Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Monitor verwachtingen van stakeholders voor een CSRD-proof en effectief duurzaamheidsbeleid

13-05-2024

De maatschappij verwacht van bedrijven dat ze bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen. Aandacht voor duurzaamheid en de maatschappelijke rol van bedrijven wordt steeds belangrijker om relevant en toekomstbestendig te blijven. Inzicht in je reputatie en in de verwachtingen van stakeholders is hierbij essentieel. Dat helpt je om impact te maken op de meest kritische onderwerpen en bij de ontwikkeling van je duurzaamheidsbeleid. 

In de boardroom neemt de aandacht voor stakeholdermanagement, duurzaamheid en ESG toe. Grote bedrijven zijn vanaf 2026 verplicht om te voldoen aan de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Volgens deze Europese richtlijn moeten ze over het verslagjaar 2025 voor het eerst rapporten over hun maatschappelijke impact. Beursgenoteerde bedrijven zijn al een jaar eerder aan de beurt. Veel bedrijven sorteren hier nu al op voor en rapporteren komend jaar al volgens de CSRD-richtlijnen.  

Voor een goede verslaglegging en een effectief duurzaamheidsbeleid is het nodig om inzicht te hebben in de materiële thema’s. Dit zijn duurzaamheidsthema’s die zowel van belang zijn voor de stakeholders als voor het bedrijf. Eén van de vereisten voor de selectie hiervan is het raadplegen van stakeholders. 

Stakeholderonderzoek om materiële thema’s te ontdekken

Stakeholderonderzoek van MarketResponse helpt om de materiele thema’s te ontdekken en om de verbinding aan te gaan met stakeholders. Dit doen we via verschillende onderzoeksmethoden en -technieken, zoals groepsdiscussies, online surveys of individuele interviews. De manier waarop je onderzoek doet is afhankelijk van de aard van de relaties die je hebt met je stakeholders en van de omvang van die stakeholdergroepen. Naarmate een stakeholder meer invloed heeft op je organisatie of een grotere interesse heeft, neemt het belang van deze groep toe. Bij grotere stakeholdergroepen zoals klanten, medewerkers of leveranciers gebruiken we vaker kwantitatieve methoden. 

Stappen: dubbele materaliteitsanalyse

Om de materiële thema’s te bepalen stel je eerst een longlist op. Een eerste opzet hiervoor kan komen uit algemene duurzaamheidsstandaards, zoals de European Sustainability Reporting Standards (ERSR-en) en de SDG’s of specifieke sectorstandaards. Via stakeholderonderzoek wordt bij je stakeholders getoetst of zij die belangrijk vinden. Daaruit rolt je longlist van potentiële thema’s. 

Vervolgens wordt beoordeeld wat de (positieve of negatieve) impact van je organisatie op deze thema’s is (de zgn. impact materialiteit; inside-out benadering) en of ze van invloed zijn op de financiële positie van je organisatie (de zgn. financiële materialiteit; outside-in benadering).  Deze beoordeling vindt plaats door de directie of het senior management. Soms is het in deze fase ook zinvol (corporate) stakeholders om input te vragen. 

Voordelen om dit traject op te starten met MarketResponse

MarketResponse legt verbindingen tussen mens, merk, markt en maatschappij. Wij constateren dat de samenleving en consumenten steeds meer vragen van organisaties als het gaat om maatschappelijke impact, menselijk handelen én customer experience.  

Waarom MarketResponse?

  • Veel ervaring met reputatie- en stakeholderonderzoek en met onderzoek rondom duurzaamheid in het bijzonder
  • We hanteren slimme vraag- en onderzoekstechnieken en rapporteren in formats voor verslaglegging
  • We gaan verder dan onderzoek, met:
    • consultants die ervaring hebben met ontwikkeling en implementatie van duurzaamheidsbeleid
    • communicatieprofessionals die ervaring hebben met content-strategieën, stakeholdercommunicatie en duurzaamheidsrapportages.

Meer info?

Heb je nog vragen of vind je het interessant verder te praten over een voor jouw organisatie passende opzet, neem dan contact op met Bart Brüggenwirth of Fred Roodbeen.  

(bart.bruggenwirth@marketresponse.nl / 06 – 1492 6153)
(fred.roodbeen@marketresponse.nl / 06 – 2216 3775)