Ontwikkelaar en bouwer Van Wijnen maakt innovatieve ideeën voor klantgeluk concreet
Ontwikkelaar en bouwer Van Wijnen laat het niet bij mooie woorden als het gaat om het verbeteren van de klantgerichtheid. JONG Van Wijnen, een intern netwerk van medewerkers tot en met 35 jaar binnen de regio West, kreeg de vrije hand om creatieve en innovatieve ideeën voor klantgeluk te bedenken. De resultaten daarvan zijn door directie en MT omarmd en worden geïmplementeerd in de bedrijfsvoering.
Concrete toepassingen voor klantgeluk
JONG Van Wijnen stort zich jaarlijks op een gedragen strategisch thema uit het ondernemingsplan waar het bedrijf ook de jongere generatie collega’s in mee wil nemen. Afgelopen jaar ging de groep daarom aan de slag met het onderwerp ‘klantgeluk’. Een uitgelezen kans om MarketResponse, expert op gebied van klantbeleving, te vragen om JONG Van Wijnen dit jaar te begeleiden. Dat traject moet naast inspiratie ook concrete en toepasbare vernieuwingen opleveren. Inmiddels hebben verschillende interne stakeholders de ideeën geadopteerd en steunen zij de groepen bij de implementatie.
Expertise op het gebied van klantgerichtheid
Het was waardevol MarketResponse bij dit jaarthema te betrekken, zegt Manon Janssen, adjunct-directeur Klant en markt bij Van Wijnen West. “MarketResponse bracht vernieuwende kennis en een netwerk mee die precies aansloten op wat we nodig hadden. Dat betreft niet alleen hun expertise op het gebied van klantgerichtheid, maar ook inbreng van sprekers en inspirerende locaties. Zo kwam de groep bijeen op locaties als De Oude Maassilo, Museum CORPUS en het Spartastadion en werden ze geïnspireerd door onder andere De Efteling. Daarmee tonen ze het belang aan van regelmatig mensen van buiten de organisatie binnenhalen en buiten je eigen vergaderruimte te kijken. Ook fun is een belangrijke factor van het traject.”
Innovatieve bijdragen met design thinking
Het klantgeluktraject startte met een spetterende aftrap die JONG Van Wijnen enthousiasmeerde voor het thema. Vervolgens werd het jongerennetwerk opgesplitst in vijf teams die ieder hun eigen invulling konden geven aan het onderliggende thema waar ze voor gekozen hadden. MarketResponse verzorgde verschillende inspirerende sessies waarbij de groepen in fases hun eerste ideeën uitwerkten tot weloverwogen businesscases. Aan de hand van design thinking lukte het elk team om een innovatieve bijdrage voor klantgeluk vorm te geven. Deze vijf uitkomsten werden gepresenteerd aan Van Wijnen West in een Dragons’ Den-achtige setting. “Dat was een groot succes, de vijf concepten zijn allemaal opgepikt door een afzonderlijke manager of directielid. Die gaan helpen en zorgen voor draagvlak, zodat de ideeën ook daadwerkelijk worden geïmplementeerd”, aldus Janssen.
Meer samenwerking tussen afdelingen en generaties
Zij noemt het van groot belang dat juist het netwerk van jongere collega’s de vrije hand en het vertrouwen van het bedrijf krijgt. “We vinden het relevant dat ondernemerschap erg laag in de organisatie zit. We hebben met dit traject aan ambitieuze collega’s laten zien dat er serieuze interesse is in hun ideeën en dat we het belangrijk vinden dat ons bedrijf op een creatieve manier naar klanten en oplossingen kijkt. Dat is winst in de toch vrij conservatieve bouwsector. Bovendien levert zo’n traject meer samenwerking tussen de regio’s, vestigingen, afdelingen, functiegroepen en generaties op. Dat zorgt voor meer verbinding in een onderneming met ruim 2.200 medewerkers en 27 locaties in het land.”
Een nieuwe blik en een nieuw geluid
Ook HR-manager Mitchell van der Muren en marketing- en communicatiestrateeg Daisy Moolenaar van Van Wijnen prijzen de samenwerking met MarketResponse en de uitkomsten van het klantgeluktraject. Beiden waren daar als lid van JONG Van Wijnen intensief bij betrokken. “Van Wijnen heeft al jaren geleden generatiemanagement in het beleid opgenomen. In dit netwerk krijgt het bieden van ontwikkelingsmogelijkheden, inspiratie, kennisdeling, fun en verbinding daadwerkelijk een plek. De jongere generatie kijkt vaak met een andere blik en laat een nieuw geluid horen bij bepaalde thema’s. We willen als organisatie van waarde blijven. Wat daarnaast de kracht van dit netwerk is, is het multidisciplinair samenwerken over de verschillende afdelingen en locaties. Zo kun je mooie stappen zetten om vooruitgang te boeken. Dat is de kracht van JONG Van Wijnen.”
Veel energie en enthousiasme
Extra motiverend is dat het niet alleen bij goede ideeën blijft. “De grote kracht is dat iedereen vanuit de eigen expertise heeft bijgedragen. Het is mooi dat we dit als bedrijf doen. Het is toch een investering in tijd en geld. We hebben als JONG Van Wijnen alle vrijheid gehad om dit op te zetten. Dat inspireert om het netwerk verder uit te breiden, er komt erg veel energie en enthousiasme vrij.”