Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Data als oplossing voor elke maatschappelijke uitdaging

20-10-2020

De druk op onze leefomgeving neemt toe. Met dezelfde ruimte willen we steeds meer doen.

Het is tijd is om in beweging te komen. Om aan de slag te gaan met de leefbare stad, met nieuwe vervoersoplossingen, een vitaal platteland, met duurzame energie en aardgasvrije wijken. Het vertrekpunt van deze visie is dat duurzaamheid interessante kansen biedt om gebiedsontwikkelingen en nieuwe samenwerkingen een impuls te geven. Duurzaamheid is daarbij uiteengezet in vier thema’s: energietransitie, klimaatadaptatie, circulaire economie en gezondheid.

Het gaat uiteindelijk om mensen en hoe zij om gaan met de complexe veranderingen die er plaats vinden in hun leefomgeving. Om de maatschappelijke uitdagingen aan te pakken moeten we veel weten over de uitdagingen zelf maar ook over hoe mensen daar over denken en mee omgaan. Uiteindelijk moeten mensen in beweging komen om iets te veranderen. Het BSR-model van MarketResponse vormt daarbij voor ons een belangrijke methode om doelgroepen te segmenteren en te adviseren over doelgroepgerichte communicatie. Een aantal voorbeelden van concrete acties met betrekking tot maatschappelijke uitdagingen waarbij data een zetje in de rug kan geven.

Energietransitie en data

Mijn vrouw werkt als projectleider Energietransitie bij een gemeente. Ruim een half jaar geleden raakte we aan de keukentafel in gesprek over een van haar uitdagingen, het benaderen van kansrijke Verenigingen van Eigenaren (VVE’s) bij het programma voor verduurzamen van woningen door het opnemen van acties in de meerjaren onderhoudsplannen. Het probleem was dat niet alle VVE’s in een database staan. Ook was het lastig om te bepalen in welke wijken er VVE’s waren die ontvankelijk zijn voor een verduurzamingsprogramma, laat staan op welke manier deze VVE’s het beste benaderd kunnen worden. Door data van de gemeente te combineren met andere openbare bronnen en de hulp van dataspecialisten hebben ze kansrijke buurten en acties geïnventariseerd.

Klimaatadaptatie & data

In mijn straat in Rotterdam Centrum hebben we gezamenlijk de straat groener gemaakt door het realiseren van voortuintjes. In dit traject hebben we samengewerkt met de Actiegroep het Oude Westen, de gemeente Rotterdam en het waterschap om te zorgen voor groene tuintjes waardoor water bij een flinke regenbui langer wordt vastgehouden, hittestress minder de kans krijgt door de verkoeling die planten bieden en een leukere straat. Onze straat was al de vierde straat die op deze manier is vergroend. Nieuwe straten worden opgespoord door kwalitatief onderzoek en gesprekken met buurtbewoners. Door het gebruik van data over woningbezit, het type bewoners, de breedte van de stoep en de informatie van onswaterleefstijlvinder.nl moet het mogelijk zijn om meer straten te vinden waar dit kan gebeuren. Sinds deze zomer hebben we ook twee regentonnen van het waterschap gekregen om de planten op een slimme manier water te geven in tijden van droogte. Het realiseren van een groter netwerk van regentonnen moet ook versneld kunnen worden door het benutten van data.

Aan de slag met data en de leefomgeving

MarketResponse helpt organisaties duurzaam ontwikkelen op basis van betekenisvolle informatie. Daarvoor gebruiken wij een unieke combinatie van data science, human insights, design thinking, strategieontwikkeling en implementatiekracht. Met domeinspecialisten op het gebied van wonen, vastgoed en onze leefomgeving werken we aan maatschappelijke uitdagingen zoals het woningtekort, het circulair maken van de bouw, de energie- en warmtetransitie, klimaatadaptatie, positieve gezondheid en gezond wonen, vergrijzing en de verduurzaming van onze woningvoorraad. Hierbij richten wij ons op het begrijpen en betrekken van doelgroepen bij transities maar bijvoorbeeld ook bij het richting geven aan concrete gebiedsontwikkelingen. Ik kom graag in gesprek over wat data, onderzoek en kennis van leefstijlen voor uw organisatie kunnen betekenen.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.