Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Representatieve peiling: coronacrisis beïnvloedt consumentenbestedingen sterk

30-03-2020

De consument houdt de hand op de knip en stelt grote aankopen uit. De coronacrisis zorgt ervoor dat een kwart van de consumenten bewust minder uitgeeft. Voor een vijfde (21%) zijn de gevolgen van het virus zelfs aanleiding om de financiële planning om te gooien.

Dat blijkt uit de flitspeiling die MarketResponse van dinsdag 24 tot en met vrijdag 27 maart heeft uitgevoerd onder 515 Nederlanders naar de invloed van de coronacrisis op onder andere de bestedingen van consumenten. Die invloed op het bestedingspatroon blijkt groot te zijn. Ruim twee derde (69%) van de Nederlanders geeft aan dat het coronavirus invloed heeft op het bestedingsgedrag.

Vooral grote uitgaven worden uitgesteld

In het onderzoek is ingegaan op het bestedingsgedrag rondom de productcategorieën eten & drinken, verzorgingsproducten/drogisterijartikelen, bloemen, computers/tablets/monitoren, meubels, spelletjes, boeken, tuinartikelen/planten en kleding.

Eten en drinken wordt nu vaker meer gekocht. Dit sluit aan op het beeld van de afgelopen weken in de supermarkt. Er is een groep consumenten die heeft gehamsterd. Opvallend is dat de categorie computers/tablets en monitoren hoog staat in het lijstje met uitgestelde aankopen, omdat er ook een groep is die juist voor thuiswerken in deze categorie aankopen doet. Voor de gemiddelde consument geldt echter dat deze aankopen nu vaak worden uitgesteld.

Als het gaat om artikelen waar mensen door het thuiszitten mogelijk meer behoefte aan hebben, zoals spelletjes en boeken, dan zien we niet per se dat deze producten vaak meer worden gekocht. Ook in deze categorieën zien we minder bestedingen of uitstel van bestedingen terug.

Uit de voorgelegde stellingen rondom koop- en bespaargedrag blijkt dat een kwart (25%) aangeeft dat ze momenteel bewust minder uitgeven.

Voor wat betreft tuinartikelen en planten voor in de tuin is wellicht te verwachten dat de aankopen toenemen, omdat mensen meer tijd hebben om in de tuin te werken en doordat de lente is aangebroken. Maar ook in deze categorie wordt minder besteed of worden aankopen uitgesteld.

Toch is er ook een grote groep consumenten die nog steeds van plan is om uitgaven te blijven doen. In de categorieën zien we terug dat met name grotere bestedingen worden uitgesteld. Het is afwachten of dit uitstelgedrag van deze aankopen leidt tot afstel.

Meer dan een kwart boekt vakantie later

De crisis heeft impact op de reisbranche. Daarom is consumenten gevraagd hoe ze in het licht van het coronavirus omgaan met het boeken van een vakantie. Meer dan een kwart (26%) van de Nederlanders geeft aan de vakantie later in het jaar te boeken, in de hoop dat het coronavirus dan voorbij is. Daar ligt dus nog steeds een kans voor de reisorganisaties. 14% geeft aan de vakantie dit jaar over te slaan en 5% geeft aan dat het vakantiebudget wordt besteed aan wat anders. Voor de reisorganisaties is de uitdaging om deze twee laatste groepen over te halen om toch te boeken als de crisis voorbij is.

Een vijfde plant financieel anders

Het bespaar- en uitstelgedrag in de verschillende productcategorieën sluit aan op hoe consumenten nu financieel aan het plannen zijn. Uit de voorgelegde stellingen rondom koop- en bespaargedrag blijkt dat een kwart (25%) aangeeft dat ze momenteel bewust minder uitgeven en een vijfde (21%) geeft aan financieel anders te plannen.

Ondernemers moeten creatief zijn om de crisis door te komen. Online verkoop kan hierbij helpen.

Hoewel de invloed op de bestedingen groot is zijn er ook lichtpuntjes te noemen. Zo is er voor de online ketens momenteel een gunstig bijeffect. Ongeveer een derde (34%) van de Nederlanders koopt zoveel mogelijk online en vermijdt zoveel mogelijk de fysieke winkel. Pure (lokale) fysieke retailers kunnen dit als een kans zien. Er zijn inmiddels steeds meer initiatieven van lokale ondernemers zoals restaurants die hun producten online aanbieden. De crisis vergt creativiteit, doorzettingsvermogen en flexibiliteit van ondernemers.

Onze gewijzigde blik op de toekomst

De huidige crisis heeft verstrekkende invloed op consumptiepatronen. Dat signaleert Goos Eilander, expert brand management bij MarketResponse, in zijn artikel op nima.nl. De resultaten van de flitspeiling van MarketResponse geven de korte termijneffecten weer op de consumentenbestedingen.

Flitspeiling voor bedrijven

Voor bedrijven die behoefte hebben aan snelle peiling onder consumenten heeft MarketResponse een speciale flitspeiling opgezet. Meer informatie daarover is hier te vinden.