Zorgbelang Brabant | Zeeland kiest voor MarketResponse vanuit het hart
Zorgbelang Brabant | Zeeland en MarketResponse gaan samenwerken in een nieuw project. Niets nieuws onder de zon, maar deze samenwerking kwam wel op een bijzondere manier tot stand. De keuze voor MarketResponse werd niet alleen met het hoofd, maar zeker ook vanuit het hart gemaakt Jiska van den Hoek, directeur-bestuurder bij Zorgbelang Brabant | Zeeland, vertelt in haar eigen woorden hoe:
Je kent het wel: Soms kom je iemand tegen in een heel andere setting dan waar je hem of haar voor het eerst hebt ontmoet. Een andere locatie is dan nog niet zo raar, maar die persoon zien in een heel andere rol of functie is dat toch even schakelen.
Dat overkwam mij enige tijd geleden, toen ik de eerste directeur die ik in mijn loopbaan meemaakte, tegen het lijf liep in zijn rol als patiënt. Figuurlijk dan: hij leverde als spreker op een bijeenkomst een bijdrage over zijn ervaringen als patiënt in de zorg. Ik vond het een mooie ontmoeting. Enerzijds omdat het weer bewust maakt dat iederéén op zijn tijd patiënt is en nooit alleen patiënt, maar gelijktijdig ook collega, familielid of oude bekende. Maar ik vond het ook een mooie ontmoeting omdat het mijn eerste werkomgeving verbond met de huidige.
Want waar ik mijn loopbaan begon als marktonderzoeker om de cliënttevredenheid te meten voor het verbeteren van (zorg)producten en diensten, werken we bij Zorgbelang Brabant|Zeeland vooral aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg vanuit het perspectief van de cliënt zelf. Grotendeels hetzelfde thema maar vanuit een ander perspectief; en niet meer vanuit een profitorganisatie voor een betere positionering van aanbieders maar nu vanuit een maatschappelijke organisatie voor het verstevigen van de positie van cliënten zelf.
Anyway. Willem Brethouwer en ik raakten aan de praat en we startten onlangs een samenwerking tussen MarketResponse, de organisatie van Willem, en Zorgbelang Brabant|Zeeland. Want Zorgbelang kan echt wel iets meer van de marktgerichtheid gebruiken die bij MarketResponse in de genen zit… En MarketResponse kan misschien wel iets leren van onze drive om maatschappelijke impact te realiseren met de dingen die we doen. Er staat ons een leuke tijd te wachten, ik kijk ernaar uit!