Datagedreven marketing: weet wat het publiek nodig heeft
Een nieuwe marketingstrategie uitrollen of de bestaande strategie aanpassen, dat wil je baseren op meetbare zaken. Datagedreven marketing is het resultaat van gedetailleerde kennisvergaring over het publiek. Wat je daarvoor nodig hebt, is een gespecialiseerde marketing data-analist. Een speler die weet waar je het moet zoeken. Een marketeer die zich bezighoudt met datagedreven marketing kan veel leren over het gedrag en de voorkeuren van zijn of haar doelgroep, en kan deze inzichten gebruiken om effectievere en efficiëntere marketingbeslissingen te nemen.
De data-driven marketeer kent de doelgroep
Door data gedreven marketing te gebruiken om verschillende groepen klanten te segmenteren op basis van hun kenmerken en gedrag, kan een datagedreven marketeer beter begrijpen welke klanten het waarschijnlijkst geïnteresseerd zijn in bepaalde producten of diensten. Vervolgens kan de datagedreven marketeer de inhoud en boodschappen van marketingcampagnes beter afstemmen op de specifieke behoeften en interesses van elke klant.
Data-analist marketing
Wat is datagedreven marketing? Een echte marketing data-analist ziet niet alleen waar de data voor staat, maar ook hoe die ingezet moet worden om tot een waardevolle campagne te komen. Die inzichten worden gewonnen uit rijke databases, tests en activiteiten om tot een effectief resultaat te komen.
Enkele decennia geleden was data gedreven marketing zoals we die nu kennen nog een utopie. Marketingcommunicatie werd erg breed ingezet, waarna je maar hoopte dat de boodschap bij de juiste doelgroep aankwam. Tegenwoordig is men in staat om op een veel gedetailleerder niveau te onderzoeken wat een publiek, en zelfs specifieke persoon, wil en nodig heeft. Datagedreven marketing speelt in op die behoeften en helpt bij het creëren van een gepersonaliseerde aanpak. Het resultaat is een perfect passende marketingjas voor de doelgroep. Dat is het verschil dat datagedreven marketing maakt.
Bewezen technieken als basis voor campagnes
Door data gedreven marketing te gebruiken om trends en patronen in het gedrag van klanten te analyseren, begrijpt een marketing data-analist beter waar de markt naartoe gaat en kunnen toekomstige marketingbeslissingen beter worden onderbouwd. Door een beter inzicht te krijgen in de behoeften en voorkeuren van klanten, kan een bedrijf een betere gebruikerservaring creëren, wat leidt tot hogere klanttevredenheid en loyaliteit. Zo bouw je aan de betrokkenheid van klanten en een betrouwbaar klantenbestand.
Data helpt een datagedreven marketeer om beter inzicht te krijgen in zijn of haar doelgroep en betere beslissingen te nemen over hoe de marketinginspanningen het meeste opleveren. Zo kom je tot een succesvolle datagedreven strategie. Door datagedreven marketing te gebruiken om de prestaties van marketingcampagnes te meten en te analyseren, begrijpt een marketeer wat wel en niet werkt en worden campagnes steeds beter.