Van Business Intelligence naar Business Analytics
Een belangrijk verschil tussen het traditionele Business Intelligence en Business Analytics is de focus. BI kijkt terug, en biedt weinig voorspellend vermogen. BA daarentegen betekent vooruitkijken en voorspellen. Dit houdt in dat (complexe) voorspelmodellen en logaritmes losgelaten worden op grote hoeveelheden data. Er worden dwarsverbanden gezocht op basis van gestructureerde data in een datawarehouse, en vervolgens worden ongestructureerde data toegevoegd om te komen tot een voorspelling van toekomstige resultaten. Dit wordt ook wel predictive analysis genoemd. In het verleden was dit voorspellen vaak niet mogelijk door IT-beperkingen. Tegenwoordig is dit, mits het budget en de kennis binnen handbereik zijn, geen probleem meer en biedt het nieuwe kansen en vooral veel (business) opportunities.
Naast de focus verschillen Business Intelligence en Business Analytics conceptueel niet veel. Het gaat iver data en hoe naar data gekeken wordt. In de praktijk richt Business Intelligence zich echter nadrukkelijk op interne informatievoorziening, waar Business Analytics vooral extern gericht is. Het waardevol maken van data; het vertalen van data naar klantinzicht. Dit gebeurt in het Data Management Platform waar alle klantdata gecentraliseerd wordt. Deze data wordt hier gekoppeld, gesegmenteerd en vervolgens geactiveerd. Het totaalbeeld van de klant wordt hier inzichtelijk gemaakt. De rol van de analist is hierbij cruciaal en is bij Business Analytics prominenter aanwezig en meer zichtbaar dan bij klassieke Business Intelligence.
Kort samengevat: Business Intelligence is vooral intern gericht en bedoeld voor rapportages, veelal op basis van een datawarehouse, en valt veelal onder de verantwoordelijkheid van controlling (finance). Het levert informatie op gezette tijden om vooraf gedefinieerde vragen in de vorm van rapportages of dashboards te kunnen beantwoorden. Business Analytics is vooral extern gericht en is bedoeld voor het nemen van besluiten, het doen van voorspellingen en het verkrijgen van marktinzicht. Business Analytics valt veelal onder de verantwoordelijkheid van de algemene directie (commercie). Ook geeft het de mogelijkheid om spontane ad hoc vragen op het systeem af te vuren, waarvan vooraf de dataload niet is gepland. Gebruikers kunnen zelf op ad hoc basis analysevragen definiëren en zelfstandig, zonder tussenkomst van IT, sterk grafisch-georiënteerde, analyse-achtige producten samenstellen. In feite begint Analytics waar traditionele BI, in de vorm van rapportages, eindigt.
Wil je meer weten over Business Analytics of wat data voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op.