Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Doe de achterdeur dicht!

06-11-2015

Je kent het wel. Je komt een winkel binnen en zo’n kauwgom kauwend meisje vraagt vanaf een paar meter afstand of ze je ergens mee kan helpen. De verveeldheid straalt er vanaf. Dan is het een verademing als je een verkoopster treft die je vriendelijk groet, maar je wel lekker je gang laat gaan. En als je dan hulp nodig hebt, dan staat ze er. En geeft je eerlijk advies, in plaats van je iets aan te smeren dat je eigenlijk niet wilt. Het is niet moeilijk om te bepalen welke van bovenstaande medewerkers oprecht betrokken is. Oprechte betrokkenheid is dé belangrijkste regel voor klantvriendelijkheid. Tegelijkertijd is het ook de lastigste regel. Want hoe ben je oprecht betrokken?

Oprecht betrokken

De meeste organisaties tonen oprechte betrokkenheid door klanten het gevoel te geven dat ze belangrijk voor ze zijn. Die organisaties denken met ze mee als er een probleem is. Helpen ze graag en staan ze met enthousiasme te woord. Kortom; die organisaties laten hun klanten merken dat ze gewaardeerd worden. Klinkt kinderlijk eenvoudig, maar daar valt nog heel wat te winnen. En dan heb ik het echt niet alleen over de kauwgom kauwende types.

Oprechte betrokkenheid gaat verder dan de momenten dat je klant contact met jou opneemt. Juist ook op de momenten dat jij contact opneemt met de klant toon je oprechte betrokkenheid. Maar dan moet je het wel goed doen. Een mooi voorbeeld is je verjaardag. Collega Majka schreef daar al eens een blog over. Een mailtje met een cadeaubon van € 2,50 op je verjaardag is geen oprechte betrokkenheid.

De achterdeur staat wagenwijd open

Maar houd je die oprechte betrokkenheid ook in je achterhoofd in je algemene communicatie- en marketingbeleid? Ik denk dat daar de meeste winst te behalen is. Nog altijd worden er bakken met geld gespendeerd om nieuwe klanten binnen te halen. En dat ondanks de oeroude marketingwet dat het behouden en uitbouwen van bestaande klanten veel minder kost. Die wet lijkt bij veel bedrijven nog steeds niet doorgedrongen. Zij zetten de voordeur open, maar de achterdeur staat bijkans nog veel verder open.

Neem Fox Sport. Zij staan met toeters en bellen bij de voordeur om nieuwe klanten te ontvangen. ‘Kom vooral binnen. Profiteer van ons prijsvoordeel en geniet van ons aanbod!’. En ik als bestaande klant zit binnen op de bank en zie het allemaal gebeuren. Nieuwe klanten krijgen voor maar € 12,50 alle zenders van Fox Sport. En ik moet € 17,50 betalen en krijg alleen de Nederlandse zenders. Als ik al eens een aanbod krijg, is het ook nog eens een aanbod waar ik niets aan heb. Reken dan maar dat ik me totaal onbelangrijk voel en heel graag via de achterdeur het toneel verlaat.

Gedwongen loyaliteit

Deze logica heb ik nooit goed begrepen. Natuurlijk snap ik dat je nieuwe klanten moet binnenhalen. Maar wat heeft al je moeite voor zin wanneer je ze vervolgens aan hun lot overlaat als ze eenmaal binnen zijn?

In het geval van Fox Sport zit ik aan ze vast, want ik wil de wedstrijden zien en er is geen andere aanbieder. Maar het liefst was ik met een sprintje door de achterdeur vertrokken. Gedwongen loyaliteit dus.

Heb jij al eens uitgezocht of jouw klanten oprecht loyaal of gedwongen loyaal zijn? En als dat laatste het geval is, wat doe je daar dan mee? Daar ben ik benieuwd naar.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.