalgebruik nodig. Zo zijn woorden als ‘fysieke werkhouding’, ‘capaciteiten’ en ‘feedback’ niet voor iedereen duidelijk. Probeer simpele spreektaal te gebruiken, die niet voor verschillende uitleg vatbaar is.
5. Niet iedereen is digitaal vaardig
Alles wordt digitaler. Toch zijn er nog steeds medewerkers die vrijwel nooit een computer of smartphone gebruiken. Voor hen zijn de simpelste instructies (klik, scroll, mail) onbekend terrein. Die medewerkers vullen de vragenlijst het liefst op papier in of hebben individuele begeleiding nodig voor digitale beantwoording.
6. Koppel de resultaten terug
Een hoge respons en waardevolle feedback zijn niet het sluitstuk van een inclusief medewerkersonderzoek. Deel de resultaten met de medewerkers en laat zien wat er goed gaat en wat beter kan. Bespreek ook hoe de resultaten gezamenlijk kunnen worden opgepakt. Dit zorgt voor draagvlak en voor meer deelnamebereidheid. Neem de eerste vijf tips ook mee bij het presenteren en delen van de resultaten.
Effectieve onderzoeksmethode van MarketResponse
MarketResponse is in Nederland toonaangevend in medewerkersonderzoek. Juist in het onderzoeken van de werkbeleving van medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt (zoals SW-medewerkers of doelgroepmedewerkers) hebben we veel ervaring. We hebben een effectieve onderzoeksmethode ontwikkeld die zorgt voor een hoge respons en waardevolle feedback. Daarnaast bieden we bijvoorbeeld persoonlijke begeleiding bij het (klassikaal) invullen en de mogelijkheid om de vragenlijst op papier in te vullen.