KLANT 2022: de kopgroep wordt ingelopen door het peloton
De 15e editie van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland kan mooie cijfers overleggen. De gemiddelde score, van alle bedrijven met voldoende beoordelingen in alle branches bij elkaar, stijgt gestaag sinds 2018. Van 7,35 in dat jaar in een rechte lijn omhoog naar 7,54 nu. Dus de Nederlandse bedrijven worden steeds klantvriendelijker? Nou, daar zijn nog wel wat kanttekeningen bij te plaatsen.
De nieuwe KLANT is uitgebracht, het jaarlijkse magazine van MarketResponse dat volledig gewijd is aan de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. In het magazine vind je de top-75 van klantvriendelijkste bedrijven van 2022, de top-20 van de klantvriendelijkste goede doelen, een overzicht van de koplopers per branche en tal van interviews en achtergronden bij de nieuwste verkiezing. Winnaar is, net als in 2021, Rituals; op de voet gevolgd door bol.com en de Efteling. In totaal werden 313 bedrijven beoordeeld door zo’n 6.000 klanten.
De groei in waardering stagneert
Het gemiddelde cijfer stijgt dus al vijf jaar op rij. Toch betekent dat niet dat bedrijven over de gehele linie beter scoren. In 2020 kwam de branche goede doelen erbij en dit jaar hebben we de tiende branche toegevoegd: automotive. Beide branches scoren hoog en hebben het gemiddelde opgekrikt. In het algemeen kun je zeggen dat de bedrijven prima scoren, maar dat groei in klantwaardering enigszins stagneert. Het peloton dendert lekker door, de koplopers kunnen minder makkelijk demarreren.
Dieper de cijfers induiken?
In de nieuwe KLANT zijn nog veel meer trends, ontwikkelingen, feiten en cijfers te lezen. In de interviews geven de winnaar, branchewinnaars en andere organisaties een inkijkje in hun succesverhalen. Je kunt het magazine gratis downloaden. Wil je dieper de cijfers van het onderzoek induiken en waardevolle inzichten voor jouw bedrijf en branche opdiepen? Neem dan contact op met Gerrit Piksen, Expert Customer Experience: gerrit.piksen@marketresponse.nl.
Het grootste onafhankelijke klantonderzoek
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is een onafhankelijk, doorlopend online onderzoek onder Nederlandse consumenten dat al sinds 2007 wordt uitgevoerd door MarketResponse. Organisaties kunnen zich niet zelf aanmelden of hun klanten laten stemmen. Ieder groot, landelijk bedrijf in Nederland doet automatisch mee. Bij deze 15e editie in 2022 heeft MarketResponse 57.212 beoordelingen van 313 bedrijven verzameld. Dit jaar werd automotive als nieuwe branche toegevoegd, waarmee het totaal aantal branches op tien komt.