Ik ga echt niet in dat hotel zitten… de beoordeling is maar een 7,4!?
Door: Sjof Raaijmakers
Het is augustus en dat betekent dat horden Nederlanders weer aan het genieten zijn van Koos Konijn op de familiecamping of zitten te bakken op het strand aan de Costa Brava. Maar hoe bepaal je nu waar je gaat slapen en hoe je aankomt op je eindbestemming? Als je een vakantie gaat boeken, zijn reviews echt niet meer weg te denken, maar hoe belangrijk zijn deze nu echt? Terwijl jij lekker op het strand lag, deed MarketResponse hier onderzoek naar.
Het belang van reviews
Voordat we inzoomen op reviews en vakanties, werpen we eerst een blik op het belang van reviews in het algemeen. We zien dat reviews belangrijk zijn in het keuzeproces van de consument, maar zeker niet het belangrijkste. We zijn niet voor niets Nederlanders, dus kijken we bij een aankoop vooral naar de prijs-kwaliteitverhouding. Als dat allemaal goed zit, gaan we naar andere dingen kijken, waaronder de bekendheid van het bedrijf en de (online) reviews. De helft van de Nederlanders (48%) plaatst reviews in de top-3 en vindt dit dus een van de belangrijkste aspecten bij de aankoop van een product. Daarvan vinden jongeren reviews nog wat belangrijker; van de 18- tot 24-jarigen plaatst maar liefst 57% online reviews in de top-3.
Hoe zit het specifiek voor vakanties? Uit de resultaten blijkt dat reviews vooral belangrijk zijn als we even de deur uit gaan, bijvoorbeeld op vakantie. Maar liefst 73% van de Nederlanders vindt reviews belangrijk bij het boeken van een hotel of een restaurant. Ter vergelijking: bij de aankoop van kleren hecht ‘slechts’ 52% belang aan (online) reviews. Als we een dagje weggaan, willen we dus zeker weten dat het ook echt leuk is.
Wat zijn die reviews dan waard?
Wanneer Nederlanders een hotel uitzoeken, zien we dat voor de meerderheid lagere kosten nog steeds erg belangrijk zijn, maar dit geldt niet voor iedereen. We legden de respondenten een keuzetaak voor: ga je voor een hotel met een lagere beoordeling dat wel goedkoper is, of kies je toch voor het duurdere hotel dat beter beoordeeld wordt? Uit de resultaten blijkt dat de meerderheid (64%) kiest voor de overnachting die 25% goedkoper is en een vol punt lager wordt beoordeeld (een 7,4 versus een 8,4). Hierbij moet wel gezegd worden dat een 7,4 nog steeds een mooie waardering is. Daar staat echter tegenover dat 36% toch voor het duurdere hotel kiest. Voor een substantieel deel van de Nederlanders zijn goede reviews dus zeker wel wat waard!
Heb je daarom een hotel of restaurant, zorg dan dat je goed op de kaart staat, want Nederlanders weten je te vinden. Maar waar moet een goede review dan allemaal aan voldoen en moet ik als bedrijf reageren op reviews? Dat lees je in deel 2 van deze reeks over online reviews.
En om zelf maar gelijk het goede voorbeeld te geven, wat vind jij van dit artikel? Stuur me een e-mail.