Medewerkers maken het Luzac-verschil: een plan, uitrol en resultaten
Het onderwijs in Nederland draait om gemiddelden. Daar kijkt Luzac net even anders tegenaan. Via particulier onderwijs op vestigingen door heel Nederland kunnen leerlingen terecht voor verschillende opleidingsniveaus. Van een versneld examenjaar tot een volledig middelbare-schooltraject. Verschil maken voor de leerling, daar gaat het Luzac om.
Naar docenten en (staf)medewerkers is het motto: ‘Luzac, een werkgever waar je voor kiest’. Betrokken, goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers maken volgens Luzac het verschil. Daarom is het voor Luzac belangrijk om de medewerkerbeleving regelmatig te peilen.
‘Het nieuwe Luzac’
In 2014 is Luzac gestart met een transitie onder leiding van een nieuwe directie. Bart Stomphorst (ex-CEO Sandd) is met zijn team een ambitieuze reis gestart om Luzac weer relevant en onderscheidend te maken. Al zijn de uitgangspunten hiervoor helder, zo’n transitie heeft natuurlijk invloed op de medewerkers. Luzac is zich hiervan terdege bewust en wil dan ook duidelijk monitoren hoe de organisatie zich ontwikkelt tijdens de transitie. Alles met als doel om ‘Het nieuwe Luzac’ te realiseren. Bij dat nieuwe Luzac hoorde ook een nieuwe aanpak voor het meten van medewerkerbeleving.
In 2015 zijn wij gestart met het ontwerp van een aanpak op maat. Geluk- en stukmakers zijn typische elementen van de nieuwe aanpak. Gelukmakers maken het docentencorps blij, stukmakers bereiken het tegendeel. Luzac is aan de slag gegaan met ons advies om vooral veel aandacht aan de eerste spontane vraag – ‘wat wil je als eerste kwijt’ – te geven, zowel in analyse als rapportage. Doordat het open karakter van de vraag, komen daar rijkse en heel waardevolle tips en suggesties terug.
Gemotiveerde medewerkers zijn productiever
Het meten van medewerkertevredenheid geeft een beeld van de organisatie, maar zegt lang niet alles. Een medewerker kan heel tevreden zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat het ook een gemotiveerde medewerker is. En juist echt gemotiveerde medewerkers zijn productiever, helpen de organisatie vooruit en zorgen voor loyale klanten. Daarom voeren wij sinds 1995 onderzoek uit naar de motivatie van de medewerkers. Dit doen we aan de hand van drie dimensies:
- IK; heeft betrekking op de werknemer zelf en de inhoud van het werk
- WIJ; heeft betrekking op de directe omgeving van de werknemer en de werksfeer
- ZIJ; heeft betrekking op het (personeels)beleid van de werkgever.
Meer gemotiveerde medewerkers is het doel
Samen met Luzac is een vragenlijst opgesteld met de onderdelen samenwerking, werkomgeving, werkdruk, communicatie en arbeidsvoorwaarden. Denk aan vragen als ‘ga je met plezier naar het werk?’ en ‘zou je werken bij Luzac aan anderen aanbevelen?’ Aan de hand van de scores op de drie dimensies stellen wij vast hoe gemotiveerd de medewerkers zijn. We onderscheiden hierbij drie groepen. Echt gemotiveerden, gemotiveerden en medewerkers motivatieprobleem.
Het resultaat van het onderzoek geeft inzicht in de medewerkerbeleving. Dat is mooi, maar het is vooral belangrijk te weten hoe je het enthousiasme van medewerkers over het werken bij Luzac behoudt en vervolgens vergroot. Ons rapport geeft daarvoor concrete aanbevelingen en verbeterpunten en we helpen om met de resultaten aan de slag te gaan.
Stijgende lijn
In 2015 en 2016 is de medewerkerbeleving bij Luzac op deze nieuwe manier gemeten. Verheugend nieuws voor Luzac, de medewerkerbeleving laat een stijgende lijn zien. Het meest in het oog springende was dat respondenten de consistente gedragslijn van de directie waarderen. Be the change you want to see! Samenwerking tussen de vakcollega’s onderling werd als verbeterpunt genoemd. In 2017 wordt de derde meting uitgevoerd. Dan zal blijken of de opwaartse lijn zich voortzet. De voedingsbodem is inmiddels gelegd, Luzac heeft de acties voortvarend opgepakt. Dat moet effect gaan hebben op de prestaties. We zien nu al uit naar 2017.