Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

De Efteling Klantvriendelijkste Bedrijf van 2019

28-05-2019

Rotterdam, 28 mei 2019 – De Efteling is door consumenten verkozen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2019. Vorig jaar eindigde het pretpark op de derde plek, dit jaar stoot het tweevoudig winnaar Coolblue, dat als tweede eindigt, van de troon. Van der Valk eindigt als derde en levert daarmee een plekje in ten opzichte van 2018. De winnaar van de grootste publieksprijs van Nederland ontving de award donderdag 28 mei 2019 tijdens The Customer Forum op de SS Rotterdam. Ook werden acht branchewinnaars gehuldigd.

Op dinsdag 28 mei werd voor de twaalfde maal het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland bekend gemaakt. Tijdens The Customer Forum – een nieuw event rondom klantgerichtheid – op de SS Rotterdam werd de Efteling uitgeroepen tot winnaar. Achter de Efteling eindigen tweevoudig winnaar Coolblue en Van der Valk op respectievelijk plek twee en drie. De drie klantvriendelijkste bedrijven van 2019 vormden ook vorig jaar de top-3, echter in een andere volgorde. De Efteling is de enige van deze drie die hoger scoort dan vorig jaar. Met een 8,50 stijgen ze 0,17 punt.

Verzekeraar in de top-10

Dit jaar staat verzekeraar DSW op een knappe zesde plek. Een unieke prestatie, niet eerder wist een verzekeraar de top-10 te bereiken. Ook een unicum: voor het eerst behoort geen enkele supermarkt bij de tien klantvriendelijkste bedrijven van Nederland.

De top-10 van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is als volgt:

  1. De Efteling 8,50
  2. Coolblue 8,42
  3. Van der Valk 8,30
  4. Burgers’ Zoo 8,27
  5. Pearle 8,23
  6. DSW 8,21
  7. Rituals 8,20
  8. Zooplus 8,12
  9. bol.com 8,09
  10. Hans Anders 8,05

Gerrit Piksen, manager customer intelligence bij MarketResponse: “Na jaren waarin de klantvriendelijkheid in alle branches steeg, zagen we vorig jaar voor het eerst een daling. Die zet dit jaar gelukkig niet door. De gemiddelde score is dit jaar 7,41, een lichte stijging van 0,06 punt ten opzichte van 2018. Van de acht branches in het onderzoek, stijgen banken en leisure het meest. Beide branches scoren gemiddeld 0,2 punt hoger dan vorig jaar.”

Branchewinnaars 2019

Bank: Regiobank
Energie:  Qurrent
Leisure: de Efteling
Openbaar vervoer: HTM
Retail: Coolblue
Supermarkt: PLUS
Telecom: Simyo
Verzekeraar: DSW

Over de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf

Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is de grootste onafhankelijke consumentenprijs van Nederland. De prijs, een initiatief van MarketResponse, wordt dit jaar voor de twaalfde keer uitgereikt. Eerdere edities werden gewonnen door ANWB, Coolblue (2x), DA Drogisten, IKEA, Jumbo (2x), Landal GreenParks, Miss Etam, PLUS en Simyo. Aan de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland gaat een continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten vooraf. Voor deze editie zijn 47.704 waarnemingen opgehaald.

Benieuwd naar meer resultaten en achtergrondartikelen? Download hier de KLANT 2019