Ook deze crisis is te overleven, door de feiten voor zich te laten spreken
Belang van marktonderzoek groter dan ooit
Ook deze crisis zal voorbij gaan. Die wetenschap is een schrale troost, met name voor de ondernemingen en organisaties die manmoedig proberen het hoofd boven water te houden nu de ene zekerheid na de andere wordt weggeslagen onder hun ambities en strategieën. Zij zien het gedrag van consumenten, burgers en hun eigen medewerkers veranderen onder invloed van wat het coronavirus en de lockdowns teweegbrengt.
De ene crisis is de andere niet, wordt wel gezegd. Dat zal ongetwijfeld waar zijn, terugblikkend op crises zoals de bankencrisis van de beginjaren negentig, de diepe recessie in de beginjaren tachtig of de kredietcrisis van 2008. De ondernemer die vandaag de dag steeds nieuwe gedragsveranderingen ervaart in zijn markt heeft daar weinig boodschap aan. Die heeft behoefte aan richting en duiding in een snel veranderende omgeving.
Elke crisis is nieuw in zijn soort
Alleen al de vraag of de gedragsveranderingen tijdelijk of structureel zijn is onderwerp van talloze bespiegelingen in de media. Eenduidige antwoorden zijn moeilijk te vinden. Elke crisis is nieuw in zijn soort en het coronavirus veroorzaakt er voor het gemak maar een paar tegelijk: gezondheid, economie, sociaal. Waarmee de onzekerheid en onvoorspelbaarheid groter zijn dan ooit.
De wereld draait door
Ondertussen draait de wereld zo goed en zo kwaad als het kan door. De crisis brengt voor- en nadelen met zich mee. Thuiswerken lost veel op, maar wordt het structureel? Het openbaar vervoer wordt ingeruild voor de auto, dat staat haaks op vele decennia van vervoersambities. Thuisbezorgen neemt een enorme vlucht, bouwmarkten en woonwinkels floreren, zorgverlening blijkt in een aantal gevallen onnodig en overbodig en zelfs onderwijs kan voor een deel op afstand plaatsvinden. Ondertussen neemt de afhankelijkheid van internet toe en trekken economieën zich terug in hun schulp, in een poging de kwetsbare supply chain van hun bedrijven te verkorten.
Tijd om het oor te luisteren te leggen
Voor beleidsmakers bij overheden en in het bedrijfsleven is dit de tijd om het oor bij de burger, de consument, de medewerker en de patiënt te luisteren te leggen. Hoe kijken zij aan tegen de dreiging van vrijheidsbeperkingen, gezondheidsrisico’s en een economische depressie met onder meer faillissementen, hoge werkloosheid en zware belastingdruk tot gevolg? En wat zegt dit vervolgens, als je het eenmaal in kaart hebt gebracht voor de partijen en groeperingen waarvan jouw bedrijf voor zijn voortbestaan afhankelijk is?
Belang marktonderzoek is groter dan ooit
Dan komt het aan op gedegen analyse van de gedragsveranderingen en op het inzichtelijk maken van de gevolgen daarvan. Op het daaraan aanpassen van de organisatie en het bedrijfsproces. Op het herijken en afstemmen van het producten- en dienstenpakket, op het verkrijgen van meer schaalbaarheid en waar nodig versnelde (digitale-)transitie in te zetten. Daarmee is het belang van gedegen, datagedreven en met research onderbouwd marktonderzoek groter dan ooit. Dit levert de vereiste stuurinformatie op om keuzes te onderbouwen en de juiste beslissingen te nemen.
MarketResponse heeft als hét betrouwbare onderzoeksbureau van Nederland in ruim 35 jaar tijd al aardig wat crises weten te verslaan voor haar opdrachtgevers. Doordat we op basis van fact based onderzoek weten waar de markt naartoe beweegt. Niet door te voorspellen, want dat kan niemand. Maar door de feiten te onderzoeken, te analyseren en voor zich te laten spreken.