Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Het leven van mensen en organisaties draait om balans. De 4 B's toegelicht

22-08-2017

Balans is wat het leven rond maakt.
Het 360MarketResponse™ model omschrijft ze als de 4 B’s.

1 Basisplek

We hebben behoefte aan een eigen plek. Op welk niveau je de vraag ook stelt (werknemer, team, merk of organisatie) allemaal nemen we een basispositie in. Die moet senang voelen. We zijn een inspirator, een dienaar, idealist, probleemoplosser of juist visionair, et cetera. Zodra de plek niet goed voelt, gaat het schuren. Ik zit hier niet goed, mijn team wordt niet gehoord, ons merk verliest omzet: signalen die duidelijk maken dat mensen en organisaties behoefte hebben aan een heldere plek. Een eigen plek, die houvast geeft en identiteit.

2 Bezieling

Een mens en een organisatie kunnen niet zonder bezieling, zonder leidmotief. Sterker nog, mensen worden geboren vanuit bezieling, zien het levenslicht en hebben de opdracht dat leven te ontwikkelen (en als het even kan door te geven). Maar hoe vaak brandt het lampje dat bezieling heet in ons werkzame leven niet op een laag pitje? Dan is een organisatie (en haar mensen) zijn bestaansrecht verloren. De roep om leiderschap klinkt. In mijn woorden is dat een roep om hernieuwde bezieling. We zien het bij veel banken en verzekeraars bijvoorbeeld. Maar ook sommige (winkel)straten liggen er zielloos bij. Retailers lijden aan een bezielingsvraagstuk. En dat lijkt alleen maar relevanter te worden…

3 Belofte

De nieuwe netwerksamenleving vraagt niet alleen maar taak-oriëntatie (dit ga je/gaan we doen), maar steeds vaker een relatie-orientatie (dit wil je/willen we voor een ander betekenen). En dat vraagt om een verhaal. In andere woorden, wat is de belofte die je een ander doet? Wat mag je verwachten van een samenwerking, een transactie? Veel mensen, teams, bedrijven en merken hebben tegenwoordig geen verhaal meer. Om over een authentiek verhaal nog maar te zwijgen. Helaas, want de behoefte aan een goed en eerlijk verhaal is nog nooit zo groot geweest.

4 Bewijs

Presteren in een steeds sneller veranderende wereld, daar ligt de uitdaging. Tenslotte willen wij mensen graag iets voor elkaar krijgen. Als individu, maar óók met de organisatie waarin we werken. Wel eens iemand trots horen vertellen dat ie werkt bij een bedrijf dat alleen maar marktaandeel verliest? In deze tijden is de onmacht en ongerustheid soms groot, het zelfvertrouwen klein. Om dat zelfvertrouwen terug te krijgen moet je werken aan de B’s van Basisplek, Bezieling en Belofte. En als je dat goed doet… volgt de laatste B van Bewijs vanzelf. Want dan krijg je die bezielde organisatie die -volkomen zichzelf- een uniek product levert.

Willem Brethouwer is creatief directeur van MarketResponse en schrijft een serie artikelen over het 360MarketResponse™-model. Je las zojuist deel 2.
Deel 1: Maslows model is hierarchie, het leven is cirulair.
Deel 3: ‘Simon Sinek’s why is geniaal. Maar ook een Gelukkig-Worden-in-één-Brainstorm handboek.’