Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Monitor verwachtingen van stakeholders voor een CSRD-proof en effectief duurzaamheidsbeleid

13-04-2025

De maatschappij verwacht van bedrijven dat ze bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen. Aandacht voor duurzaamheid en de maatschappelijke rol van bedrijven wordt steeds belangrijker om relevant en toekomstbestendig te blijven. Inzicht in de verwachtingen van stakeholders is hierbij essentieel. Dat helpt je om impact te maken op de meest kritische onderwerpen en bij de ontwikkeling van je duurzaamheidsbeleid.

In de boardroom neemt de aandacht voor stakeholdermanagement, duurzaamheid en ESG toe. Hoewel de rapportageverplichtingen vanuit de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in februari 2025 versoepeld zijn door het Omnibus-pakket van de EU, blijft de behoefte om positieve maatschappelijke impact te maken aanwezig bij veel bedrijven. Niet alleen bij grote ondernemingen, maar ook bij hun toeleveranciers en kleinere bedrijven.

Stakeholderonderzoek om materiële thema’s te ontdekken

Stakeholderonderzoek van MarketResponse helpt om de materiele thema’s te ontdekken en om de verbinding aan te gaan met stakeholders. Dit doen we via verschillende onderzoeksmethoden en -technieken, zoals groepsdiscussies, online surveys of individuele interviews.

Stappen: dubbele materaliteitsanalyse

Voor een effectief duurzaamheidsbeleid en een goede verslaglegging is het nodig om inzicht te hebben in de materiële thema’s.

Hiervoor stel je eerst een longlist van thema’s op, bij voorbeeld op basis van algemene duurzaamheidsstandaards, zoals de European Sustainability Reporting Standards (ERSR-en) en de SDG’s of specifieke sectorstandaards.

Via de Dubbele Materialiteitsanalyse (DMA) selecteer je welke thema’s materieel zijn. Hierin wordt bepaald wat de (positieve of negatieve) impact van je organisatie op deze thema’s is (de impact materialiteit; inside-out benadering) en wat de invloed van de thema’s is op de financiële positie van je organisatie (de financiële materialiteit; outside-in benadering). Om tot een goede beoordeling te komen, van met name de impact materialiteit, is stakeholderonderzoek cruciaal. De beoordeling van de financiële materialiteit vindt plaats door de directie of het senior management. Soms wordt hiervoor ook input gevraagd aan (corporate) stakeholders.

Voordelen om dit traject op te starten met MarketResponse

MarketResponse legt verbindingen tussen mens, merk, markt en maatschappij. Wij constateren dat de samenleving en consumenten steeds meer vragen van organisaties als het gaat om maatschappelijke impact, menselijk handelen én customer experience.

Waarom MarketResponse?

  • Veel ervaring met reputatie- en stakeholderonderzoek en met kwalitatief en kwantitatief onderzoek rondom duurzaamheid, verantwoord consumeren en de maatschappelijke rol van merken
  • We hanteren slimme vraag- en onderzoekstechnieken die input leveren voor verslaglegging
  • We gaan verder dan onderzoek met consultants die ervaring hebben met ontwikkeling en implementatie van duurzaamheidsbeleid

Meer info?

Heb je nog vragen of vind je het interessant verder te praten over een voor jouw organisatie passende opzet, neem dan contact op met Bart Brüggenwirth of Fred Roodbeen.  

(bart.bruggenwirth@marketresponse.nl / 06 – 1492 6153)
(fred.roodbeen@marketresponse.nl / 06 – 2216 3775)