Data als oplossing voor elke maatschappelijke uitdaging
De druk op onze leefomgeving neemt toe. Met dezelfde ruimte willen we steeds meer doen.
Het is tijd is om in beweging te komen. Om aan de slag te gaan met de leefbare stad, met nieuwe vervoersoplossingen, een vitaal platteland, met duurzame energie en aardgasvrije wijken. Het vertrekpunt van deze visie is dat duurzaamheid interessante kansen biedt om gebiedsontwikkelingen en nieuwe samenwerkingen een impuls te geven. Duurzaamheid is daarbij uiteengezet in vier thema’s: energietransitie, klimaatadaptatie, circulaire economie en gezondheid.
Het gaat uiteindelijk om mensen en hoe zij om gaan met de complexe veranderingen die er plaats vinden in hun leefomgeving. Om de maatschappelijke uitdagingen aan te pakken moeten we veel weten over de uitdagingen zelf maar ook over hoe mensen daar over denken en mee omgaan. Uiteindelijk moeten mensen in beweging komen om iets te veranderen. Het BSR-model van MarketResponse vormt daarbij voor ons een belangrijke methode om doelgroepen te segmenteren en te adviseren over doelgroepgerichte communicatie. Een aantal voorbeelden van concrete acties met betrekking tot maatschappelijke uitdagingen waarbij data een zetje in de rug kan geven.
Energietransitie en data
Mijn vrouw werkt als projectleider Energietransitie bij een gemeente. Ruim een half jaar geleden raakte we aan de keukentafel in gesprek over een van haar uitdagingen, het benaderen van kansrijke Verenigingen van Eigenaren (VVE’s) bij het programma voor verduurzamen van woningen door het opnemen van acties in de meerjaren onderhoudsplannen. Het probleem was dat niet alle VVE’s in een database staan. Ook was het lastig om te bepalen in welke wijken er VVE’s waren die ontvankelijk zijn voor een verduurzamingsprogramma, laat staan op welke manier deze VVE’s het beste benaderd kunnen worden. Door data van de gemeente te combineren met andere openbare bronnen en de hulp van dataspecialisten hebben ze kansrijke buurten en acties geïnventariseerd.
Klimaatadaptatie & data
In mijn straat in Rotterdam Centrum hebben we gezamenlijk de straat groener gemaakt door het realiseren van voortuintjes. In dit traject hebben we samengewerkt met de Actiegroep het Oude Westen, de gemeente Rotterdam en het waterschap om te zorgen voor groene tuintjes waardoor water bij een flinke regenbui langer wordt vastgehouden, hittestress minder de kans krijgt door de verkoeling die planten bieden en een leukere straat. Onze straat was al de vierde straat die op deze manier is vergroend. Nieuwe straten worden opgespoord door kwalitatief onderzoek en gesprekken met buurtbewoners. Door het gebruik van data over woningbezit, het type bewoners, de breedte van de stoep en de informatie van onswaterleefstijlvinder.nl moet het mogelijk zijn om meer straten te vinden waar dit kan gebeuren. Sinds deze zomer hebben we ook twee regentonnen van het waterschap gekregen om de planten op een slimme manier water te geven in tijden van droogte. Het realiseren van een groter netwerk van regentonnen moet ook versneld kunnen worden door het benutten van data.
Aan de slag met data en de leefomgeving
MarketResponse helpt organisaties duurzaam ontwikkelen op basis van betekenisvolle informatie. Daarvoor gebruiken wij een unieke combinatie van data science, human insights, design thinking, strategieontwikkeling en implementatiekracht. Met domeinspecialisten op het gebied van wonen, vastgoed en onze leefomgeving werken we aan maatschappelijke uitdagingen zoals het woningtekort, het circulair maken van de bouw, de energie- en warmtetransitie, klimaatadaptatie, positieve gezondheid en gezond wonen, vergrijzing en de verduurzaming van onze woningvoorraad. Hierbij richten wij ons op het begrijpen en betrekken van doelgroepen bij transities maar bijvoorbeeld ook bij het richting geven aan concrete gebiedsontwikkelingen. Ik kom graag in gesprek over wat data, onderzoek en kennis van leefstijlen voor uw organisatie kunnen betekenen.