Auping streeft naar een volledig circulair assortiment in 2030
Bedden- en matrassenproducent Auping is in de branche koploper als het gaat om de circulaire economie. Circulair denken en doen kenmerkt het bedrijf. Het was tien jaar geleden bijvoorbeeld de eerste fabrikant die bij het afleveren van een matras het oude van de klant terugnam om het te recyclen. Inmiddels heeft die service navolging gekregen in de hele branche.
Recyclen gaat vaak over downcycling. Inmiddels vindt het bedrijf dat niet meer voldoende, zegt Ine Stultjens, manager marketing & communication bij Auping. “Het kan anders als je een product bij de oorsprong anders ontwerpt. Ieder jaar gooien we met z’n allen zo’n anderhalf miljoen matrassen weg. Veel matrassen eindigen op de vuilstort, waarvan twee derde wordt verbrand. Met grote milieuproblemen als gevolg. Wat zou de beste en groenste methode zijn om die afvalberg te reduceren? Een volledig circulair matras zonder lijm, enkel bestaand uit staal en polyester, en dat is er nu. We hebben dit Evolve matras samen met DSM-Niaga ontwikkeld en het is ons best presterende matras op het gebied van ventilatie”, aldus Stultjens.
Om transparant te zijn over de herkomst van bepaalde onderdelen van het matras heeft iedere Evolve een circularity passport. “Dit is een label aan de zijkant van het matras dat gescand kan worden met een smartphone. Daardoor kan je zien van welke materialen het matras is gemaakt, waar ze vandaan komen en hoe het matras gerecycled kan worden.”
Bewustmaken van omvang van het probleem
Auping heeft de ambitie om in 2030 een volledig circulair assortiment aan te bieden. “We zien dat onze dealers en de markt hier enthousiast op reageren. De introductie van ons circulaire matras maakt de ambities nu concreet. Met de bijbehorende campagne ‘Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen’ willen we Nederland bewustmaken van de omvang van het probleem van afgedankte matrassen en onze oplossing hiervoor. We zien dat het circulaire aspect nu al voor een aantal consumenten een doorslaggevende rol speelt bij hun keuze en die groep zal langzaam maar zeker groeien.”
Impact voor de lange termijn
In de visie van Auping is de circulaire economie de enige weg vooruit. “We willen af van de wegwerpmaatschappij. In dat kader vinden we het belangrijk deel te nemen aan de Monitor Merk & Maatschappij. Volgens mij doen we aantal dingen op dat gebied best goed bij Auping en dat wordt ook wel gezien door onze stakeholders. Maar het is af en toe goed om onderbouwing daarvan te hebben door te zien hoe de consument aankijkt tegen je maatschappelijke rol en de impact die je maakt. Dat kan nieuwe inzichten opleveren of bevestigen wat we al denken. De beddenbranche is weliswaar in beweging, maar minder vlot dan bijvoorbeeld food, fashion en fast moving. Maar als onze branche eenmaal beweegt, dan heeft dat veel impact voor de lange termijn.”
B Corp certificaat als meetlat
De Auping-fabriek in Deventer is een aantal jaren geleden zo klimaatneutraal mogelijk opgezet. “Dat ons product niet aan de andere kant van de wereld wordt gemaakt is ook onderscheidend in duurzaam opzicht. We produceren pas als een bestelling is geplaatst, dus er zijn geen overvolle magazijnen voor producten waarvan we niet weten wie die wanneer gaan aanschaffen. Dat zorgt voor minder verspilling en meer efficiency in het hele proces. We hebben dit jaar het B Corp certificaat behaald dat aangeeft dat je als bedrijf de hoogste standaarden nastreeft op het vlak van transparantie en sociale en ecologische prestaties. Dat is voor ons een meetlat die aangeeft waar we staan. Het geeft intern een enorm elan dat we ons meten met grote mooie B Corp bedrijven zoals The Body Shop, Patagonia, Ben & Jerry’s en WeTransfer.”
Duurzaamheid in de genen
Duurzaamheid zit bij familiebedrijf Auping al sinds de oprichting in 1888 in de genen. “Oprichter Johannes Auping was smid en hij kreeg het verzoek van een ziekenhuis om een bed te maken. Hij bedacht dat zo’n bed voor zieke mensen goed moet ventileren en vervaardigde een bodem met spiraalveren. Dat was luchtig, veerkrachtig en gaat heel lang mee. Die spiraalbodem zit tot op de dag van vandaag in ieder Aupingbed. Hij had destijds dus al oog voor de mens en de wereld om hem heen.”
Volumeproductie van mondkapjes voor de zorg
Met het uitbreken van de coronacrisis is Auping weer een beetje terug bij de oorsprong van het bedrijf. “We zagen de problemen rond het enorme gebrek aan medische mondkapjes in ons land en we besloten te helpen. In zeer korte tijd hebben we, samen met partners, een prototype mond-neusmasker ontwikkeld dat leidde tot een gecertificeerd ontwerp waarna we, na handmatige productie, vrij snel machinale volumeproductie hebben opgestart. Het gaf een gevoel van euforie binnen het bedrijf omdat we iets terug kunnen doen voor de zorg. En omdat het aangeeft hoe wendbaar we zijn, terwijl de rest van het bedrijf ‘gewoon’ doorging met bedden en matrassen. Want ook in tijden van crisis is goed slapen heel belangrijk.”